Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Lola Novaković |
|
Lola Novaković
Biografija |
Dragi čitatelji Barikade, Naša današnja muzičko-arheološka ekspedicija vodi nas u područje za koje nemamo ni geografske ni vremenske koordinate. Tu nam automatika našeg muzičkog vremeplova ne može pomoći, jer za put prema našem cilju mi ne možemo reći "kada i gdje",
tako da tu i najbolji computer mora kapitulirati. Sa instiktom muzičkog arheologa i sa malo oštrog rezoniranja, mislim, možemo barem vremenski lokalizirati naš cilj.
Kada je meni bilo nekih 14 godina, osoba o kojoj govorim, mogla je imati nekih 18-23 godine starosti, znači, ona je bila 4 do 9 godina starija od mene. Teško je procijeniti starost tada mlade djevojke, ali mislim da moja procjena nije loša. Kada se uzme u obzir da je njeno porodično ime Novaković, može se predpostaviti da je rođena negdje na istoku ex - Kraljevine Jugoslavije i to prije Drugog svjetskog rata. Kao što vidiite, već smo nabavili grube koordinate!
Osoba o kojoj govorim bila je jedna od najboljih i najtalentiranijh pjevačica ex-YU. Riječ je o pjevačici sa imenom Zorana Lola Novaković, lijepoj plavuši, krupnih očiju, koja je u to doba bila natprosječno visoka. Na internetu sam našao podatak da je otac Lole Novaković bio predratni (Drugi svjetski rat) beogradski industrijalac, a majka Zagrepčanka. Nastupala je još od početka pedesetih. Ranih šezdesetih nastupala je u Beirutu, Liban. Negdje 1961. godine snimila je TV show za jednu Japansku televiziju.
Ja sam tu pjevačicu prvi puta vidio prilikom TV prenosa iz Beograda, prilikom gostovanja Domeniko Modugnoa. Modugnov "Open Air" koncert održao se je na jednom od beogradskih stadiona, i meni je odmah u oči zapela jedna djevojka koja je u pauzama koncerta Modugnoa pjevala i poslije toga još i najavljivala Modugnove pjesme. Ležernost, lijepi glas i dobar izgled, bili su atributi koji su u to doba mogli opisati Lolu Novaković.
Moj slijedeći susret sa Lolom Novaković bio
je u Zagrebu, daleke 1962. godine, prilikom održavanja Zagrebačkog festivala zabavne
muzike. Lola Novaković i Gabi Novak pjevale su u alternaciji
pjesmu pokojnog skadatelja Alfonsa Vučera, "Ti nisi došao". Gabi je
prva otpjevala kao uvijek, sa visokom profesionalnošću i dobila je veoma veliki
aplauz "svoje", zagrebačke publike.
Onog momenta kada je Lola zapjevala
istu tu istu pjesmu, sve je bilo zaboravljeno. Lola, koja je tada, navodno,
imala neke ljubavne probleme ili jake ljubavne emocije, posvetila je tu pjesmu
njenom najdražem Predragu Cunetu Gojkoviću. Osjećajne riječi te pjesme
koje su imale ljubavnu poruku, fantastičnu kompoziciju i aranžman. Suze u Lolinim očima
i emotivnost u njenom glasu doveli su do toga da su te emocije prešle i na
publiku. Kada je pjesma završena, došlo je do višeminutnog aplauza, tako da
je pobjednik tog festivala bio proglašen aklamacijom. Inače, u to doba su i
politički funkcioneri bili "birani" aklamacijom. Običan narod nije morao
da razmišlja koga da se izabere!
Divio sam se tome, kako je Gabi Novak, profesionalno i sportski, među prvima čestitala Loli Novaković na njenom uspjehu. Taj uspjeh, to je bio i najveći uspjeh Alfonsa Vučera kao kompozitora i Lole Novaković kao pjevačice, koja je uspjela da publici prenese sve emocije te pjesme. Takav uspjeh ima uvijek jedan nedostatak, a to je, da je neponovljiv. Taj festival u Zagrebu, daleke 1962. godine, obilježio je vrhunac karijere te beogradske pjevačice. Lola je, na primjer, godinama kasnije, pjevala na Splitskom festivalu, ali bila je dosta hladno primljena. Možda je tome doprinijelo to da je Lola u to vrijeme imala muža koji je bio 10 godina mlađi od nje. To je u skoro svim krajevima ex-YU u to doba bio jedan faktor koji je javnost smetao.
Te iste, 1962. godine, Lola Novaković je osvojila četvrto mjesto na natjecanju za pjesmu Evrope i to sa pjesmom "Ne pali svetlo u sumrak", kompozitora Jože Privšeka i sa tekstom Dragutina Drage Britvića. Koliko se mogu sjetiti, taj je velike uspjeh Lole Novaković na domaćoj glazbenoj sceni prošao dosta nezapaženo. Možda je tu određenu ulogu igrao i naš mentalitet, da smo mi naše festivale precjenjivali (i ne samo festivale).
Učesnica je bila Pesme Leta 1967., 1968... Sa Pesme Leta pisala izveštaje je za list "Ilustrovana Politika". Nastupala je u seriji "Na slovo, na slovo" autora Duška Radovića u periodu 1963-65 (ni jedan snimak sa video-tejpa nije sačuvan) i 1975. godine (sačuvano preko 10 emisija). Rediteljka Vera Belogrlić sačuvala je audio-snimke iz prvog ciklusa koje su bile osnova za pozorišnu prestavu "Na slovo, na slovo" koja je postavljena krajem šezdesetih godina.
Lola Novaković je marljivo producirala nove ploče i može se reći da je bila veoma uspješna na diskografskom tržištu. Udajom za pjevača Dragana Antića, početkom 70-tih godina, Lola Novaković se je pomalo počela povlačiti sa muzičke scene. O njoj se je sve manje čulo i može se reći da se je njena glazbena karijera tiho i neprimjetno ugasila. Ta uspješna karijera bila je karijera unutar ex-YU, jer Lola Novaković nije pokušavala da se probije izvan granica ex-YU. Možda je tome bio razlog to da je ona na domaćem tržištu ploča bila veoma uspješna što je u normalnom slučaju donosilo veoma visoke prihode i k tome odgovarajući životni standard. Navodno, Lola je pjevala u luksuznim barovima tada bogatog Libanona, ali to je, vjerovatno, samo bila prilika da se zaradi veliki novac. Ona je u 70-tim godinama počela nastupati i na televiziji, u djecijim emisijama, kao voditeljica i pri tome je imala dosta uspjeha.
