Ma, daj, yo man, Remi i Shot će dobiti Porin iduće godine. Isplatilo se
čekati gotovo pune četiri godine na novi album Elementala. Singlom "Dobar
dan" i video spotovima "Zašto te imam" i "Pod pritiskom",
Elemental su krenuli u borbu zvanu novi prodor u šašavu borbu s medijskim
vjetretnjačama. Imali
su Shot, Remi i ekipa mnogo inspiracije i vremena da bi stvorili ovakav sjajan
album u trajanju od 74 minute. Glazbu i tekst su povezali u kontekst 'glazba
za ples, a tekstovi za glavu'. Hrvatski pop-album godine! Samo da Shot ne
ode 'daleko'... i ne napusti ovo što zaista kvalitetno radi.
Ne volim privatizirati, ali ovoj sjajnoj osobi i pjevačici Remi moram odmah
odati priznanje na nečemu neopisivo vrijednome. Naime, uz to što smo već
godinama u čistom prijateljskom kontaktu koji je jednom okrunjen gostovanjem
Elementala u sisačkom klubu Ozon gdje sam bio DJ i njenom neodbijenom pozivu
za učešće na jednom kućnom snimljenom radio-sessionu za gospodina Dragutin
Matoševića iz Tuzle, desio se nedavno jedan nesvakidašnji događaj. Probudio
sam se poprilično indisponiran nakon koncerta Damir Avdića (28. IV 2008.)
i tražio mobitel da nazovem firmu u kojoj radim zbog bolovanja jer sam to
jutro morao otići na medicinu rada i lječniku kojeg će mi javiti firma. Ali
avaj, nigdje mobitela. Dođavola, pa gdje je... Znam dva mjesta gdje ga ostavljam
u stanu, ali njega nigdje. Gledam slike koje sam radio večer prije na koncertu,
imao sam crvenu jaknu i bijele hlače kada sam se slikao s Avdićem, ali mobitela
u toj odjeći nema. Novčanik, blok u koji pišem, te desetak CD-ova koje mi
je tu večer dao Zdena Franjić su tu. Čak i neke vizitke i zabilješke na papirićima
o nekim novim bandovima koje redovito dobivam od slučajnih poznanika. Preokrenem
čitav stan, ali tog vraga od mobitela nigdje. Majko mila, trebam nazvati
u firmu, nemam broj i onda shvatim da sam jedan običan kreten koji je životno
važne komunikacije sveo na tu prokletu džepnu napravu. Nazovem svoj broj
sa telefona od susjede da vidim neće li mi se odnekud iz kuta sobe oglasiti
moje poznato zvono mobitela, a kad tamo čujem glas 'mobilini telefon je isključen'!
Dođavola, onda se sjetih da se baterija na mobitelu vjerojatno ispraznila,
crkla... Jao i naopako! Zvao sam prijatelje čiji sam broj imao pohranjen
u mobitelu supruge, ali ništa. Nitko pojma nema. Čitav dan sam bio doslovce
u govnima, ne zbog tog usranog mobitela, već zbog profesionalne obaveze koju
sam morao napraviti. Već mi je i moja supruga koja radi u VIP-u blokirala
moj broj da se netko ne bi mogao služiti mojom karticom... I da ne duljim,
već kad sam se pomirio da sam izgubio sve one brojeve glazbenika, kolega,
prijatelja, rodbine i ljudi s posla, oko 20 h navečer zove Remi na broj moje
supruge i veli da je moj mobitel kod nje. Kako? Molim? Kaj? Šta? Ča? What?!
Veli Remi da su mobitel našli neki mladi dečki na Vrbiku, stavili karticu
u svoj mobitel i prčkajući po njoj našli njen broj u imeniku, pa su je nazvali
da kažu kako su našli mobitel. A ona čim je vidjela da je zove Horvi, počela
'o Horvi, legendo stara gde si, kaj se dela?'. Ha-ha-ha! Momci su bili iznenađeni
i rekli da se nalaze baš upravo na Vrbiku, a nevjerojatna koincidencija je
bila da se i ona baš nalazila tamo jer je nešto privatno radila tog dana,
našla se s njima u jednom kafiću i uzela moj mobitel, te mi ga oko 20,30
h vratila na raskršću Frankopanske i Ilice. Jebemti, ne mogu vjerovati!!!
