Acid Mother's Temple
+ 7 That Spells
28.06.2006. - Savski nasip pored Mocvare, Zagreb, Hrvatska
Koncert koji uopce nigdje nije bio najavljen, niti na webu,
niti na plakatima, a ni medijskim putem (barem koliko sam uspio primjetiti),
uspio je okupiti pozamasnih 200-300 ljudi, a cijeli happening se odrzao na
nasipu pored Kluba Mocvare. Inace, za ovaj koncert ne bih ni saznao da se
tog dana nisam trebao sastati sa Zdenkom Franjicem koji mi je predlozio da
posjetimo ovaj koncert za kojeg je on, pak, saznao od Hrca koji mu je te veceri
trebao nesto "poslovno ili privatno"...
Prostor oivicen sa stablom javora, gustom krosnjom cini mi
se jasena i jos par bjelogoricnih stabala dao je organizatorima dobru hladovinu
u ove zestoko sparne dane da kompletiraju improviziranu scenu na travnjaku,
uspiju dovuci elektricnu struju i na zavidnoj razini fragmentiraju zvuk, ali
su ne znam zasto su na svega metar-dva od epicentra koncerta ostavili napokosenu
travu punu vrucih kopriva. Kao da ova usijana zega nije bila dovoljna...
Prije samog koncerta, ekipe sastavljene od domacih i japanskih
boraca odigrala je jednu mini nogometnu tekmu, a nakon toga se oko 20.45h
krenulo na osvajanje "rejting" poena u svirci. Prvi su se instrumenata
prihvatili domaci - zagrebacki sastav 7
That Spells koji su odsvirali svoj skoro jednosatni set vrlo interesantne
glazbe. Oni su sastav koji predvodi Niko (upoznali ste ga kao clana sastava
Tigrova mast u kojem svira mini-moog), a u ovoj postavi on svira gitaru. Preostali
clanovi sastava su jos energicni bubnjar, gol do pojasa, i bas gitarista.
Svi skupa sviraju zanimljiv spoj instrumentalnog noisea, funka i rocka, te
svojim vjestim kombinacijama podosta prizivaju u sjecanje duh Peach Pit ostavstine
iz vremena "Tricky Slaughter Operation". Niko je na gitari po svemu
sudeci pravi hedonist zvuka, pa zato cesto voli uploviti u gitaristicku noise-psihodeliju
koja je ostavila poseban sarm cijelom nastupu. Posto se u vrijeme njihovog
nastupa vec pomalo poceo spustati mrak, okolo benda su zapaljene plamtece
baklje koje su sluzile kao rasvjeta, a nakon sto se spustio potpuni mrak,
jos kao dodatak upaljena su svjetla sa jednog parkiranog automobila. Prava
alternativa, nema sto za zamjeriti...
Zvuk koji su 7 That Spells prezentirali je vrlo mocan ritmicki
kompleks pun slobode i velikog prostora za nesaglediva osvajanja zvucnih podrucja
u koja su tu i tamo ponekad zalutali (ili sasvim svjesno dosli) Sarlo akrobata,
Nomeansno, Ruins, Dog Faced Harmony..., ali osjete se i prizvuci suptilnih
utjecaja poput Sonic Youth, Rapeman, Zeni Geva, te mnostva americkog noise-rock
zvuka iz devedesetih. Steta sto sam se prilikom fotografiranja vrazje opekao
na one proklete koprive, pa nisam imao volje da nakon koncerta priupitam pokoju
prispodobu iz banda za neku bolju informaciju od onih koje sam dobio od Nikse
(Tena Novak, ex-Kukuriku Street) i samog Zdene koji je ovom prilikom imao
svoj mini-stand sa CD-ima. Ah, koprive... jos me peku.
Potom na istu "travu" ili stage (ili kako god hocete)
izlazi druga postava 7 That Spells koja je ja glavnim akterima veceri Acid
Mother's Temple otprasila 20-25 minuta freneticnog psycho-noise rocka za kojeg
postoji samo jedan epitet i to u superlativima. To sto su ova dva sastava
zajedno odsvirali pod pretpostavkom da se uopce nikada nisu zajedno uvjezbavali
je cista stvar emocije i trenutnog stanja duha, te je otprilike vrlo slicna
onoj varijanti koju je Tena Novak 15.05.2006. godine izvela zajedno sa Damo
Suzukijem u Teatru &TD. Jedina je razlika u tome sto je ovom prilikom
akcent bio na gitarskoj noise komparaciji sa svemirskim zvucima syntha, te
sto su kompozicije bile daleko energicnije, nabrusenije i daleko krace, te
su sve skladbe instrumentali. Ostalo je vrlo slicno.