Kada se pogleda muzički put Lole Novaković, može se reći da je ona imala voema bogat repertoar pjesama, koje je izvodila veoma profesionalno. Uz to, svojim izgledom je djelovala kao "Femme Fatale" koje je bila u stanju da navede skoro svakog muškarca da zaboravi svoju suprugu kod kuće. Mora se reći da ona nije koristila jeftine trikove pokazivanja ženkih draži, već je cijela njena pojava kao takova djelovala veoma ženstveno. Na primjer, Gabi Novak je na pozornici djelovala dosta distancirano i nedokučivo, dok je Lola Novaković prenosila osječaje na publiku i time je na svojim koncertima stvarala atmosferu gdje je publika (posebno muška) osječajno doživljavala njene pjesme. Moram reći, da se je Lola Novaković na daskama pozornice ponašala veoma profesionalno i da je uvijek strogo poštovala nepisana pravila dobrog ponašanja.
Može se reći da Lola Novaković nije imala konkurenticu u 60-tim godinama prošlog stoljeća koja je mogla da se mjeri sa njom. Veoma poznata i omiljena Gabi Novak imala ja drugačiji izbor pjesama i njegovala je drugi način pjevanja, tako da ona i Lola Novaković nisu bile direktne konkurentice jedna drugoj, osim jedan puta, 1962. godine, na vec spomenutom Zagrebačkom festivalu.
Dragi čitatelji Barikade, zapazio sam da na internetu skoro uopće ne postoji materijal koji bi se odnosi na Lolu Novaković. Da li je moguće da su ljudi sa područja ex-YU tako brzo zaboravili tako poznatu pjevačicu? Lola Novaković je osoba koja je veoma mnogo pridonijela razvoju zabane muzike na području ex-YU i molim čitatelje Barikade da mi pošalju što više podataka o njoj i njenom životu, tako da bi Loli Novaković dali odgovarajuće mjesto na web-stranici Barikada. Uzmite u obzir, da je svaki podatak o zivotu Lole Novakovic za mene veoma dragocjen! Ona je u svakom slučaju zaslužila, da i mlade generacije opširnije upoznaju njeno djelovanje na polju zabavne glazbe za vrijeme i na području ex-YU.
Nedavno je Anica Zubović izjavila da je Lola Novaković prisiljena da pjeva u jednom finijem beogradskom baru i to zbog novčanih problema. U međuvremnu je bilo glasina da ona više i nije među živima, ali to srećom, nije slučaj.
SA LOLOM O LOLI
Autor: Vesna Preželj /
Prevod: Vesta Vanell /
Revija STOP, 02.02.1974.
O Loli Novaković dugo nismo ništa čuli. Zbog toga je kao strijela
iz jasnog neba došla vijest da je na gostovanju po Sloveniji. Odlučila sam,
da je potražim
u hotelu. Nju i Dragana Antića. Zanimalo me je, što Lola sada radi. Rekla mi
je, da priprema LP ploču za RTB.
Da, zaista, pomislila sam, lijepo je na jednom mediju poslušati sve one pjesme
sa kojima je postigla najveće uspjehe: "Ti nisi došao", "Ne
pali svetla u sumrak", "Tišina", "Kap veselja", "Ulica
četiri fontane"... i svaka njena pjesma u sebi krije dio njenog života,
njene nade, tihe želje, beskrajnu sreću, a i velika razočaranja, sumnje, krize.
Svaka
njena pjesma tijesno je vezana sa njom. I uspomene dodjoše same od sebe, prije
nego što je bila i svjesna toga, one su je preplavile... Festivali, koncerti,
snimanja, kamere, mikrofoni... Sve su to bile samo kulise. Iza njih stoji Lola
koja je ipak samo ljudsko biće, kao i svi mi... sa velikim sanjarskim očima
gleda negdje u daljine. Možda se sjeća one tihe decembarske noći kada je u
Smederevu prvi put stala pred mikrofon - samo zbog nezavidnog materijalnog
položaja kod kuće... kada je iz istog razloga morala da napusti školovanje
i gimnaziju završi u večernjim satima. Pjevanje je odlučilo o njezinom životnom
putu i tu nije bilo što da se bira.
Uspomene se pretiću... pored zvonkih uspjeha i pohvala,
trebalo je preživjeti i velika razočaranja... emocije su moćnije od nje...
uspomene
su vezane sa
suzama, sa potokom suza, koje ponekad, kada je najgore, dodju tokom dana,
posve spontano i iskreno. I svejedno je da li ona stoji ispred mikrofona
ili je sama.
Da li je gleda tisuću očiju ili nitko. Previše je bilo, previše razočarenja,
za jedno samo ljudsko biće.
Lola više neće da se sjeća prošlosti. Suze je zamijenio osmjeh. Sada je vesela,
smije se, šali, hoće da razgovara o svemu što joj padne na pamet. Treba živjeti,
uživati svaki trenutak sreće, ništa ne propustiti... Po svijetu moraš da hodaš
otvorenih očiju i sa vjerom u dobro. Ipak, naći će se i dobri ljudi, zaboraviti
moraš svo zlo i preživjeti. A u srcu, rane ipak ostanu zauvijek.
I naši iseljenici mogli su da slušaju Lolu i Dragana na mnogim koncertima
u Švicarskoj, Zapadnoj Njemačkoj, Francuskoj, Holandiji, Belgiji... Razgovor
nas je naveo i na temu televizije. U Beogradu je očekuju TV snimanja. Ponovo
za prikazivanje pripremaju nekada veoma gledane dječije emisije iz serijala
- "Na slovo, na slovo". Lola te emisije voli najviše od svih drugih
i veoma se raduje njihovom daljem snimanju. Ali ovoga puta neće biti improvizacija.
Aranžmani pjesama će biti pisani za veliki plesni orkestar, snimati će se u
boji i u filmskom studiju, u filmskom gradu (emisije "Na slovo, na slovo" dobile
su nekoliko prvih nagrada na natjecanjima za najbolju dječju TV emisiju).
Pola sata prije Lolinog koncerta nadšle smo se u velikoj i lijepoj dvorani.
Prvi koncert namijenjen je samo vojnicima. Dva sata dvorana se tresla od aplauza,
vike i skandiranja. Lola nastupala je kao posljednja. Izabrala je samo brze
ritmove. Na bini se osjeća kao kod kuće. Šarmantna je, vesela, sa svojim nastupom
na noge može da podigne čitavo gledalište i nije važno što pjeva. Nasmijana
je i srećna i kada siđe sa bine. Još jedan uspješan koncert je prošao, za koji
sat počinje drugi...
Lola, koja se divi Bledu i Bohinju, koju oduševljavaju filmovi kao što su "Cvetje
u jeseni" i "Kabaret i glumice", glumice kao što su Milena Zupančič
i Liza MInelli, ostala je takva, kava je i bila: emocionalna, iskrena i poštena
- prema sebi i prema drugima. To je istina o Loli Novaković – a istina ponajviše
puta veoma je jednostavna.
LOLA KAKVA JESTE
AUTOR: Đorđe Prokin, posvećen životu i radu Lole Novaković.
KONTAKT: djordjeprokin@msn.com
Beograd, dvadeset četvrti dan meseca aprila godine 1935. U zoru, u zvezdano
jutro koje se nadvijalo nad kućnim brojem 54 u Bulevaru kralja Aleksdandra,
rodila se devojčica kojoj su majka Radmila i otac Milan Novaković dali ime
Zorana. "Biće lepotica", govorile su komšije. "Vidi samo kako
ima divne krupne zelene oči! Biće namiguša!", šalili su se neki. "Ala
plače iz sveg glasa! Mora da će biti pevačica!", naslućivali su drugi...
