Denis Razumović Razz Quartet: In Umbra (Dallas Records) 2007. Na završnoj
večeri ovogodišnje (2009.) Proljetne revije jazza, u Zagrebu, nastupio je
i kvartet Denisa
Razumovića Razza, riječkog glazbenika i alto
saksofonista koji spada u sam vrh hrvatske jazz glazbe (2003. i 2008. nagrada
"Status" za najboljeg alto saksofonista u Hrvatskoj!).
Student jazza u Grazu, na Glazbenoj akademiji, suradnik je brojnih projekata.
Spomenut ću između ostalog da je surađivao s imenima poput Doctor Doctor,
Black River Quartet, No Name Band, Think Positive, Sigma Jazz Band, te je
gostovao na snimanjima albumima Denis & Denis, Dade Topića, Putokaza,
a 1992. je zajedno s Elvisom Stanićem, Vladimirom Gašparovićem, Darkom Jurkovićem
i Dorianom Hattom osnivač i pokretač riječkog festivala Jazz Time. Dobitnik
je nekolicine nagrada od kojih izdvajamo prvu nagradu za najboljeg solo izvođača
na festivalu Prvi jazz pljesak (1992.), te već spomenute nagrade "Status".
Denis Razumović Razz baštinik je američkog razumijevanja jazz glazbe, ne
krijući upliv koji su na njegovu umjetnost imali velikani poput Charlia
Parkera, Dextera Gordona, Sonija Rollinsa i Colemana Howkinsa, od kojih se
doista
imalo što čuti i naučiti.
Njihov glazbeni koncept Razz je ugradio u svoje poimanje be-bopa, gradeći
stil prepoznatljiva zvuka, brzog tempa, ali isto tako više nego lirskog
ugođaja pri
interpretaciji balada, bilo kao obrada velikih majstora, ili onih autorskih,
poput skladbe iznimnog ugođaja, "In umbra", koja se nalazi i na istoimenom
CD-u.
Razumović se najčešće definira kao spoj Jackie Mc Leana i Lou Donaldsona,
a Art Pepper je, prema njegovu mišljenju, izvršio najjači utjecaj na njegovo
ritmičko
fraziranje.
O utjecaju Mc Leana i Donaldsona, Razz će istaknuti: "Be bop je baza mojih
harmonijskih linija u solima, a kada komponiram, potpuno sam neopterećen
stilovima i pokušavam
uhvatiti refleksije koje mi se trenutno motaju po glavi, melodije koje se
neminovno same stvaraju u našoj podsvijesti prilikom konstantnog bavljenja
glazbom. Osim
toga, McLeana i Donaldsona slušam sa zanimanjem i radi načina na koji koriste
svoj instrument. U tom pravcu i ja idem - pravcu dobrog alt saxofonista koji
poznaje svoj instrument do te mjere da mu on služi kao sredstvo za izražavanje
u umjetnosti kojom se bavi." A za bolje razumijevanje Denisova shvaćanja
glazbe koristi nam i njegova izjava o velikom Art Pepperu: "Pažljivim preslušavanjem
njegove glazbe, shvatio sam da se emocije mogu prenijeti i bez lijepog, baršunastog
vibrata, šuškavih, ugodnih tonova. Pod
njegovim
utjecajem sam počeo razmišljati i o avangardi i free jazzu. Njegov 'underground'
sound
obara s nogu. Ne koristi uopće vibrato i stalno istražuje na polju ritmičkih
obrazaca, stvarajući jednu morbidnu, magičnu sliku. Jako mi se sviđa. Obožavam
kako svira balade."
Spomenuta iskustva, kao i velik rad, rezultirali su jednim od ključnih
albuma jazz scene u Hrvatskoj.
To je CD "In Umbra", snimljen 2003. godine, a objavljen 2007. u sjajnoj
postavi s legendarnim kvarnerskim gitaristom Darkom Jurkovićem Charlijem,
s bubnjarom
Markom Lazarićem i sjajnim Mladenom Barakovićem na kontrabasu.
Na albumu se nalazi 5 Denisovih skladbi ("Birdissimo", "Razz Rhythm", "My
First Blues", "In Umbra" i "Hard Worker"), te nekoliko obrada jazz standarda
("I'll
Remember April", "Confirmation", "Soul Eyes" i "Lover").
