Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Muzika je svirala |
|
MUZIKA JE SVIRALA
Prilog: Djordje Garvic, Detroit, Michigan,
USA
|
Nikad se vratit nece purpurna jutra
okicena zlatnim kapljicama rose
sto umivala je nekad u setnjama ranim
nase noge bose.
Blistati dugo nece ni jedno nase sutra;
mocna, silna rijeka sve nas uscu vuce,
starimo sve vise, sve cesce umjesto sutra,
spominjemo juce.
(Djordje Gavric - Purpurna jutra)
Ima jedna modra rijeka, siroka je, duboka je,
sto godina siroka je, tisuc ljeta duboka je.
Ima jedna modra rijeka. Valja nama preko rijeke.
(Mak Dizdar - Modra rijeka)
Ove stihove Maka Dizdara, uglazbise i zivot im udahnuse legendarni
Indexi, s kojima nekako u isto vrijeme, zaplivah uzburkanim vodama muzicke rijeke
koja tece vec cetiri decenije, u kojoj mi oni, a posebno moj dragi prijatelj,
Slobodan Bodo Kovacevic, povremeno pruzase ruku, da ne potonem, da se odrzim
na talasima.
Mnogo je jos onih s kojima sam plivao niz te vode i o kojma
ce kasnije biti rijeci, ali bih u uvodu moga kazivanja o muzickim zbivanjima
ciji sam bio protagonista ili svjedok, u periodu od ranih sesdesetih do danas,
spomenuo jos Savu Ivanisevica, bez cijeg uticaja i pomoci ja nikada ne bih postao
muzicar.
Ima jedna zivotna rijeka; niko ne zna kolika. Valja nama niz
rijeku. Ima jedna muzicka rijeka; ne znam koliko duboka je, a cetrdeset ljeta
dugacka je. Valja meni uz rijeku. Valja meni uz brzake, uz plicake, uz usahlo
rijecno korito susnih godina, uz kamenite obale, kroz sutone i purpurna jutra,
kroz ruzicaste magle, ispod duge, do izvora, do Tuzle sesdesetih godina - prosloga
vijeka.
TUZLA SEZDESETIH - I DIO
Jesen 1964. godine. Sala DTV Partizan u Tuzli. Posjetilaca
pedesetak, mozda i nesto vise. Na bini, po prvi put mi, grupa AMORI, u sastavu,
onako kako smo bili poredani na bini: do prozora, bubnjar Enver Jahic, do njega,
sa ritam gitarom, mladi podoficir Dragutin Braco Potocki, pa ja, Djordje Gavric,
sa solo gitarom, a lijevo do mene, Savo Ivanisevic sa bas gitarom. Pored nas
cetvorice, grupi je trebao da se pridruzi i jedan mladi i vrlo talentovan momak
koji jos nije imao gitaru niti uvjezban repertoar, pa smo ga, do daljnjeg, drzali
u rezervi. Planirali smo da on od mene preuzme ulogu soliste, ja da idem na
bas, Savo na ritam gitaru, a Braco na saksofon.
Prilikom naseg prvog nastupa, raspolagali smo slijedecom opremom:
Enver je imao koncertni dobos "Amati" i to je bilo sve, ukoliko se
ne racuna i stolica na kojoj je sjedio. Braco je svirao na akusticnoj gitari
sa prikopcanim magnetom - na takozvanoj dzipsonki cije marke se ne sjecam, Ja
sam imao, za to vrijeme solidnu, "pravu" elektricnu gitaru marke "Melodija
Menges" koju smo platili 53,000 dinara u Omladinskoj knjizari na tuzlanskom
korzou, a Savo je basirao na obicnoj elektricnoj gitari, prvoj koju smo kupili,
otprilike godinu dana ranije - cim se pojavila u izlogu Omladinske knjizare.
Bila je to poluakusticna gitara sa jednim magnetom, valjda prvi model firme
Menges. Nju smo platili 32,000 dinara (poredjenja radi, navescu da je pripravnicka
plata masinskog tehnicara bila oko 25,000 dinara, a farmerke, "Super Rifle",
koje sam te godine kupio u beogradskom komisionu, stajale su 12,000 dinara).
Sa pojacalima smo bili "tanki". Solo i ritam gitaru
smo prikljucili na jedno pravljeno pojačalo od 25W, a "bas" gitaru
i mikrofon smo prikljucili na postojeci razglas DTV Partizan sa dodatnom zvucnom
kutijom od kino projektora "fantasticne" snage od 50W. Za divno cudo,
cujnost je bila solidna. Imali smo samo jedan mikrofon i premjestali smo ga
po bini, zavisno od toga na koga bi od nas dosao red da pjeva, a svi smo ponesto
pjevali. Prilikom viseglasnog pjevanja gurali smo se oko tog mikrofona, vratove
gitara zakretali ustranu, a svoje vratove istezali i krivili, zapetljavali se
u kablove, ponekad ih cupali iz pojacala, koje bi tada zakrcalo i stvaralo dodatnu
nervozu i kod nas i kod publike. Uz sve to, povremeno bi se javila i mikrofonija,
taj neizbjezni pratilac vokalno - instrumentalnih sastava.