I još mi je uspjela napuniti bateriju... I onda smo onak' s guštom raspredali
čitavu priču oko ovog zaista nevjerojatnog događaja koji je u Zagrebu moguć
1 naprama milijun. I zaista je moguć, ako je u pitanju Remi... Naravno i
ovi pošteni momci o kojima nemam pojma i ovom prilikom ih molim da mi se
jave kako bi im se odužio za ovu zaista nesvakidašnju gestu. Mogli su uzeti
mobitel, iskoristiti još onih bijednih 30 kuna i baciti karticu, a mene doslovce
pojebati u pojam. Ali još ima poštenja i poštenih ljudi u ovome pokvarenome
svijetu. Ovo je dokaz toga. A i moja sreća što imam Remi u svojem mobitelu.
I za uzvrat, ta djevojka nije tražila ništa osim jednog prijateljskog poljupca
u njeno prekrasno lice oivičenog s dvije velike naušnice. Neka me netko pokuša
razuvjeriti da je ovo band loših manira. Ma, nabijem ga odmah nogom u guzicu.
Niti pomisliti. Za ostatak banda ne garantiram da su ljudi od poštenja jer
ih zaista ne poznajem, ali ako Remi radi s takvim ljudima, onda zaista znam
da radi s ljudima koji nisu od onih koji će se zajebavati s tuđom mukom,
već sa svojom. Remi je osoba vrijedna mojeg osobnog Oscara. I uvijek ću ju
cijeniti kao osobu. Sada više nego prije. Da vi imate ovakvu poznatu prijateljicu
u mobitelu, vjerojatno nikada ne bi ostali bez mobitela. Ali Remi je je vrlo
rijetka osoba koja svoje prijatelje i poznanike ne ostavlja na cjedilu. Napraviti
ću joj u slavu jednu pjesmu koja će se zvati "Remi". Zaslužila je. I svaka
joj čast.
Ovaj događaj neka vam rasvjetli pamet oko novog albuma Elemental. Oni
su prije svega zaista pošteni band. Napraviti album od 74 minute, a da ne
bude dosadan je umjetnost koja vrijedi najvećeg epiteta. Kao prvo, oni
jesu uvjetno rečeneno hip-hop sastav, ali odavno više ne koriste samplove
i old-time school maniru, već sve sviraju i snimaju uživo. Kao drugo, glazba
im nije hip-hop, već sjajan skup funka, soula, popa, r'n'b-a, a za razliku
od prethodnog albuma, ovdje su zašli i u teritorij rocka. Uz stare članove
- MC Shot (vokal), veličanstvenu Remi (vokal), te odličnu prateću sekciju
koju čine Mario Bilić (bas), Erol Zejnilović (gitara) i Dinko Janković
(klavijature), novi članovi su bubnjar Ivan Vodopijec (ex-Subway Dogs)
i prateća pjevačica Nataša Tonković koja je zamijenila Merimu Salkić. Uz
tri ranije objavljena singla - "Dobar dan" (odličan macho / emanpicirani
sofisticirani funky-soul-pop a'la Steely Dan), "Zašto te imam" (politički
veoma buntovna
o nekom ne/prijatelju koji se nalazi u Saboru koji je mnogo toga opljačkao)
i naslovna, "Pod pritiskom" (o gubitku svjesti o nemogućnosti života u
teškoj nezaposlenoj situaciji u odličnoj plesnoj funk varijanti) - album
ima sijaset
nevjerojatnih, socijalno angažiranih pjesama.
Premda su Elemental pravi
šminkerski zagrebački band u okružju koje je nekad pratilo grupu Boa
početkom '80-tih, oni su s pravom bijesni, gotovo kao post-punkeri jer govore
o
životu koji ih okružuje. Nije ništa loše to što se oni izražavaju preko
hip-hop izraza jer zaista imaju što reći i pri tome se momci na instrumentima
izražavaju fenomenalno. Jedna od najjačih kompozicija albuma je "Ne
vjerujem"
gdje je ispoljena ona istina 'da nas povijest neće ničemu naučiti' uz
bijes na medijske laži. Glazba je moderni spoj tihog nu-metala, brit-popa
i indie-rocka
(čak se spominje i legendarni stih Jure Stublića 'danas sam bacila radio
kroz prozor'). 'Stojim u redu i plaćam račune, poslušaj ovaj narod koji
voli glumit pijune / ne vjerujem u svaku riječ, u svaku laž što podvaljujete/da
me zavarate / vjerujte, ne vjerujem'. Plesni rock-hit godine! Za legendu.
