Bio sam sedmi razred osnovne škole, to je bilo 1967. godine, i išao
sam u Osnovnu školu "Albin Herljević", sada je to Osnovna škola "Centar".
Tu, preko puta
škole, sam i stanovao.
Negdje od 1965.
godine izlazio je časopis "Filmski svet", u izdanju beogradske
Duge. Tad su u tom časopisu već počeli izlaziti prilozi o pop muzici. Ti
prilozi su
govorili grupama The Beatles, The Rolling Stones. Ti članci o njima,
gdje su i oni bili prikazani na slikama
i sa svojim dugim
kosama, "zapalili" su me. Tad su Terusi već svirali u DTV (Društvo
za tjelesno vaspitanje) "Partizan", a ja sam još kao "klinjo" išao
pod prozore Partizana, virio i gledao Pakija, Batu,
Sašu, Mufu
i oduševljavao
se muzikom koju su oni svirali.
Pred Prvi maj, 1966. godine, otac me vodio
na šišanje kod majstora Bogdana, na tuzlanskom korzou. Tad sam u trafici
preko puta Kina "Centar" ugledao
magazin
Džuboks.
To je
bio prvi broj, a na naslovnoj strani su bili The Rolling Stones. Ja se nisam
htio ošišati, jer sam njih vidio tamo sa dugim kosama, ipak sam se ošišao,
a tek poslije počeo sam i ja puštati kosu.
Prva ploča koju sam nabavio bila je, ne mogu se tačno sjetiti, ili od VIS-a
Crveni Koralji ili od VIS-a Elipse.
U to vrijeme sam stalno navaljivao: "Tata
kupi mi ovu ploču, tata kupi mi onu ploču" i tako sam počeo nabavljati
ploče. Bile su to ploče Đorđa Marjanovića, Radmile
Karaklajić, Radmile Mikić
Miki... Otac mi je nabavio i gramofon - češki, marke Suprafon, u mono
verziji. Kolekciju mojih
ploča
su
u početku
činile
singlice
(ploče
na
45
okretaja
sa po jednom
pjesmom
po strani), a bilo je i extended play ploča (također na 45 okretaja, ali
sa po dvije pjesme na jednoj strani). O long play pločama (na 33 okretaja
i sa mnogo više pjesama na obje strane) u to vrijeme nije bilo ni govora.
U tom istom,
sedmom razredu osnovne škole, počeo
sam
slušati
Radio Tuzlu, a naročito muzičke emisije koje su vodili Dragan
Bucalo i Amir Baltić. Oni su tad vodili top listu - emisiju sa najslušanijim
pjesmama tog vremena. Obojica su tada bili
6 do 7 godina stariji od mene. Za redoslijed pjesama na njihovim top listama
glasalo se putem dopisnica
koje su se slale na adresu Radio Tuzle. Tako sam im i ja napisao jednu dopisnicu
sa pozivom da oni posjete moj razred u školi. U to vrijeme oni su
običavali doći u neku osnovnu ili srednju školu, pojaviti se u nekom razredu,
u pola časa. Zatim bi rekli: "Mi
smo s Radio Tuzle", napisali bi imena aktuelnih izvođača na tablu i
djeca bi glasala. Onaj izvođač koji bi imao najviše glasova bio bi prijedlog
u
top
listi. Zatim
bi oni u programu
Radio Tuzle rekli da je taj i taj razred, te i te osnovne škole glasao za
tu i tu pjesmu kao prijedlog. Tako sam ih i ja preko dopisnice pozvao da
dođu u moj
razred.
Jednog dana, za vrijeme časa, u razred ulaze dva momka sa magnetofonom.
Predstavili su se i pitali: "Da li je u ovom razredu Zdravko Miličević?".
Učiteljica je pokazala na mene, a meni je to bilo izuzetno drago. Rekli su
da su došli da
naprave top listu, a u to vrijeme niko od djece iz mog razreda nije imao
pojma koje
su pjesme popularni ili koji ih izvođači izvode. Samo sam ja, izgleda, slušao
njihovu emisiju. Onda su oni napisali 10 prijedloga na tablu i rekli nam
da glasamo. Ostala djeca
iz mog razreda su
se
okretala
prema
meni i pitala me koja je od predloženih pjesma dobra. Zatim su ti momci otišli.
Napravili su emisiju u kojoj su rekli - ovo je top lista koju su izabrali
učenici 7. razreda, Osnovne škole
"Albun
Herljević", a potom su slijedile pjesme po redosljedu koji
smo mi napravili.