Prve probe grupe Amori, Tuzla (1964)
Dragutin Braco Potocki i Savo Ivanisevic |
Amori, Tuzla (1965)
Savo Ivanisevic i Djordje Gavric |
Za nas prvi nastup smo se pripremali par mjeseci i iscekivali
smo ga sa velikim nestrpljenjem. Zurili smo da sto prije nastupimo, da budemo
prvi, jer smo znali da jos neki momci naokolo sviruckaju i nesto slicno smisljaju.
Nas bend bi i ranije startovao nego sto jeste, da se nije cekalo na bubnjara
Envera koji je iz nekih razloga odugovlacio da sebi kupi instrument - jedan
jedini koncertni dobos. O nekoj kompletnoj bateriji bubnjeva nije bilo ni govora.
Koncertni dobos je, za nevolju, mogao da posluzi za "kuckanje" ritma,
ali mu je glavna upotrebna vrijednost bila u sviranju, tada popularnog i takozvanog,
konjskog topota. Beskonacno cekajuci Envera, poceli smo da razmisljamo o angazovanju
nekog drugoga bubnjara, mada nismo poznavali ni jednoga koji bi mogao odmah
da uskoci u nas bend. Na nasu srecu, Enver se uozbilji i saopsti nam svoju pozitivnu
odluku, pa smo on i ja vec naredne veceri sjeli na ponocni voz za Beograd i
ujutro se zaputili pravo u Muzicki magazin na Terazijama gdje smo konacno kupili
taj famozni dobos, plus rezervne zice i trzalice za nas gitariste.
Odrzali smo jos dvije probe u kompletnom sastavu. U pripremi
repertoara nam je desna ruka bio neumorni Strahinja Maksimovic Flexi sa svojim
gramofonskim plocama. On je bio i ostao, najveci tuzlanski zaljubljenik i zaludjenik
"elektricarske" muzike, ziva enciklopedija rocka, neprevazidjeni diskofil
i DJ. Cesto se toliko zalagao da skinemo neku pjesmu, kao da je i sam bio clan
benda. Dobro se sjecam da je jedno vece, dok sam ja sa njegove ploce "skidao"
instrumental od grupe Shadows, "Guitar Tango", on ostao sa nama do
iza ponoci, u Kreki gdje smo probali, i, propustivsi posljednji autobus, otisao
pjeske na drugi kraj grada, gdje je stanovao. Pred odlazak je, za svaki slucaj,
brinuci se da do ujutro ne zaboravimo melodiju koju smo uvjezbavali, (posto
je on plocu nosio sa sobom kuci), sklepao prirucni tekst po kojem "Guitar
Tango" moze i da se pjeva, jer se rijeci bolje pamte od nota. Evo tog njegovog
stihoklepackog debija: "Idem ja kuci pjeske, bole me noge moje". I
eto, kao sto se iz prilozenog i vidi, ta melodija nikada nije zaboravljena.
Na poslednjim probama nismo uvjezbavali samo sviranje, nego
smo se malo bavili i koreografijom. Zamislili smo, naime, da nas nastup pocne
tako sto bi mi, gitaristi, pred pocetak bili okrenuti publici ledjima, a nakon
bubnjarevog tusa, mi bi se u skoku okrenuli i efektno poceli sa mojim instrumentalom,
"E-dur twist", koji je, uzgred receno, bila prva melodija koju sam
komponovao. Na svirci, medjutim, sve je to bilo drugacije. "E-dur twist"
smo, naravno, svirali, ali su nam se noge bile odsjekle, pa nismo mogli cestito
ni da hodamo po pozornici, a kamo li da pravimo piruete sa gitarama. Godinu
dana nakon ovoga, sticajem okolnosti, ta moja kompozicija bila je prva numera
koja je odsvirana na Prvoj beogradskoj gitarijadi.
Repertoar nam je bio sarolik. Bilo je tu laganih, "sentis"
stvari za ples kao i svjetskih hitova u ritmu twista i rocka, za "sizenje",
uglavnom u prepjevu. Od pjesama na stranom jeziku, ja sam pjevao jednu zgodnu
rock pjesmu na italijanskom, koji je bio relativno lak za "skinuti".
