JAZZARELLA - Report
19., 20. i 21.05.2006. - Zagrebacko kazaliste mladih, Zagreb, Hrvatska
S podosta velikim zakasnjenjem slijedi izvjestaj s prvog svezenskog jazz
festivala odrzanog u Zagrebu. Razlog je podosta jednostavne prirode - potpisanom
izvjestitelju je "otkazao" monitor i dio nekih komponenti na PC-iju...
a do detaljnog popravka valjalo je pricekati i zavuci ruku dublje u dzep.
Prvi zenski jazz festival u Zagrebu otvorili su 19.05.2006. (petak) organizatori
Drazen Vrdoljak i Drazen Kokanovic sa vrlo dobrim uvodnim rijecima pred solidno
popunjenom dvoranom ZKM, nakon cega na stage izlazi poprilicno izmjenjena
postava ekipe Sarah Morrow & The American All Stars In Paris. Umjesto
najavljene Rhode Scott, izasao je postariji gospodin, Mike Carr (orgulje)
i nenajavljena trubacica, Annette
Neuffer. Njih dvoje su izveli dvije kompozicije u kojima je Annette izmjenjivala
sijaset dionica odsviranih na trubu i vokalnih kompozitorskih dijelova. Bio
je to set klasicnih jazz solo dionica koje su, otprilike, bile najbolji dio
citavog nastupa, jer je nakon njih izasao citav sastav Sarah Morrow &
Co. koji se, najblaze receno, potpuno izgubio u vlastitoj neuigranosti. Bez
obzira sto je Sarah Morrow najavljena kao velika zenska jazz trombonistica,
jos uvijek nije ovladala vlastitom odgovornoscu kao lider sastava koji se
u ovakvoj ekipi sastao tek dan-dva uoci ovog koncerta. Unatoc velikim iskustvima,
Peter Girona (kontrabas) i Steve Williamsa (bubnjevi, takodjer je naknadno
dosao u ekipu), te ovremesenog saksofonista, 87-godisnjeg Hal Singera, cijeli
ovaj sekstet je bio neuigran, na momente izgubljen, te su gotovo sve konce
kreativnosti u svojim rukama odrzavali gosti - orguljas Mike Carr i trubacica
Annette Neuffer. Hal Singer je u nekoliko navrata cak zaboravio svoj klasisni
solo na saxu, te se ponekad tijekom citave kompozicije nije ukljucivao u svirku
i suhoparno je promatrao ostatak ekipe. Ipak, od svega najupecatljivije su
ostali momenti brze i plesne swing-jazz kompozicije "Honeysuckle Rose",
te specijalna izvedba klasika "Summertime" koju je na vrlo dojmljiv
nacin otpjevao sam Hal Singer. U istoj je njegov uvod na saxu imao dosta "falseva"
i "praznog puhanja", no ostatak melodija i improvizacija cijele
ekipe bio je na vrhunskom nivou.
Na bis su izasli tek nakon glasnih ovacija publike i po svemu vidjenome i
predstavljenome, izgleda da se uopce nisu pripremali za "bonus"
kompozicije sto je veliki minus kod same Sarah Morrow koja se uopce nije snasla
u ovoj situaciji. Sve njezine najave su bile previse pompozne, po nekoliko
puta tijekom koncerta je predstavljala clanove sastava, a na samom kraju je
izasla sa centralnog dijela podija, priblizila se publici koja je bila razmjestena
sa svih strana okolo podija i pokusala animirati publiku time sto je svirala
dionice na trombonu za koje je ocekivala da ce sama publika ponavljati za
njom. Medjutim, njen osnovni problem je bio u tome sto su te dionice bile
suvise zavrzlane, te shodno tome i neprikladne za masovno skandiranje bez
obzira na sav njen trud. Sve skupa, ovo joj uopce nije bilo potrebno, kao
i posljednja skladba "Kansas City" koju je otpjevao sam Hal Singer.