Moj otac se poznavao
sa pokojnim Perom Štumpfom, tadašnjim muzičkim urednikom Radio Tuzle, a njegova
kčerka išla je u razred u kojem je moja mati bila učiteljica. Kad sam krenuo
u 1.
razred
Gimnazije u Tuzli,
koja
se
tad nalazila
kod Express restorana, baš se pojavila singlica "Hey Jude" od grupe
The Beatles. Pobjegao sam sa časa i otišao sebi kupiti tu ploču. Tad je moj
poznanik,
Buco Javor, počeo nabavljati
ploče stranih grupa iz Njemačke. Njega sam poznavao preko njegove mame Ljerke,
koja je meni bila razrednica. Tada su se među ljubiteljima strane muzike
prodavale narudžbenice za kupovinu ploča iz inostranstva.
Ja sam od Buce kupio narudžebnicu engleske firme Papworths of Nothingham,
koja se bavila prodajom ploča putem narudžbenica, a ploče su se dostavljale
poštom.
Naručio sam nekoliko ploča. Prve tri su bile: Crazy World Of Arthur
Brown - "Fire", Ohio Express - "Yummy Yummy" i Tommy James & The Shondells
- "Monny,
Monny". Kad su te ploče
stigle,
odnio
sam
ih u
Radio Tuzlu. Radijska emisija "Top lista" već je bila prestala, jer za
nju više nije bilo interesa. Tada
sam se predstavio Peri Štumpfu, rekao sam mu da sam diskofil i predložio
da napravimo neku emisiju. Pero Štumpf je u to vrijeme vodio jednu emisiju,
u
popodnevnom
terminu, koja se zvala "Za vaš odmor i razonodu". On se
složio s tim i najavio me u svojoj narednoj emisiji, kao: "Ovdje s nama
je Zdravko Miličević, on je diskofil i sad će vam predstaviti pjesme sa
stranih top
hit lista".
I onda bih ja rekao, "Dobar dan, sad ćemo čuti pjesmu "Fire" koju izvode
Crazy World Of Arthur
Brown"".
Iz početka
mi je bilo dopušteno da u tim emisijama budem samo sa po jednom pločom.
Poslije par mjeseci dobio sam svoju emisiju u trajanju od pola sata. Pero
Štumpf je tu emisiju nazvao
"Pod
Tuzlom
se zeleni meraja". Špica te emisije počinjala je uvodnom pjesmom, "Pod
Tuzlom se zeleni meraja", a onda bi Pero Štumpf svojim glasom
rekao: "Pod
Tuzlom se zeleni meraja, a na meraji jedan stari gramofon sa puno gramofonskih
ploča. Ovdje
u studiju je vaš voditelj, Zdravko Miličević". Te emisije sam radio
besplatno, ali meni je bilo važno da su me čuli moji drugari, pa
i popularnost mi je porasla.
Imao sam puno ploča, bio sam na radiu, imao dužu kosicu, meni je kao klincu
sve to imponiralo.
Tako je vrijeme teklo i redovno sam vodio tu emisiju. Već dolaze
'70-te i vrijeme grupe Jethro
Tull, Led Zeppelin, Elton Johna, zatim mađarske grupe Omega,
jazz orkestra Blue Effect (Modry Efekt) iz Čehoslovačke. Peri Štumpfu sam
predložio da malo promijenimo koncept emisije
i
njen naziv.
Pristao je i nova emisija
se zvala se "Muzički džuboks". Dobio sam termin od sat vremena,
koji je išao petkom, a poslije toga dobio sam dva termina, koji su išli srijedom
i petkom,
po
pola
sata. Tada je Radio Luxembourg imao dobru ideju koja se zvala "Power
Play".
Radilo se o tome da su najbolju / najpopularniju pjesmu te sedmice
puštala u eter svakih sat vremena, kao pozdravnu pjesmu. Tako sam i ja
nabavljao istu singlicu i u isto vrijeme kad je ona bila hit na Radio Luxembourgu,
ona je bila hit i na Radio Tuzli. Svoju emisiju bih počeo s njom, pa i završio
s istom pjesmom. Pero Štumpf je to slušao kod svoje kuće
i kad me je vidio rekao mi je: "Šta to radiš, gdje ćeš u pola sata pustiti
istu pjesmu!?" "Ali, čika Pero, to se sada tako radi na Zapadu!",
rekao sam mu. "Ali, gdje ćeš u pola sata pustiti istu pjesmu!?",
nastavio je. "Dobro, neću više!", odgovorio sam.
Kasnije
su došle progresivnije pjesme grupa Jethro Tull i Led Zeppelin - pjesme
koje su trajale po 10 minuta ili više i ja sam ih kao takve i puštao u svojoj
emisiju, a Pero Štumpf bi se hvatao
za glavu
i
govorio mi
da je to podnevna emisija za razonodu i da ne mogu puštati takve pjesme.
Tu smo se nas dva i razišli. Tako je i završila moja radio
karijera, koja je
trajala
nekih 4 godine.