Zorana Novaković, kojoj su roditelji odmah dali nadimak Lola, u početku je
bila kao i sva ostala deca. "Kao pravi Lola" nestašno je jurila loptu
sa dečacima po obližnjem beogradskom parku Tašmajdanu ili se igrala sa lutkama
sa drugim devojčicama iz komšiluka. Dolaskom rata, obožavala je svojim gromkim
glasom da oponaša Hitlera i svi su primećivali da je volela da bude glasnija
od drugih. Pevušila je dok je trčkarala po kući, pripremala pozorišne predstave
za ukućane i jednom čak zapevala, na zaprepašćenje drugih, "Savila se
bela loza vinova". U osnovnoj školi Lolu su izbacili iz hora jer je tako
glasno pevala da ostali nisu mogli da dođu do izražaja.
To je Lolu naljutilo, pa je odlučila da ne bude pevačica, nego glumica, pa
se jedno veče, da niko ne zna, spremila da beži u Holivud ali nije stigla daleko.
Našli su je u mrkloj noći uplašenu i uplakanu na nekoj klupi kalemegdanskog
parka. Vratili su je kući i upisali je u dečije "Rodino pozorište" gde
će moći i da glumi i da peva. Posle toga Lola je stigla i u renomirano kulturno
umetničko društvo "Branko Krsmanović" . Kako su je i tamo kritikovali
da peva iz sveg glasa i time zasenjuje druge, Lola je odlučila da se prebaci
u krsmanovićevu šahovsku sekciju, ali ni tu nije prestala da pevuši tada popularnu
pesmu "September song" pomerajući figure u "kraljevskoj igri".
Tamo ju je jednom čuo kako peva nekadašnji poznati bubnjar Rade Milivojević,
zvani Nafta i nekoliko dana pred Novu 1953. predložio je Loli da sa njegovim
orkestrom pođe u Smederevo i u Domu JNA peva na dočeku. Lola je prihvatila
i tako zaradila svoj prvi honorar u budućoj muzičkoj karijeri, pevajući pred
zarđalim mikrofonom, drhteći kao prut od straha. Kasnije, isti orkestar koji
se zvao Pet Adrijatika, dobio je angažman u poznatom beogradskom hotelu "Bristol".
Lola je krenula sa njima i počela tamo da se pojavljuje iz večeri u veče, a
preko dana je vredno skidala note i tekstove iz muzičkih emisija koje su mogle
da se uhvate na njenom radiju. "Prvo sam pevala kafanski repertoar, ali
vrlo brzo sam se prebacila na Doris Dej i Katarinu Valente", ispričala
je jednom Lola u nekom intervjuu. Jedne večeri u hotel "Bristol" je
iz Zagreba stigao i Džimi Stanić i navratio da čuje Lolu o kojoj se već naveliko
počelo pričati po Beogradu.
Pred kraj zime 1957. godine Džimi je predložio Loli da odu u beogradsku "Stambol-kapiju" da
malo pevaju i zabavljaju fine inostrane goste koji su tamo navraćali. A u "Stambol-kapiji",
jedan muzičar iz Istočne Nemačke koji je po Beogradu tragao za novim talentima
kako bi ih predstavio na Lajpciškom sajmu, kada je čuo Lolu kako peva, rekao
je Vojislavu Simiću, koji mu je bio u pratnji: "Jedino Lola može da ide
sa mnom u Lajpcig jer mi se jedino ona dopala kako peva". Nastupio je
skandal. Po prvi put neka nepoznata Lola postaje predmet beogradske žute štampe: "Pa
zar kafansku pevačicu da vode u Lajpcig i tamo da predstavlja našu demokratsku
i narodnu Jugoslaviju? Ona peva samo za bakšiš. Osramotiće nas, a nije ni član
Radio Beograda..." Čuveni dirigent Vojislav Simić našao se u čudu, ali
Nemac je ostao odlučan: "Ili Lola ili niko!", rekao je, a na put
je već trebalo da se krene. Već narednog dana Lola je bila pozvana na audiciju
u Radio Beograd i postala njegovim solistom, bukvalno preko noći. Jesen u Lajpcigu,
a neka nepoznata Lola Novaković, uz već popularnog Ivu Robića, na pozornici
čuvenog lajpciškog "Kapitola", brani jugoslovenske nacionalne boje.
Već posle prvog koncerta poznata gramofosnka kuća "Deka" nudi Loli
da snimi ploču i to istu onu koju je kasnije za jugoslovensko trčžište i za
skupe pare otkupio zagrebački "Jugoton".
Ime Lole Novaković počinje da zauzima prve stranice beogradskih listova i
da svojim koncertima osvaja mnoge evropske gradove: Bazel, Berlin, Drezden,
Prag, Varšava. Mađari su Lolu nekoliko puta pozivali da gostuje po mađarskim
gradovima, pa je u Budimpešti za mađarski "Kvaliton" snimila ploču
sa četiri pesme koje je pevala na španskom i engleskom jeziku.
Pred kraj 1958. godine Lolu pozivaju iz orkestra Pet Adrijatika da sa njima
pođe u Liban. U Bejrutu, u luksuznom i preskupom noćnom klubu "Lidu",
potpisala je ugovor koji ju je takođe obavezivao da nakon muzičkih nastupa
pravi društvo "odabranoj i plemenitoj muškoj gospodi". Lola je ostala
zaprepašćena jer ni ona ni niko od Pet Adrijatika nije znao da takva klauzula
u Lolinom ugovoru postoji. Ugovor je bio na francuskom i nisu ga potpuno razumeli.
Lola je odlučila da ne seda ni za čiji sto i čvrsto se držala svog mikrofona,
ali je vrlo brzo morala da zatraži zaštitu libanske policije kojoj se dopalo
što već po Bejrutu poznata Lola odbija da ispuni jednu sramotnu tačku iz ugovora.
Libanci su uz pomoć jugoslovenske ambasade prebacili Lolu na nekoliko dana
u Siriju gde u libanskoj ambasadi dobija novu dozvolu za rad isključivo kao
estradni umetnik i potpisuje jednogodišnji ugovor za bejrutski "Mulen
Ruž". Naša, tada za Jugoslovene još ne potpuno poznata Lola, postaje libanska
zvezda estradne scene sa skoro svakodnevnim nastupima na Bejrutskom radiju
i svojim mnogobrojnim nastupima u programima Libanske televizije. Lola po Libanu
peva inostrane hitove, ali i naše narodne kojima je mlada jugoslovenka Lola,
sa svojim osmehom punim zelenih očiju, bacala Libance na kolena.