Interesantno je da svaki stih ima još nekoliko sjajnih pikanterija. Genijalno!
Punkerskim bontonom rečeno, fuck off system, media and government! Mama
mia, da su ovo napravili neki naši legendarni punk-new wave bandovi početkom
'80 tih, imali bi spomenik. Štulić je morao biti sofisticiran, kao i
Boa, Idoli su se intelektualno zajebavali
s komunizmom, Pekinška
patka su
se
zezali jer su prerano postojali, Orgazam je
lutao, Šarlo je glibio u individualnom noise-ekspresionizmu, a puno kasnije
se pojavio Laibach, Borghesia
i Satan
Panonski koji su, otprilike, vrlo slične stvari predočavali na sukladan,
ali ne na tako direktan način. Elemental su to ispoljili sve skupa u
jednoj kompoziciji. Čak su se dotakli i legendarnog avangardnog filma "Farenheit
417" (mislim da se tako zvao) sa spaljivanjem knjiga.
Veliki dio albuma su sve redom sjajne skladbe, čak i jedna vrlo emotivna,
(ne)angažirana "Ladice", balada koja je fina kompozicija kao što je i
na "Odbrani i poslednji dani" Idola pjesma "Nebeska tema". U skladbi "Biti
sam" pojavljuje se neobičan odnos Remi i Shota koji su napravili čistu
poveznicu
osjećaja i inteligentne lirike. Talking Heads su to imali, a evo, danas
imaju i Elemental. Glazba je vrlo slična, lagani tempo sa albuma "Remain
In Light".
Samo što su to Elemental pretvorili u svoj hip-hop izraz bliskiji trip-hopu
i reggae izričaju nego li nekadašnjim velikim legendama, ali izraz je
veoma
blizak. "Hrvatska pjevačica" je prava zajebancija, kratka akustučna lo-fi
pjesma (1.47) gdje se kroz sjajnu zafrkantsku blues pjesmu s tekstom
'nisam upala na festivale, karijera mi propada, a svi su mi rekli traži malo
mesa /
nije grijeh preko kreveta doć' do prvog mjesta, manager me poručio da
guzom smješam kit, ti ćeš zvijezda bit' / zovite me hrvatska pjevačica, ne
znam
note, al' naučit' ću ih za par godina / za samo par godina sparit'
ću Porina'.
"Više
od toga" počinje kao stari ska majstori Bad Manners te se kompozicija
pretvara u klasičan hip-hop s reggae izrazom uz uvijek sjajan Remijevski
vokal koji
kaže 'ako pjesma nema smisla, plati tamburaše i kad usmrde se refreni
ti plati -zaustavi se vjetre- i ti pjesmo onda kreni' sa skoro Madnesovkim
pristupom ka kontroliranom ludilu. Naravno, ovdje su Shotovi tekstovi
možda i najjači
na cijelom albumu koji kažu 'mi smo mala zemlja na velikom nebu, sviramo
playback-gaže, imamo taj neki jet-set, al' o njim' se sve sazna, imamo
velike zvijezde, ali male tiraže, al' čim se bave ti ljudi bave to
nitko
nezna,
u nas ima svega, pjesmica na tri tona, svi šute da je to mgnhmhn (prougane
riječi) talijanska kancona, prodaja pušiona, a šta ćeš s tim ljude
davit' / pokaži dekolte i 'story' će to odmah objavit' / tko te pita jesi
li talentiran,
samo budi prisutan i uspjeh ti je garantiran / imaš nogometnu i božićnu
prigodu, mase plješću autoru, a autor svome prihodu / albumi po formuli,
za svakoga
ponešto, par brzih, jedna spora, sve obrđeno vješto / estrada ne voli
da ih se zove tim imenom, DJ-i su u svađi, a rockeri se bore s vremenom,
repperi
briju sad na pare i na drolje i lagano curimo prema dolje... '. Teško
je Shotove tekstove skidati, on je veliki i ogromni tekstopisac (osobno
ga ne poznajem), jedan je od pravih buntivnika neću reći r'n'r-a, ali
sigurno
hip-hopa
na ovom području jest. U ovakovom sjajnom okružju kakvo momentalno
vlada u Elementalu, ovo je do sada najsjaniji i najjasniji album na kojem
se
ovaj umjetnik izrazio. Znate li što je album bez greške? Ovo je album
bez greške.