Ne sjecam se naziva te pjesme, ali znam da ju je izvodio Little Tony. Od engleskog
jezika smo svi skupa znali ukupno tri rijeci. Enver je, ipak, dosta efektno
izvodio hit Little Richarda, "Tutti Frutti", doduse, na svom "engleskom"
koji je otprilike zvucao ovako: "Bibapa lula bibapa bum turi fruri auruluri,
turi fruri auruluri". Publika koja je znala engleski koliko i mi, vrlo
dobro je primila ovu numeru. Tesko se sjetiti cijelog naseg repertoara, a pogotovo
imena pjevaca koji su te pjesme pjevali, kao i orginalnih naziva tih pjesama.
Zato cu neke od njih navesti pod imenom koje smo mi koristili: Braco je pjevao
pjesmu koju mi prije toga nismo culi, a on ju je naucio od pitomaca na Vojnoj
akademiji. Pjesma se zvala Carli Braun. On je, takodje, animirao publiku svirajuci
par instrumentalnih melodija imitirajuci havajsku gitaru, koristeci upaljac
za cigarete kao slide. Savo je, izmedju ostalih, pjevao pjesme: Sheila (Tommy
Roe), Svi mi kazu ne (Cliff Richard), Lora i Tomi (Tell Laura I Love Her - Dickey
Lee), Samson (Run Samson Run - Neil Sedaka), Ruze su crvene (Roses Are Red -
John Burrnette)... a ja sam pjevao Mladi (Young Once - Cliff Richard), Tuzna
Dzini (Blue Gene - Gene Pitney), Dominik (Diego Varagic) itd...
I pored svih problema sa instrumentima i kablovima, pocetnickom
tremom i neiskustvom, MUZIKA JE SVIRALA, a publika plesala i, bar naizgled,
bila zadovoljna, narocito tokom sviranja brzih ritmova. Nakon jednog takvog
bloka, jedan od trojice nestasnih klinaca koji su se tu vrzmali i pentrali po
stolicama, iskoristio je pauzu da nam "podigne cijenu" vicuci glasno:
"Ovo su Bitlsi!". Istog trenutka prolomio se glas: "Ma, s'lazi
sa stol'ce! Dacu ja tebi Bitlese!" Bio je to strogi domar DVT Partizan,
Meho, koji je cesto patrolirao kroz salu da vidi da li omladina pravi kakav
"pasjaluk". Klinci su poskakali sa stolica i otrcali izmedju posjetilaca
napolje, a Meho je nastavio da patrolira. Mislim da to vece on ni nas nije gledao
sa blagonaklonoąćcu. Nasa "siz" muzika je bila negativna pojava po
nadzorima ovog strogog covjeka starinskog kova. S Mehom sam se sprijateljio
tokom narednih godina sviranja u toj sali i smatram da je, i pored svoje nabusitosti,
savjesno obavljao svoj zadatak na odrzanju reda i cuvanju materijalnih dobara
DTV Partizan.
Svirajuci, kasnije, jedan lagani blok, ispostovali smo nepisano
pravilo da se bar jednom u toku veceri najavi: "Slijedeci ples drugarice
biraju." Te socijalisticke omladinke - "drugarice", kasnije su
prerasle u "dame", pa se najavljivalo: "Slijedeci ples dame biraju."
Toj vrsti publike, muzicari se najvise raduju i pred njima najradije dokazuju
svoj muzicki talenat, a njih je te veceri bilo u prilicnom broju, pretezno gimnazijalki.
Medju njima, nije bilo Snezane, djevojke s kojom sam te jeseni raskinuo, a kojoj
sam na sastanak uvijek dolazio s ruzom. Pjesma "Ruze su crvene" koju
je Savo pjevao, dok su drugarice birale, bila je simbol te veze. Savo je cesto,
pjevajuci tu pjesmu, znao da izmami poneki uzdah, pa i suzu kod tadasnjih romanticnih
djevojaka. U publici je obavezno bio i Flexi i grizuci svoje vec izgrizene nokte,
prezivljavao i nase kikseve i nase uspjehe. Tik ispred nas, tada, a i kasnije
ispred drugih bendova, stajali su momci koji su se manje interesovali za djevojke
i ples, a vise za muziku. Oni su pratili svaki nas pokret, svaki akord, nacin
sviranja, ucili su od nas, poistovjecujuci se s nama, divili su nam se ili su
nas kudili. Medju njima je bio i cetrnaestogodiąnjak u koznoj bundi sa krznenom
kapom na glavi i sa ozbiljnim izrazom lica. Bio je to nas buduci clan i buduce
veliko ime jugoslovenskog rocka - Miodrag Bato Kostic.
|