Nastavio sam rad muzičkog urednika na gimnazijskom radiu,
gdje smo subotom imali radijsku emisiju od pola sata. Tu se pričalo
o svemu - o školskim sekcijama,
raznim kulturnim
događajima, pričali su se vicevi na račun profesora, blagi naravno, a
puštale su se i po tri pjesmice. Imali smo i kutiju u koju su učenici ubacivali
ceduljice
sa
svojim
prijedlozima. Voditelj i urednik cjelokupnog programa bio je Željko Kovačević,
sada jedan od vlasnika firme Genelec. On je imao pravi spikerski
glas. Ja sam mu bio muzički saradnik. To je trajalo oko dvije godine, a prestalo
je jer sam i
završio
sa školovanjem u gimnaziji.
Prvi disko u Tuzli pokrenuo je Strahinja
Maksimović Flexi. Pored slušanja
aktuelne muzike, Flexi je praktikovao i muzički kviz, a za nagradu su se
dijelile male gramofonske ploče. Disko večeri je kasnije vodio i Buco Javor,
srijedom i petkom, u Partizanu. Pomagao sam Buci oko
vođenja disko
večeri
srijedom.
Ja sam, inače, volio puštati neke ploče koje niko nikad prije nije ni čuo.
Tad je ploče grupa Led Zeppelin i Deep Purple
imao svatko, ali već Jethro Tull, Uriah Heep i mnoge druge grupe nisu bile
tako česte kod ostalih diskofila. Disko program je
trajao od 19:00 do 21:00 sati. Terusi su u istoj toj sali DVD-a Partizan
svirali subotom i
nedjeljom do 22:00 sati.
Sredinom sedamdesetih pojavljuju se prve kasete koje postepeno potiskuju
gramofonske ploče. Naravno i ja sam nabavio kasetofon i muziku sam počeo
snimati sa radija ili sa drugih ploča ili kaseta. Rasprodao sam moju bogatu
kolekciju gramofonskih ploča
i počeo formirati još bogatiju kolekciju audio kaseta. Mislim da
ih i dan danas imam nekoliko hiljada u nekim kutijama gdje još uvijek čekaju
neka vremena kad bih ih ponovo stavito na police, da bih ih ponovo preslušao.
Odlaskom na studije u Osijek,
sreo sam
se sa starim znancem iz Tuzle, Dragutinom Matoševićem, koji je u to vrijeme
bio vokalni solista u popularnoj osječkoj grupi Tref.
Intenzivno
sam
se družio sa tim muzičarima i pratio ih na njihovim nastupima. U Tuzlu bih
se vračao preko raspusta ili za praznike, pa se tako desilo da sam dva puta
uspio dobiti priliku da vodim disko večeri za doček Nove godine koji su se
tada organizovale u tuzlanskoj Gimnaziji. Tu mi je opet
pomogao Dragutin Matošević sa svojim pojačalom koje je poslužilo za ozvučenje.
To je već bilo vrijeme prvog i drugog albuma Bijelog Dugmeta, raja se palila
na pastirski
rock i zaista je bila ludnica tih Novih godina, a i zaradila se lijepa lova,
koju smo sutradan potrošili u tuzlanskoj Pivnici.
Muzikom sam se nastavio baviti i kasnije, ali mnogo povučenije, više kao
veliki kolekcionar i poznavalac muzike. Onda dolaze neka teška vremena i
sudbina me odvela
u Beč, gdje sam proveo godinu dana. Tu sam takođe pratio muziku, imao priliku
da idem na koncerte poznatih imena, a upoznao sam lično i mog velikog idola,
Dadu Topića, koji je tada živio u Beču. Upoznali smo se preko jednog Makedonca,
zajedničkog prijatelja, kod kojeg smo se najčešće i viđali. Dado se vratio
u Hrvatsku, a ja sam nastavio put za Kanadu. Skrasio sam se u Torontu i nastavio
sa praćenjem
muzike. Sad su kasete zamijenjene CD-ima, kojih takođe imam nekoliko hiljada
i na moju veliku radost uspio sam upotpuniti svu moju bivšu kolekciju muzike
sa ploča ili kaseta, a naravno i dopuniti je sa mnogim novim izdanjima.
Zahvaljujući internetu zaokružio sam i moju kolekciju muzike sa naših bivših
prostora,
od pedesetih godina, pa do danas. Moja djeca svoju muziku drže u kompjuteru
ili I-podu, ali ja više volim da uzmem u ruku kutijicu CD-a, da pregledam
neki omot albuma i sve sličice na njremu. To me čini posebno sretnim.
Ovdje sam u vise navrata bio DJ na takozvanim Christmas Partyjima i na drugim
skupovima,
uglavnom
organizovanim
od strane
zajednica iseljenika sa prostora bivše Jugoslavije. Te zajednice su ovdje
zaista brojne. Te disko večeri smo nazvali "K'o nekad u osam" i
puštao sam, uglavnom, našu staru muziku. Dakle, muzika je i dalje ostala
moja velika
strast
i hobby.
Ovaj tekst je izveden iz razgovora Zdravka Miličevića i Dragutina Matoševića,
a nastao je tokom Zdravkove kratke posjete Tuzli, 04.05.2007. godine.