Početkom 1960. godine Lola se nakon godinu i po dana boravka zasitila Bliskog
Istoka i ukrcala se na brod koji će je vratiti u domovinu za kojom je počela
da žudi. U luci je Lolu ispratilo pola Libana, a Lola je mašući šeširom i sa
suzama u očima obećavala svojim obožavaocima da će se vratiti, ali se tamo
nikada više nije pojavila.
Ne zna se da li je tada brže stizao do Rijeke brod za Lolom ili žuta štampa
do svih glavnih gradova zemlje, ali je istina da su čaršijske priče odmah počele
da kolaju najviše po samom Beogradu. Bejrutska vedeta, Lola, dočekana je u
svom rodnom Beogradu kao "nacionalna sramota". Lola se zatvorila
u roditeljskoj kući u Bulevaru kralja Aleksandra broj 54 i samo je otvarala
vrata onima koji su joj donosili novine sa lošim vestima. Toliko je bila ogorčena
pričama i lažima kako je u Bejrutu bila animir-dama, da se prepolovila od orgijanja
sa Libancima da čak ne može više ni da hoda od iznemoglosti zbog konzumiranja
raznih droga, da je potpuno izgubila glas da joj više u pesmi ni najjači mikrofoni
ne pomažu. O njoj se pisalo i pisalo, pričalo i pričalo, iako sama Lola nije
davala nikakve izjave nego je čak i odbila da primi posetu opunomoćenika libanske
ambasade u Beogradu. Lolina agonija trajala je nekoliko meseci, a Lola ne bi
bila Lola da nije u jednom trenutku donela drastičnu odluku da izađe na bojno
polje i da zaigra kartom "na sve ili ništa". Njen adut je bio: održati
koncert ni manje ni više nego u Domu sindikata, tada najvećoj koncertnoj dvorani
na prostorima bivše Jugoslavije! Tamo je Lola odlučila da krene u bitku sa
solističkim koncertom koji je bio prvi solistički koncert ikada održan na prostorima
Balkana.
"Nije, nego! Baš samo nju čeka Dom sindikata! Pevaće praznim stolicama!
Ima da joj se smrkne! Nije fini Beograd bejrutski bordel"... govorili
su Beograđani, a kada se nedelju dana pred Lolin najavljeni solistički koncert
otvorila blagajna dvorane Doma sindikata, sve karte, do zadnje su bile rasprodate
za manje od dva časa. U prvim redovima su sedeli baš oni koji su je najviše
ogovarali i po novinama joj najviše zla nanosili. Lola stade pred mikrofonom,
više ljuta nego radosna. Prva pesma, druga pesma a publika skoro ništa. Tu
i tamo neko počeo da se osmehuje i meškolji. Lola zaustavlja orkestar, prilazi
dirigentu i uzvikne: "Mustafa"...
Publika skače na noge, aplauz koji ne prestaje. U Lolinim očima suze. Ovacije.
Lola ne može da se povuče sa bine. Koncert je postao Lolina bitka. A sledećeg
dana žuta štampa beogradksih dnevnih listova zamenjena je crveno-ružičastim
pohvalama o dosad nikad tako viđenom koncertu jedne estradne umetnice. "Kako
samo zna da peva ova naša Lola...!" Koncert je morao da bude ponovljen,
a po beogradskim ulicama su počele da se zvižduću Loline pesme. "Ne, pa
Lola je fenomenalna! Ko je to izmišljao gluposti oko njenog boravka u Bejrutu?",
pitali su se sada Beograđani začuđeno.
O ovom Lolinom prvom solističkom koncertu na balkanskim prostorima takođe
su izveštavale i novine u svim jugoslovenskim republikama, pa zagrebački Jugoton
dojuri u Beograd da ponudi Loli ekskluzivni ugovor i počinje da se štampa serija
Lolinih ploča. A javila se i mađarska štampa, pa Mađari ponovo pozivaju Lolu
da sa svojim pesmama gostuje po mađarskim gradovima. Nakon toga sledi i turneja
od mesec dana po Rusiji. Lola je bila naš prvi estradni umetnik koji je posetio
Sovjetski Savez i oduševio sovjetsku publiku: Taškent, Tbilisi, Soči, Odesa,
Kijev, Lenjingrad, Moskva... Kasnije turneja sa Duškom Jakšićem po Poljskoj
i još jedna snimljena ploča na evropskom nivou.
Sledeće, 1961. godine, Lola se sprema na "Zagrebački festival" gde
učestvuje sa tri pesme, ali sa pesmom "Svitanje" ubedljivo osvaja
prvo mesto. Zahvalna zagrebačka publika definitivno se zaljubljuje u Lolu.
Međutim, te, za Lolu prelomne 1961. godine, nakon učešća na festivalu "Beogradsko
proleće" na kojem je pevala u duetu sa Duškom Jakšićem, u našoj zemlji
ju je očekivala sledeća bitka u osvajanju domaće scene. Renomirani festival
zabavne muzike koji se još od 1954. godine održavao u Opatiji i gde je Lola
na istom festivalu, pre odlaska u Bejrut, 1958. godine zauzela zapaženo mesto
sa pesmom "Kućica u cveću". Ali sada je Lolina bitka trebala da bude
konačna. Trema, strah ali i samouverenost sjajili su iz Lolinih očiju kada
je zapevala pesmu Angela Vlatkovića, a na tekst pesnika Milana Radića: "Jednom
u gradu ko zna kom". Na opatijskoj pozornici nastale su ovacije i Lola
osvaja ocenu najbolje izvedene melodije ovog festivala uz još jednu pesmu koju
je otpevala takođe sa zapaženim uspehom: "Voljela bih da me voliš",
kompozicija Ljube Kuntarića.
Pred kraj godine, Lola dobija ponudu iz Zagreba da snimi film "Šeki snima,
pazi se!" sa poznatim fudbalerom iz onog vremena, Dragosalvom Šekularcem.
Lola je odmah pristala, ali se vrlo brzo i pokajala jer film nije imao puno
odjeka među gledaocima. U filmu bila zapažena Lolina sentimentalna pesma "Noć
bez snova". U toku snimanja ovog filma Lola je ugrabila malo slobodnog
vremena i venčala se, 1. marta 1962. sa Borom Kragujevićem, profesorom fiskulture
iz Beograda sa kojim je ostala u braku nešto manje od dve godine.
Ponovo sledi festival u Zagrebu. Sada je bio na redu kompozitor Alfonso Vučer
koji je ponudio Loli da peva pesmu "Ti nisi došao" koja je takođe
bila poznata pod naslovom "Kolovoz popodne". Ako će u istoriji jugoslovenske
zabavne muzike nešto biti zapisano kao festivalski presedan, to će onda biti
Lolina interpretacija ove pesme. U sali muk, Lola sa elegancijom prilazi mikrofonu
i baca pogled na prve redove u publici i vidi sve same žene i oseća neku tugu
u njima. Orkestar je zasvirao, Lola je zapevala svojim zvonkim glasom i na
kraju zaplakala. Oduševljena zagrebačka publika nije Lolu puštala sa scene
čitavih petnaest minuta. Bilo je jasno. Lola je u Zagrebu opet pobedila, a
zagrebačka štampa odmah sledećeg jutra je izveštavla kako uz suze zna da peva
Beograđanka Lola.
