Šumski (HR) + Foul Geese
(UK) + DIGEP (H)
19.09.2006. - Močvara, Zagreb, Hrvatska
Avangardni rock (?!) koncert koji je okupio svega 50-tak ljudi... ali bila
je iznimna glazba.
Neznam šta je to sa Kornelom i dečkima iz Šumskog, ali činjenica je da oni
sviraju odličan i živi rock, no nikako nemaju publiku. Kao da nikoga ne zanima
ono što oni sviraju. Možda Kornel premalo daje informacije u medije (što je
potpuno točno), možda se band želi posve izolirati od suvišnih "bedaka"
i potražiti neku novu publiku (u što ne vjerujem potpuno), ili on (i sastav)
žele raditi
nešto posve drugačije od svih drugih (hmmmm....). Činjenica je da su ove večeri
Šumski odradili odličan koncert u trajanju od nekih 40-tak minuta u kojem
su prepleli uglavnom skladbe s posljednjeg albuma "Ronioci" uz nekoliko
stvari sa albuma "Baba spava" (poput naslovne, ili primjerice odlične
"Mali sat"), te su lukavom aranžmanskom vještinom uspjeli korespondirati
koncertom da iza svake pjevane kompozicije dolazi instrumental, no oni jednostavno
i ne znam zbog kojeg vražjeg razloga nisu sastav koji bi ne samo napunio klub
"Močvara", već i došao na valove radio stanica širom ex-YU područja.
Njihove skladbe su fine, odlično aranžirane, gotovo bez greške katapultirane
u medije, no izgleda da nema drugog odjeka osim da na njihov koncert dođu
njihovi bliski prijatelji i slučajni posjetitelji. Zašto? Pitajte Kornela.
Drugi sastav te večeri su bili vrlo "ortodoksni" Foul Geese iz
Velike Britanije koji su prikazali jedan možda i old-tajmerski pristup prema
eksperimentalnoj industrial glazbi. Koriste bas gitaru, običnu električnu
gitaru, nekoliko elektronskih pomagala (šumovi, zvukovi, theremin, mini-moog)
u svojstvu da obogate zvuk, no dobar dio glazbe popunjava im udaraljkaš koji
svojim maksimalno distorziranim ritmovima toj, u principu jednostavnoj glazbenoj
potki, daje posebnu draž. Sve skupa, puno odličnih eksperimenata, ali cijela
glazba jako dobro miriši na rani Cabaret Voltaire, D.A.F., Einsturzende Neubauten,
Laibach, pa i na dobar dio nekadašnje tzv. electro-body struje (Pankow, Noise
Unit, Nitzer Ebb, Slopy Wrenchbody, Insekt, Foetus...). Vrlo dobro, ali ne
i odlično...
Digep (H)
|
Digep (H) |
Najbolji dojam ostavio je posve neobičan sastav iz Mađarske koji nosi naziv
Digep, kojeg vjerojatno duguju jednoj ogromnoj tvornici u Miszkolcu punoj
radnih sala i različitih ogromnih proizvodnih i skladišnih prostorija. Stoga
je i sasvim opravdan njihov posve bizaran i neugledan image - vođa skupine
(pjevač i klavijaturist) sa inače obrijanom glavom s vrlo kratkim pramenovima
na tjemenu, nabio je obični lovački (birtijaški, pravi originalni panonski
bećarski) šešir, lovački (ili možda vojnički) sako, te se ogrnuo cijevima
od usisavača preko kojih je povremeno stenjao, uzdisao (a i pjevao), te uz
to, nataknuo i zaštitne prozirne plastične naočale. Dva momka koja su uglavnom
svirala gitaru, bas i povremeno klavijature, harmoniku i neobični duhački
instrumenat nalik na dugačku frulu od metar i pola, bili su predstavnici radničkog
"šljakerskog" sloja obavijeni u također bizaran image sastavljen
od dugačke kožne pregače za zaštitu prilikom zavarivanja, nosili su zaštitne
naočale, a jedan od njih je tijekom gotovo cijelog koncerta na glavi nosio
i tamnu zaštitnu kacigu protiv infracrvenih, rendgenskih i UV-zraka koje radioaktiviraju
prilikom zavarivanja i različitih sličnih obrada metala. Sasvim "običan"
metalurški image imao je momak koji je nosio stari i prljavi radnički kombinezon,
no njegova je instrumentarija bila krajnje neobična - sastavljena je od nekoliko
metalnih cijevastih stalaka (što visećih, što ležećih)
na koje je povješan i pričvršćen cijeli niz metalnog otpada - rezervoar od
motor-kotača, rezervoar od boce za gašenje požara, različite metalne cijevi,
lonci, stare kante, otpatci od dalekovoda..., a kao bas bubanj služila mu
je obična plastična kanta po kojoj je udarao bas pedalom.