Tako se trebao zvati. Nije pod pritiskom. Ovo je je sjajno izdanje
hrvatskog hip-hopa u nevjerojatno dobrom okružju. Još kad bi metalci, punkeri,
underground stvaratelji imali ovakvo shvaćanje Shota, mogli bi govoriti
o
sjajnoj kreativnoj
sceni komercijalne Hrvatske estrade.Elemental su govornici generacije
poput Damir
Avdića, Goribor, Viva Glorio ili Andrije iz Livna, oni nisu
kenjatori koji pišu pjesmice 'dušo, noćas ćemo biti sretni i voditi ljubav
do beskraja',
oni su svjesni ljudi koji žive teškoće života i s time se pononose.
I kad se tome dodaju sjajne kompozicije "Crveno" (skoro pa rock), "Tužne
pjesme", "Što manje znam" (fenomenalan sofisticirani funk-rock / pop a'la
opet Steely Dan i Sade) gdje Remi između ostalog kaže 'što manje znam,
to se manje živciram, što manje znam, to manje razmišljam, što manje znam,
to više uživam'. Sjajna je potka u ovoj skladbi gdje gitarist Erol koristi
solo jazz sintagme. Fenomenalno, samo da je malčice dulje. I jedna od najboljih
kompozicija, akustična elegija "Pokušaj života" gdje 'ljubav prelazi preko
masnica i šamara'. Sjajna rock skladba je "Nema ga" koja govori o nestalom
radničkom svijetu na način Steely Dan, fenomenalno. "Baš volim sve" je
brza kombinacija hip-hopa i tanga, uz odličan tekst, dok je posljednja,
"U mojoj glavi", fantastična elegija puna Remijenih želja koja se pretvara
u prekratku konglomeraciju patetičnog, ali odličnog refrena 'mi smo premladi
da bi živjeli po svome'. To bi trebao biti singl. I još da se razvuče kraj.
Sa susretom s Remi, shvatio sam da svi moji nekadašnji idoli padaju u vodu
i nemaju više nikakvu važnost. Niti Darko Glavan, Dražen Vrdoljak, Ante Batinović
s kojima sam se susretao po tko zna koliko puta u životu, a nisu me doživljavali
kao vrijednog faktora u kreiranju scene jer je to njima ionako preko glave
ne mogu se usporediti s ovom veličinom zvanom Remi i Elemental. Ovo je sasvim
novi svijet, neka bude i kapitalistički, ali je zbog barem ove osobe pošten
i kako svijet iz rakursa Elemental izgleda, može biti itekako pravedan, lijep
i optimističan. Elemental pokazuje svijet iznutra, onakav kakav je u svojoj
srži - pokvaren i zao, na jedan veoma fini i (ne)kulturan način.
Nije zbog mobitela, već zbog prve i iskonske snage i uvjerenosti koju taj
čovjek Shot ima u sebi. On ne govori da je najbolji rappper, on je samo odličan
komentator. On je fenomen. Mi smo svi po njemu obične protuhe. Kao što smo
bili u vrijeme Štulića. Ovo je album kojeg moraju slušati i mladi i stari.
Ovakav album se rodi nakon ovolikih godina stvaranja. Yo man, this is not
MTV rap show, this is originaly Croatian new rap show!!!!
Cijel dan slušati ovaj album nije dovoljno, Shot je u njega stavio svoj život.
Ovakav album se rađa jednom u tisuću godina. (na omotu nema ni tekstova,
već samo objašnjenja zašto su napravili ovakav album). Uzmite album i tumačite
ga kako god želite. Ali ovo je sjajno. Nevjerojatno, pošteno sa srcem i dušom
i fantastično.
|
|
|
Naslovi: 1. "Pod pritiskom", 2. "Ne vjerujem", 3. "Dobar dan", 4. "Ladice",
5. "Zašto te imam", 6. "Biti sam", 7. "Hrvatska pjevačica", 8. "Više od toga",
9. "Daleko", 10. "Crveno",
11. "Tužne pjesme", 12. "Što manje znam", 13. "Pokušaj života", 14. "Nema
ga", 15. "Baš volim sve", 16. "U mojoj glavi"
Ocijena (1-10): 10
Diskografija: "Moj, njegov i njen
svijet" (2000) / "
Tempo velegrada" (2002) / "Male stvari" (2004) /
"Pod pritiskom" (2008)