Vrlo brzo nakon ovog festivala na jugoslovenskoj estradnoj sceni počinju pripreme
za našeg predstavnika na festivalu Evrovizija koji se 1962. godine održavao
u Luksemburgu. Poznati slovenački kompozitor Jože Privšek je za Lolu na tekst
Zagrepčanina Drage Britvića komponova pesmu "Ne pali svetla u sumrak".
Lola odlazi u Luksemburg sa malo nade, ali se vraća prezadovoljna. Osvojila
je zapaženo četvrto mesto i to je dugo godina bio najveći uspeh jugoslovenske
zabavne muzike, zahvanjujući Lolinoj vrhunskoj i profesionalnoj interpretaciji.
Međutim, ovaj Lolin evropski uspeh kod nas nikada nije bio snimljen na ploču.
Kolale su nekakve priče, a ne znamo sa pouzdanjem da li su bile istinite, da
se Lola zamerila našim komunističkim vlastima kada je pred nastup, a kako je
bilo određeno protokolom festivala, poklekom pozdravila luksemburšku grofovsku
porodicu koja je prisustvovala festivalu, a instrukcije iz Beograda, pre Lolinog
odlaska, bile su da takav protokol ne doliči predstavniku jedne proleterske
zemlje i da ne treba nikome da se klanja. Lola nije poslušala, poklekom je
pozdravila luksemburškog grofa i pretpostavnja se da je zbog toga kod nas bila
kažnjena. Snimak ove pesme ostao je zapisan samo u festivalskim okvirima. U
sličnom stilu Loli se pred jednim od nastupa pred predsednikom Titom i njegovom
suprugom Jovankom, koja je Lolu obožavala, dogodio jedan incident. Pevajući
neku svoju pesmu Loli se izmakao ispred haljine privezak sa krstom koji je
ona uvek nosila na lančiću oko vrata. Lola se uznemirila i ondmah nakon pesme
izašla na terasu da se smiri i popuši cigaretu. Za njom je na Lolino iznenađenje
došao Tito i zapitao je: "Da li vam je taj krst vredan?", a Lola
mu je malo zbunjeno odgvorila: "Da, vredan je jer je zlatan?" Za
ovaj kiks Lola nije imala nikakve posledice.
U oktobru opet je sledila Opatija gde Lola, naravno, ne ostaje nezapažena
sa nadahnuto otpevanim pesmama: "Jedno davno leto" i "Znam da
pripadaš drugoj", pesmu koju je u alternaciji otpevala sa izvrsnom Anicom
Zubović. Međutim, za utvrđivanje estradnih vrednosti postojali su i drugi aršini.
U Luksemburgu Lolu je zapazio predstavnik jedne poznate japanske koncertne
agencije i ponudio Loli šestomesečni angažman u Japanu. Lola, reč koja na japanskom
znači "bagrem", je ovu ponudu prihvatila, pa se Lola u proleće 1963.
obrela u Japanu gde je bila tretirana kao kraljica. Svakodnevni intervjui,
gostovanja po najvećim japanskim gradovima, koncerti uz poznati orkestar Mantovanija
u najluksuznijim japanskim koncertnim dvoranama, preko 40 televizijskih šoua,
a uz to još jedan presedan. Japanski imperator Hirohito zainteresovao se za
Lolu i pozvao je da nastupi pred njim. Lola mu je u elegantnoj crnogorskoj
narodnoj nošnji pevala naše narodne pesme i do danas je jedna od tri svetskih
estradnih umetnika, uz Klaudija Vilu i Katerinu Valente, koja je dobila tu
privilegiju da nastupi pred japanskim imperatorom.
"Te oči su mnogo videle, taj glas je puno pevao. Podseća nas na nemirne
talase koji udaraju u mermerne obale japanskog mora. "Bagrem" je
jedini bagrem koji zna da peva. Mi Japanci smo zavoleli Lolu, i voleli bi da
ostane kod nas..." pisao je japanski Asahi Šimbun, najtiražniji dnevni
list na svetu. Ali Lola se, kao i za vreme boravka u Bejrutu, opet zaželela
Beograda. I Japancima je obećala da će se vratiti, ali kao ni na Bliski Istok,
ni u Japan se nikada nije vratila.
Narednih godina Lola se posvećuje domaćoj estradnoj sceni. Gde god se pojavljuje,
sale su prepune, a Lolini obožavaoci često ostaju bez ulaznica. Jedne godine
u Sarajevu, pred Lolin koncert, policija joj kordonom pravi zaštitu kako bi
uspela da se probije do scene. Televizijske emisije, festivali, šou programi,
gramofonske ploče sa najvećim evropskim hitovima i zapažena saradnja sa grupom
Sedmorica mladih.
Lola raskida ugvor sa Jugotonom i 1964. godine počinje da snima ploče za beogradsku
Produkciju gramofonskih ploča. Godine 1963. i 1964. Televizija Beograd emitovala
je uživo vrlo uspešnu televizijsku seriju za decu "Na slovo na slovo" u
kojoj su glavni protagonisti bili Mića Tatić, Đuza Stojiljković i Lola Novaković
i istu seriju emisija ponavlja sa istom ekipom 1974. godine. Lola je iz emisije
u emisiju pevala slovima, lutkama i životinjama koje i do danas obožava. Neko
je jednom zapisao da Lola toliko obožava životinje da bi sigurno otvorila zoološki
vrt da ne mora toliko vremena da provodi na koncertima.
Na Pjaci San Pijetro, Lola 1964. nastupa u Rimu i osvaja prvu međunarodnu
festivalsku nagradu sa kompozicijom Duška Vidaka "Ulica četiri fontane" i
trijumfalno se vraća u Beograd, dok po Italiji nemilosrdni novinar Arturo Grilji,
zbog kojeg je italijanska estradna scena uvek drhtala, piše po svim listovima
da bi italijanski pevači od jugoslovenske Lole mogli da počnu da uče kako se
peva, a istovremeno je Điljolu Činkveti nazvao "komercializacijom nevinosti",
a Ritu Pavone "običnom žabom koja samo zna da krekeće"... Međutim,
kao i uvek, u inostranstvu o nama pohvale, a kod nas neprofesionalnost. Ne
zna se zašto, ali ni ovaj Lolin uspeh, kao ni onaj evrovizijski, u našoj Jugoslaviji
koja se u ono vreme toliko brinula za naš evropski imidž, nije nikada bio snimnjen
na ploču, ali se očuvao jedan jedini snimak koji je ponovnjen na festivalu
Balkanijada u Beogradu i izgubljen je i pronađen na magnetofonskoj traci, ni
manje ni više nego u podrumu samog kompozitora.