Album je to za koji i sam autor kaže da bi bio još bolji da ga sad snima,
jer osjeća svoj osobni stvaralački, ali i tehnički napredak. Album je
to čije je
i snimanje zanimljivo - naime, više je tu riječ o sessionu gdje su vrsni
glazbenici svirali kao na koncertu, sve je snimljeno u par dana. Držim
da je glavna vrijednost
albuma to što se takvim načinom postigla uvjerljivost živog nastupa,
bez friziranja, poliranja - čista energija, emocija i glazbeni ugođaj. Pada
mi, u ovom trenutku,
paralela s klasikom jazza, snimkama pod nazivom "Jazz At The Pawnshop",
gdje
je postignuta ta atmosfera spontanosti, uvjerljivosti i atmosfere jazz
kluba. Dakle, slično, spontano i ležerno, ali svakako tehnički bolje,
napravio je Razumović na albumu "In Umbra". Bez naknadnog
dotjerivanja snimki, kako bi ostala prava atmosfera žive svirke i kako
bi se dokumentirao fragment jednog kreativnog razdoblja,
dobar dio
te atmosfere i stila redovito uspijeva prenijeti u live izvedbama, najčešće
u
postavi koja je nastupila i na ovogodišnjoj Proljetnoj jazz reviji.
Preslušavajući ga ovih dana, dvije godine od objave, moram priznati da
album nije izgubio ništa od svježine, kreativnosti i one čvrste vjere u ispravnost
puta kojim glazbenici idu s onim «nešto» što se nosi u sebi, što nikakve
škole ili pravci nisu u mogućnosti dati, a to je taj autorski pečat i osobnost
kakvu Denis nedvojbeno ima, kao i glazbenici koji su surađivali na albumu.
Zvuk njegova alto saxa prozračan je, s onim finim i transparentnim tonom
koji
i pri vrlo visokim registrima ne postaje zrnat ili uznemirujući (često sam
mu u šali znao reći kako je moj hi fi sustav dovoljno skup i dobar da ne oprašta
nikakve pogreške na snimkama!). I doista, opet mi se javlja ta raskošna zvučna
slika između zvučnika u dnevnom boravku. Nemjerljiv su doprinos albumu gitara
Darka Jurkovića, kao i odlična ritam sekcija Baraković - Lazarić. Kvaliteta
svirke ne pada niti u jednom dijelu albuma,
a kod Parkerove "Comfirmation" pokazala se sva vrijednost nabrojanih glazbenika. "In
Umbra" zaslužuje svaku preporuku, upravo kao abeceda jazza u Hrvatskoj.
Na kraju, valjalo bi ponešto napisati i o budućim planovima i projektima.
Denis Razumović Razz Quartet ovih dana surađuje s Majom Savić, izvrsnom mladom
pjevačicom, u projektu pod nazivom "Savich & Razz Working Unit".
Maja ima boju glasa, kako Razz veli, koja se lijepo uklapa uz njegov alto
sax,
riba je u vodi u zahtjevnim aranžmanima i ta suradnja je pravi glazbeni
užitak. U projektu su još i pijanist Zvjezdan Ružić iz Rijeke, kontrabasist
Nenad Mirt iz Pule, a na bubnjevima Nikola Dupor. Za očekivati je CD s
izvrsnom glazbom.
Što se nastupa u "Lisinskom" tiče, Denis Razz Quartet, u sastavu Spartaco
Črnjarić-gitara, Tonči Grabušić-bubanj, Damjan Grbac-kontrabas, te Denis
Razumović Razz-alto
sax, ostavili su jedan od najupečatljivijih dojmova na ovoj četverodnevnoj
manifestaciji u maloj dvorani Lisinski (to nije samo moj stav, naime, potvrdili
su mi to, u neformalnom razgovoru nakon cijele Revije, Dubravko Majnarić,
a i Stjepan Braco Fučkar, čija su jazzistička iskustva i znanja neupitna!).
Osobno, držim da je Razumovićev stvaralački napredak na EKG-u hrvatskog
jazza krenuo uzlaznom putanjom koja se dugo neće zaustaviti, novi nosači
zvuka
zasigurno će i nadmašiti album "In Umbra", što je sasvim logično za glazbenika
poput
Razza. Veliki trud, entuzijazam i jazzistički svjetonazori, dali su
nam glazbenika bez kojeg hrvatski jazz nikako ne bi bio to što jeste!