|
Lynne Arriale Trio |
|
Druge veceri, u subotu, 22.05.2006. godine, odigrao se daleko bolji jazz
performance koji je koncepcijski bio odigran u dva poluvremena. Prvi dio,
koji je trajao nesto manje od sat vremena, pripao je iskljucivo instrumentalizaciji
Lynne
Arriale Trija u kojem osim Lynne (klavir), jos svira i cetveroprsti kontrabasist
- Markus Schieferdecker i odlican bubnjar - Steve Davis. Ovaj trio je za razliku
od proslovecernjeg debakla bio odlicno uigran, glazbeno veoma dobro potkovan,
tako da su neprekidno mijenjali sporije i brze dionice isprepletene tisim
i glasnijim tonovima, dok su u glazbenom pogledu izvodili razlicite varijacije
modernog be-bopa sa povremenim izletima u mainstream jazz, te snenu, gotovo
ambijentalnu glazbu ili pak nesto vedrije zvukove s utjecajima latino, sambe
i bossanove, uz neocekivane izlete u eksperimente i egzibicije u kojima je
prvenstveno prednjacio odlican bubnjar koji se doslovce posluzio svim svojim
umijecem i vjestinom kako bi iz vrlo minornog bubnjarskog seta izvukao gotovo
nevjerojatne tonove. On se prvenstveno koristi emotivnim dodirima i udarcima
(palice, ruke), te gotovo izvodi sve tonove koji su mu zadani u osnovnoj melodiji,
a u jednoj kompoziciji je cak upotrebio i patent-zatvarac kozne torbice od
palica! U svojem instrumentalistickom setu, izmedju ostalog, izveli su hit
"Brasiliana" i odlicno aranziranu "Seven steps to heaven",
sa nekolicinom razlicitih glazbenih varijacija i savrsenom gradacijom.
Nakon ovog seta izlazi Deborah Brown i u gotovo popunjenom ZKM-u priredjuje
jos pun sat finih vokalnih jazz uzbudjenja sa sjajnim glasom koji nosi najdublje
emocije kroz sijaset klasicnih jazz brojeva poput Chat Beckerove "How
deep is the ocean" ili standarda "You'd Be So Nice To Come Home
To", "Just in time", "East of the sun, west of the moon"
ili "That's all" s kojom je zavrsila svoj zvanicni dio nastupa.
Njen vokal je sjajan odraz njene duse i interpretira je sukladno s emocijama
koje se same slijevaju tijekom izvedbe. Ona pjeva sapatima, bez i najmanje
greske, te savrseno dobro manipulira s mikrofonom kojeg ponekad udaljuje od
svojeg grla i na metar udaljenosti kako bi docarala fade-out ili otisla u
laganiji, intenzivniji ili senzibilniji dio kompozicija.
Neocekivano, ili mozda bez prethodnog dogovora sa Lynne Arriale Trio i samim
organizatorima, na bis se ponovno izaslo sa "Kansas City" kojeg
je vecer prije, takodjer na bis, izveli Sarrah Morrow & The American Stars
In Paris (zasto?). Ipak, posljednja kompozicija druge veceri pripala je po
osobnom izboru same Deborah njoj omiljenom autoru Duke Ellingtonu od kojeg
je izvela "In a sentimental mood".
|
Dianne Shuur Quartet |
|
Treca i posljednja vecer Jazzarelle odigrana u nedjelju 21.05.2006. - donijela
je najvise publike prvenstveno zbog same slijepe vokalistice Diane Schuur
i njezina dva Grammyija u kategoriji najbolje jazz pjevacice. Njezin show
program bio je posve lisen bilo kakvih nepotrebnih sumnji bez obzira da je
u Zagreb stigla vidno umorna i prehladjena nakon iscrpljujuce svjetske turneje
na kojoj je promovirala svoj posljednji album "Schuur Fire" kojeg
je lani snimila sa Carribean Jazz Projectom. Za ovu prigodu dovela je svoj
specijalni (i najavljeni) koncertni sastav nazvan Diane Schuur Quartet u kojoj
su osim nje jos i Scott Steed (kontrabas), Reginald Jackson (bubnjevi) i Rodney
Freeman (gitara). Njihov repertoar bio je osim jazzom protkan i izletima u
soul, pop, pa cak i u country, tako da se sastojao izmedju ostalog i od "I
just call to say I love you", "Tenderness" i "Somewhere
over the rainbow", te cijeli spektar finih kompozicija koje su bile oivicene
velikim i cvrstim vokalom Diane Schuur koji je zbog vidnih glasovnih poteskoca
i prehlade ponekad "popucao" ili bio preglasno krestav, no u globalu,
sve je proteklo u najboljem redu.
Ovaj prvi svezenski jazz festival ovim posljednjim nastupom pokazao je da
Zagreb ima dovoljno zainteresirane publike za trenutna strujanja i tokove
u jazzu, te da nema nikakvih bojazni za same organizatore da bi naredni slicni
projekti mogli promasiti. Stoga vrijedi ocekivati nova uzbudjenja koja su
Drazen Vrdoljak i Drazen Kokanovic najavili na samoj press konferenciji, desetak
dana uoci samog festivala. A o svemu tome saznati cete na vrijeme.