Tokom njene karijere predstavnici jugoslovenske estrade su sa Lolom često
bili nemilosrdni. Gubili su se tonski snimci, brisale se su televizijske trake
sa Lolinim nastupima, odlagali su se veliki projekti... kao da nekome nije
odgovaralo što se Lola toliko probija do samih zvezda, međutim publika joj
je ostajala zahvalna i sedamdesetih godina dodelila Loli titulu Prve dame jugoslovenske
zabavne muzike.
Jedan od, do danas najzapaženijih Lolinih hitova, pesma meksičkog kompozitora
Kuko Sančeza, "Kap veselja", proglašena je 1966. pesmom godine i
nije se skidala sa jugoslovenskih radijskih stanica najmanje tri naredne godine.
Iste godine u jesen Lola se udaje po drugi put, ali sada za predstavnika američke
avionske kompanije Panameriken, Mileta Jovanovića i menja svoje ime u Lola
Jovanović. Tih godina gostuje po Kanadi i privatno putuje po Americi odakle
za neke beogradske dnevne listove u nastavcima izveštava o svom putovanju.
I dalje šou programi, ali Lola od 1963. godine više ne nastupa na festivalima
smatrajući da su oni izgubuli svoj sjaj i ne zrače više profesionalizmom. Ipak
1967. i 1968. učestvuje u festivalskom karavanu "Pesma leta", koji
je davao koncerte širom Jugoslavije, sa svojim nezaboravnim pesmama "Marike" i "Posle
mene".
Na istoj "Pesmi leta" naša Jugo-Lola, očarana lepotama slovenačkog
Primorja, pada u Portorožu sa jednog broda u more i da je tada nisu spasli
slovenački mornari, bio bi to tragični kraj jedne pevačke karijere. O tome,
naravno, odmah izveštavaju svi naši listovi, a ne nedostaje ni žuta štampa,
kako jugoslovenska tako ni inostrana. Dok je Lola pevala sa "Pesmom leta",
proširila se vest da je Lolu za vreme boravka u Americi vrbovao Džems Bond
i da je Lola postala tajni agent CIA-e, te da su je uhapsili na Vnuhovskom
aerodromu u Moskvi jer je dobila zadatak da špijunira Sovjetski Savez. Tu vest
je Loli za vreme "Pesme leta" preneo jedan lokalni novinar u jednom
vojvođanskom gradu kada je zabezeknuto video kako Lola nastupa na sceni. "Pa
zar vas nisu uhapsili Rusi?", pitao je. "Kako da nisu, ali su me
pustili da večeras otpevam svoju pesmu i zatim se odmah vraćam u rusku buvaru",
nasmejala se Lola.
Naredne, 1969. godine, Lola počinje pomalo da se zasićuje estrade i publike
i u svojoj 34. godini počinje sve više da žudi za domaćim ognjištem i željom
da ima decu ali u svom suprugu ne nalazi takvo razumevanje. Jedno gostovanje
u Holandiji na koncertu u Ševeningenu i nastup na tamičenju za predstavnika
Evrovizije bili su za tu godinu sve, ali ni jedna nova ploča. Lolini obožavaoci
po novinama negoduju.
Ipak, na sreću, Lola koja je već ranije bila proglašena Prvom damom domaće
zabavne muzike, 1970. iznova se posvečuje festivalima. "Lola se vraća",
javljale su sve jugoslovenske novine. "Beogradsko proleće", veče
zabavnih i starogradskih pesama, "Armijski festival" i opet Loline
festivalske pobede. Sledećih godina opet festivali, a tamo i Dragan Antić,
mladi i zapaženi beogradski pevač sa kojim Lola na festivalu "Beogradsko
proleće 1971." peva u alternaciji kompoziciju Aleksandra Koraća "Ljubi
me" i osvaja drugu nagradu pubike. Beogradske novine su već sledećeg dana
na naslovnim stranicama komentarisale da je ta pesma "napisana baš po
Lolinoj i Draganovoj meri", dok Lola i Dragan bez mnogo uspeha pokušavaju
da demantuju bilo kakvu relaciju između njih dvoje i te pesme. Iako Lola nikada
nije volela da joj se štampa meša u privatni život, beogradska čaršija se opet
budi i žuta štampa ne ostavlja ih na miru. Iako ni Lola ni Dragan nikada nisu
zvanično potvrdili da je bilo venčanja, pouzdano znamo da je Lola živela sa
Draganom u braku sve do jeseni 2000-te godine kada je odlučila da se od njega
razvede.
U tom periodu neprestalno su se po novinama objavljivale o Loli i Draganu
raznorazne priče, a fotografi su ih lovili na svakom koraku, bukvalno iskačući
sakriveni iza žbunja ne bi li ulovili neku zajedničku sliku. Lola malo po malo
postaje sve ogorčenija na jugoslovenske medije i razočarana na stanje u domaćoj
zabavnoj muzici. Sve više izbegava domaću scenu i posvećuje se turnejama po
Nemačoj i Rusiji koje bi trajale i po dva meseca o čemu kod nas u novinama
skoro nije bilo ni napomene.
U našoj zemlji Lola je prihvatala samo ozbiljne koncerte i jako retko pristajala
na intervjue, a na televiziji takođe se retko pojavljivala. Jedino mesto gde
se osećala jako dobro bile su večeri posvećene romansama i starogradskim pesmama
na festivalu "Beogradsko proleće". Na njima je pobeđivala iz godine
u godinu. Za mnoge Loline obožavaoce to je bila jedina prilika da je bide i
slušaju uživo.
Poslednji put Lola je viđena na retrospektivi festivala u Opatiji 1980. i "Beogradskom
proleću" 1983. godine i onda se umorila od pesama i reportaža po novinama
te definitivno odlučila da se povuče sa domaće estradne scene 1985. godine.
Ipak 1999. godine Produkcija gramofonskih ploča Radio televizije Beograd je
izdala jednu video kasetu posvećenu Loli pod nazivom "Jedna karijera".
Na njoj je Lola uživo na engleskom otpevala jedan svoj stari hit "Tenderli" i
rekla kratko i jasno zašto je više nema.
Lola Novaković živi danas sama u svojoj kući na Belim vodama u Beogradu. Ne
interesuje je mnogo budućnost ni sadašnjost, a kako sama izjavljuje, "najmanje
je interesuje prošlost". Međutim, Lola je zadovoljna jer ima veliku baštu
ispunjenu cvećem i voćkama. U svojoj bašti nije otvorila zoološki vrt ali redovno
i svakodnevno šeta po Košutnjaku svog psa Arčija. U kući ima mačke, hrani golubove
i ostale ptice i njen život podseća danas na onu njenu pesmu sa festivala "Opatija
1958." koja se zvala "Kućica u cveću". Čim stigne jesen Lola
vredno kuva pekmez, paradajz i stavlja zimnicu iako se nekoliko puta moglo
pročitati u našim novinama netačna vest kako je Lola odavno umrla, međutim,
Lola je i živa i zdrava, ne misli na smrt i raduje se svakom osunčanom danu.