Koncert su započeli negdje oko 23,15 h, te su malobrojnu publiku doveli do
krajnjih granica alternativnog shvaćanja rock'n'rolla kao kulture koja i dalje
živi u 21. stoljeću. Njihova je glazba i izvedba vrlo direktna i napada centralni
nervni sistem, ona je minimalizirana na osnovni ritam bizarnih udaraljki,
koje, moram priznati, vrlo vješto i spretno zvuče (bez greške), te uz potporu
tri instrumentalista (bas, klavijature i gitara) obogaćuju njihov sjajan i
posve neobičan glazbeni dekor. Kroz tijek koncerta pokazali su da podjednako
dobro obuhvaćaju nove (i ne tako nove) ritmove techna, trip-hopa, hip-hopa,
industriala, kraut rocka, ali i vrlo stare tekovine bluesa, reggaea, rocka,
punka, hard-corea..., te su se u jednom momentu dotakli čak i pravog mađarskog
čardaša i ruskog kazačoka, što sve neminovno dovodi da su Digep posve originalan
i gotovo jedinstven sastav u ovoj nama najbližoj okolici.
Digep (H)
|
Digep (H)
|
Povremeno se zbog instrumentarija i donekle vrlo sličnog principa kompozicija
mogao "uhvatiti" i dio zvuka ranih Einsturzende Neubauten, Boyd
Ricea, Alec Empirea, pa i The Young Gods, te čak i ranih Laibach, no činjenica
je da su Digep vrlo dobro svjesni vlastitih zakonitosti sa kojima rade. Tako
su, na primjer, sve njihove kompozicije odpjevane isključivo na mađarskom
jeziku koji je u njihovom slučaju izuzetan saveznik za njihovu brutalnu samokontrolu
nad bremenom koje stiska svakog prosvijećenog žitelja Panonije (a i Balkana).
Kroz njihove skladbe se osjeti bijes, ljutnja, oštra kritika, malodušnost,
nezadovoljstvo, ironija, sarkazam... Poseban dio koncerta upriličio je jedan
momak (također član sastava) koji ne svira niti jedan instrument, ali je tokom
nastupa bio zajedno s njima na pozornici i sastavljao kostur uginulog psa
od različitih djelova bicikla, starih zahrđalih lanaca, sajli, žica, vješalica,
glačala..., da bi na kraju iz ruksaka kojeg je stalno nosio na leđima istresao
nepodnošljivo smrdljive i vonjom obarene svinjske i kokošje nogice koje je
ukomponirao u cijeli kostur. Smrad koji se osjetio nekih 5-6 metara od pozornice
je primorao ionako malobrojnu publiku da odstupi... Zašto? E, mislim da se
upravo tu nalazi cijela poanta njihove priče. U smradu društva i okoline o
kojoj govore i svakako im nije lako i jednostavno se nositi sa socijalnom,
ekonomskom, duhovnom, moralnom, materijalnom i inom krizom kroz koju Mađarska
trenutno prolazi. Odnosno, kako je rekao Koja - "možda ih je lepo gledati
i slušati, ali ih je teško razumeti". A to je već drugi problem koji
s njima ionako nema puno veze.
Digep su se pokazali kao odličan, originalan i sjajan koncertni sastav koji
probija sve moguće barijere koje su pred njima - nemaju puno respekta, te
će ih njihov kreativni "radnički" naboj vjerojatno i nagraditi u
doglednoj budućnosti. Ne znam kako, ali sve ono što su prikazali kroz nekih
70-80 minuta koncerta u Močvari, nedvojbeno pokazuje da sastavi poput čeških
Zabudil, estonskih Ne Zhdali ili tuzemnih Laibach, Discipline kičme, Sexe,
Machine, Goribor, (a i Trobezovih
Krušnih Peći - Viva Glorio) nije nikakva slučajnost. Ovakve stvari o kojima
je riječ događaju se možda svugdje u svijetu, no izgleda da je Istočna Europa
ipak najbolji poligon za kreaciju originalnih, ponekad ortodoksnih, ali ipak,
utemeljenih glazbeno tekstualnih stremljenja koja ispadaju iz onih uskih okvira
r'n'r-a, no ipak su sastavni dio njega. Ne zbog toga što oni sami žele biti
drugačiji, nego zato jer oni jesu drugačiji. Digep su to i dokazali. Zato
im svaka čast! Odlično! Kitűnő! Remek! Dođite nam ponovo! Jöjjön vissza, akkorunk
még egy koncert!
|
Digep (H) |
|