A onda, oko 21.40h, na tzv. "stage" ako se to tako
moze nazvati, izlaze japanci o kojima se ovdje vrlo malo zna. Koliko sam uspio
saznati, imaju 4 albuma koja je jedan prisutni fan okarakterizirao kao "svemirska
psihodelija". Medjutim, vrlo pogresno... barem ovaj put. Ovaj nadasve,
mozda i kreativan sastav u studiju, vrlo malo je pruzio na vecerasnjem koncertu.
Sastavljeni od 4 clana (klavijature, bas, bubanj i gitara) imaju jednu veliku
boljku koja se zove "kopijina kopija". Prvo su ukljucili synth koji
je dobrih 20 minuta ispuątao jedan te isti sample unedogled uz povremene zvukove
ambijentalne-psycho gitare (sto primjerice David Sylvian radi na daleko kreativnijoj
razini), te su uz to, nemam pojma da li namjerno ili slucajno, isprobavali
"rad instrumenata" kao da je tonska proba... Mozda je to bas i dio
zvucne koreografije, ali ne bih se s time slozio. Ako jest, onda je vrlo blesava.
I dosta dosadna.
Tek u 22h Acid Mother's Temple "pocinju" svoj koncert
i otvaraju ga sa zvukovima syntha koji u svemu mirisu na onaj stari zvuk post-punk
psycho sfere kojeg su svojevremeno nakaradno predocili Public Image Limited
u kompoziciji "Socialist", davne 1979. Ne bih se cudio da su upravo
P.I.L., te naravno nezaobilazni Can i Damo Suzuki, a i The Fall, Pink Floyd
(mozda i A Certain Ratio, Mark Stewart, Neu, Gong, Cabaret Voltaire) nesto
sto su clanovi Acid Mother's Temple slusali dan i noc i to cijelo desetljece
(a mozda i dva-tri po godinama koje imaju) jer im je zvuk prvenstveno sastavljen
od neoriginalnih kombinacija kraut-rocka, new-wavea, post-punka, psihodelije
i dubokog minimalizma kojeg jedino povremeno gradacijski pokusavaju obogatiti
sa solistickim izletima na solo-gitari koja ode u nagle breakove i vrlo dobre
umetke na synthu koji do zla Boga zaista zvuci sinteticno poput zguzvane i
toplinom osakacene plastike koju ste umetnuli u ikebanu sastavljenu od niza
pravilno poredanih japanskih stapica za jedenje hrane. No, premda je ovaj
opis dosta podroban za pojasnjenje njihove glazbe, najvece razocarenje je
slijedilo kada je skoro deset punih minuta svirala gitara koja je bez ikakve
sumnje melodijska kopija "Poptones" Public Image Limited (album
"Second Edition", 1979.), a i sama bas gitara je bila tako "nesrazmjerna"
sa zvukom da je logicno kako su i ovdje Acid Mother's Temple pribjegli ociglednoj
kopiji.
Nakon toga svirali su nesto vrlo nalik na kraut-rock iz vremena
69-74 i tada se publika naglo pocinje razilaziti (djelomicno i zbog komaraca
koji su dolazili sa Save i sa obliznjih vrba, bazge i akacije), bilo je tu
i povremenih izleta u psycho za sto su zasluzne klavijature, no sve skupa
je ostavilo tako mrsav i blijed dojam za sastav koji slovi kao jednim od zvucnih
nasljednika Can i Damo Suzukija. E, da, da ne zaboravim... u pojedinim kompozicijama
cak ostavljaju i jedan dio originalnosti, a to su nekakve mantre koje izvodi
gitarist koji mi se cini da ne moze istovremeno pjevati i svirati. Hm... umjetnicki
dojam? Pomalo sarlatanski i nedorecen, ali alternativa je ta koja svakome
moze dozvoliti neslucene slobode izrazavanja. Ha, dobro... koprive me jos
uvijek peku.