Jedino mesto na kojem se još pojavljuje je "Kabaret na Terazijama" u
programu Radeta Markovića "Dobra stara vremena" i sa kabaretom putuje
povremeno na turneje po Srbiji i obnavlja susrete sa svojom još uvek vernom
publikom. To joj čini zadovoljstvo i na svakom nastupu još uvek tu privilegovanu
publiku diže svojim pesmama na noge.
Prije uvoda...
Vjerujem, da kada se nešto mora dogoditi, to se i dogodi.
Početkom proljeća - ili krajem zime - 1961. godine, TV prijemnik bio je kod
nas, u Sloveniji i u Jugoslaviji, svjetsko čudo elektronike. Moj otac, koji
je radio u nekom birou u Ljubljani, jednom subotom naveče iznenadio je mene
i moju sestru: "Idemo kod mene u biro, da gledamo TELEVIZIJU!" Moja
mama nije htjela sa nama.
To je bio jedan nezaboravan dogadjaj koji je ostao utisnut u mom sjećanju.
Išli smo pješke. I pošto su moj otac i moja sestra bili visoki, sa dugim nogama,
a ja djevojčica od samo 11 godina, nikako nisam mogla drugačije nego da trčim,
da bih mogla da idem sa njima. To je bilo dosta naporno i pojma nisam imala
zašto oni tako žure. Ali - isplatilo se!!
Upravo to veče birala se pjesma koja će nas zastupati na natjecanju za Pjesmu
Evrovizije. I to prvi put u historiji Titove Jugoslavije. Kada smo mi došli
u tamnu sobu, gdje su ljudi već bili potpuno hipnotizirani TV slikom i zvukom,
počeo je prijenos tog natjecanja. Prva po redu nastupila je Lola Novaković.
Ona je bila prvo što sam ja ikada vidjela i čula na televiziji. Pjevala je
predivnu pjesmu "PLAVE DALJINE", kompozitora Mirka Šouca. Pjesma
je počela riječima: "Pogled je tvoj često tužan, dalek plav i tih kao
zvezda poj...".
Njen nastup, glas, interpretacija i njena pojava na ekranu, bili su sudbinski
za mene. Sve ostalo izblijedjelo je, samo se sjećam, da sam bila veoma razočarana
da Lola i "Plave daljine" nisu pobijedili nego su bili drugi. Nema
pravde na tom svijetu... Poslije toga postala sam Lolina obožavateljka broj
jedan, kako je moja mama rekla Loli, kada su se njih dvije prvi put srele.
Nekih petnaest godina kasnije, kada sam toliko godina slušala sve njene ploče,
pratila sve njene nastupe na Tv i u Sloveniji, i svu štampu koju sam mogla
da dobijem – i perfektno naučila da čitam ćirilicu - ja sam odlučila da napišem
feljton o Loli. Pri tom mi je sa svojim arhivom mnogo pomogla Lola. Za tu pomoć
sam joj i danas zahvalna. Tu je prijevod tog feljtona koji je u originalu bio
štampan u slovenskoj reviji "STOP" u deset nastavka, godine 1980.
A od tog trenutka dalje dostupan i na hrvatskom jeziku.
Vesta Vanell
FELJTON O LOLI NOVAKOVIĆ
UVIJEK SE VRAĆALA
Uvod
"KADA DOĐE DAN", "TI NISI DOŠAO", "NE PALI SVETLO
U SUMRAK", "JEDNOM
U GRADU KO ZNA KOM", "SVITANJE", "TIŠINA", "KAP
VESELJA", "JEDNA GODINA LJUBAVI", "MISLI NA MENE"...
samo je nekoliko naslova pjesama koje su neodvojivo vezane sa Lolom - Lolom
naše zabavne muzike.
Krajem decembra 1979. godine prošlo je 26 godina od kada je potpuno nepoznata
Zorana Novaković prvi put stala pred mikrofon. Bila je pionir naše zabavne
muzike i postigla zvjezdani sjaj. Bila je tako dugo popularna da je dostigla
strane zvijezde kao što su u svojim državama bili Edith Piaf, Domenico Modugno,
Frankie Laine, Perry Como...
Danas moraš imati memoriju kompjutera da bi zapamtio sva nova imena koja se
pojavljuju u zabavnoj muzici. Rijetko kome uspijeva da se probije iz prosjeka.
Kada njihov hit ode, obično počinje trčanje za kompozitorima hitova. Za tu
generaciju gotovo je nevjerojatno kako jedna pjevačica uspijeva ostati tako
dugo popularna kao što je to uspijevalo Loli Novaković.
Pored toga, moramo znati da je Lola nekoliko puta otišla iz zabavno-glazbenog
života – činilo se, zauvijek. Ali uvijek se ponovo vraćala! Kada je doživljavala
razočarenja i krize u svom ličnom životu, ona se nije odrekla mikrofona, scenskih
svjetala i kamera. Kada je bila sretna i zadovoljna u svom privatnom životu,
ponekad je zanemarila pjesmu, nastupe, svoju publiku. Ali Lola je uvijek mogla
da se osloni na svoju vjernu publiku, koja ju je posle svakog povratka pjesmi
jednako srdačno i oduševljeno primila i velikodušno opraštala njenu odsutnost.
Jer publika je kod Lole oduvijek našla dvije ljubavi: prema njoj i prema njenoj
pjesmi.
Lola se nije kretala za modom u zabavnoj muzici. Ostala je vjerna svom stilu
pjevanja i oslanjala se u prvom redu na svoje izvanredne glasovne mogućnosti.
Njenom svojstvenom glasu, obojenom bezbrojnim nijansama toplih boja, jednako
pažljivo slušali su u domovini, kao i van njenih granica, od Pariza do Tokija,
od Bejruta do Moskve. Oduševljeni su pljeskali i poslije njenih nastupa je
još dugo pamtili. Jer Lolin glas se ne zaboravlja! Njen veliki uspjeh bazirn
je tako na njenom glasu kao i na emotivnosti koju je nezaboravno znala unijeti
u svaku svoju pjesmu.
Na putu do slave, Loli nije pomogao nikakav menadžer. Za časno mjesto u jugoslovenskoj
zabavnoj muzici borila se sama, dugo i izvanredno istrajno. Njena vjera u vlastite
mogućnosti i poštenost kod svakog posla kojeg se prihvatila, osobine su koje
su joj najviše pomogle na putu ka priznanju. Cijelo vrijeme Lola je bila svjesna
toga da put do zvijezda vodi po zemlji...
|
LOLA NOVAKOVIĆ - "Ne pali svetla
u sumrak" (Eurovision 1962 - Luxembourg)
|
|
UVIJEK SE VRAĆALA / 1. dio
Feljton o Loli Novaković (Vesta Vanell)
Sve je počelo u znaku petice: 25. aprila 1935. godine u pet
sati Zorana Novaković je po prvi puta u svom životu imala mogućnost da pokaže
što zna i umije. Iz
stana Radmile i Milana Novakovića u Beogradu čuo se dječji plač od kojeg su
se tresla okna.
Mama Radmila iz Žumberka i otac Milan, trgovac iz Beograda, nisu imali dosta
vremena da razmišljaju o muzikalnosti svog trećeg djeteta. Nitko tada nije
ni slutio da će ova djevojčica, koja je ličila na lutku iz izloga, jednoga
dana biti slavna.
Imali su drugih briga, posebno kada je počeo rat. Familija od pet članova morala
se snalaziti kako je znala i umjela, jer otac Milan je izgubio sve.
Još dok je bila mala Zoranu su u njenoj porodici počeli zvati Lola. Odrasla
je u centru Beograda, u blizini parka Tašmajdan. Tamo se igrala sa dječacima
sa loptom, a sa djevojčicama sa lutkama. Ali rat je ostavio tragove na djetinstvu
njene generacije.
Iznad svega je voljela životinje. Ona je kući donosila žive
igračke: pticu sa slomljenim krilom, psa bez uha ili mačku bez repa... kada
bi pronašla ranjenu
životinju, ona bi ju uzela i donijela kući. U blizini je stanovao veterinar
koji je liječio njene životinje. Njeni roditelji nisu bili veoma oduševljeni
jer
njihov
stan
nije bio prikladan za zoološki vrt.
U prvom razredu osnovne škole mala Lola postaje članica dječjeg
zbora. Ali njeno pjevanje prouzrokuje dosta problema zborovodji. Lola je pjevala
tako
glasno da drugu se djece nije moglo čuti. Učiteljica nije bila sklona solistima,
pa je Lolu izbacila iz zbora. Ipak, Lola je ponekad pjevala na nastupima,
kada je dala časnu riječ da neće da se "dere".
Sa devet godina postaje članica dječjeg gledališta "Rodino
pozorište". Dok je tamo pjevala, glumila i plesala, sebe je zamišljala na velikoj
sceni...
Djevojčica duge smedje kose i krupnih zelenih oči, pjevala je tada i poznatu
rusku pjesmu "Kružitsja vertitsja". I kako je to izgledalo? Dječak koji ju
je pratio na harmonici pritisnuo je jednu tipku i pitao je: "Da li ti možeš
tako
da pjevaš?" Lola nije imala naviku da kaže da nešto ne može. I jednom se dogodilo,
počela je da pjeva, ali pošto je bilo previsoko za njen dječji glas, nije mogla
da otpjeva pjesmu do kraja. Tada se iza bine čuo glas njene odrasle prijateljice
Sojke Vukadinović koja je pjesmu otpjevala do kraja. Lola se brzo snašla i
počela samo da otvara usta. To je bila njena prva sinhronizacija u životu.
Dosta godina kasnije to svoje iskustvo ona je prakticirala na televiziji.
Tada, 1944. godine, njeno ime se prvi put pojavilo u časopisu.
Dom kulture se javno zahvalio Zorani Novaković, jer je sa uspjehom nastupala
u jednom već
davno zaboravljenom programu. Naime, jednom dječaku ukrali su kaput, pa je
cijeli prihod te predstave išao u korist tog kaputa. U posebnoj rubrici teatarski
stručnjaci su napisali da njihova mala članica ima fenomenalno grlo. To je
bilo prvi put, da je neko spomenuo njen glas, glas koji je osam godina kasnije
digao na noge Beograd, a nekoliko godina kasnije i cijelu državu Jugoslaviju.
Glas, koji je prisilio i strance da su o Loli pisali u superlativima.
Vjerojatno netko još pamti kakav utisak je na nas napravio
hollywoodski film u boji "Ples na vodi". Taj film je vidjela i Lola. Američka
bajka iz zemlje sna
je takav utisak napravila na Lolu da je odlučila da pobjegne u Hollywood. Sa
prijateljicom, koja je isto tako bila uvjerena da u Hollywoodu čekaju samo
još njih dvije, snašle su se nekako za pare i pobjegle u široki svijet. Ali
taj svijet nije bio veoma širok jer se zaključio već na Kalemegdanu.
Već na samom početku Lola je pokazala da je izrazita solo
pjevačica. Zbog toga nije čudo što se u šestom razredu gimnazije upisuje u
muzičku školu "Stanković"
i počinje da uči solo pjevanje. A kod kuće, često je pjevala uz radio. I to
veoma glasno - to se podrazumijevalo.
U istom dvorištu stanovao je i bas beogradske opere Žarko Cvejić. Dok je Lola
imala svoje "pjevačke vježbe" uz radio, on bi došao na terasu, slušao i rekao
si: "Ova djevojka zaista ima glasovni materijal..." I zamišljao je kako
će ona jednog dana stajati na sceni beogradske opere. Kažu da joj
nikada nije oprostio što se ona odlučila za zabavnu muziku umjesto opere!
Lolino muzičko obrazovanje nije bilo dugog vijeka. U sedmom
razredu gimnazije prinudjena je da prekine školovanje - i u gimnaziji i u muzičkoj
školi. Zbog
veoma teškog materijalnog položaja u kući, morala je početi da radi. U to vrijeme
je radila na Ginekološkoj klinici u Beogradu, sasvim sporedne poslove. A to
je bila jedina plata za njenu porodicu. Ipak, gimnaziju je Lola završila u
večernjim časovima.
Lola bila je i članica KUD "Branko Krsmanović". Ali nije pjevala
u zboru tog društva. Tamo je bila članica šahovske sekcije. To se čini apsurdno,
ali je
njen put profesionalne pjevačice počeo iza šahovnice. Dok su šahirali u prvoj
sobi, zbor je u drugoj sobi imao vježbe. Lola je već
napamet znala sve njihove pjesme,
pa je pjevušila sa njima i čula svaki njihov kiks. Njeni prijatelji dobro su
znali da Lola ima vrlo oštro uho, pa uvijek zna kada je zbor napravio
grešku.
Od pjesama koje su tada bile poznate znala je "Septembarsku
pjesmu". I to je jednom pjevušila izmedju dva poteza šaha. Tada ju je čuo član
zbora, a kasnije
poznati bubnjar Rade Milivojević. "Bolje igraš šah nego pjevaš. Ova pjesma
ne pjeva se tako."
Što bi više mogao da kaže! Lola se posvadjala sa njim po svim propisima. Ali
joj je ta svadja uskoro koristila.
Malo prije kraja 1952. godine, Lola opet šahira, a dolazi
joj Dušan Popović, koji je bio gitarist u Studentskom ansamblu. "Hej mala,
hoćeš da pjevaš sa nama na dočeku Nove godine? Nemamo pjevačicu." "Ali ja nisam
javno nastupala od kada sam bila dijete...", iznenadjena kaže Lola. "Bez veze,"
kaže muzičar, "pet tisuća za jedno veče nitko ti neće dati..." "Ali ja ne znam
nijednu pjesmu napamet", izmotavala se Lola. "Lako ćemo to srediti," bio je
istrajan muzičar.
Slijedilo je pregovaranje. Pet tisuća dinara za jedan nastup? Da li je to
moguće? Njena mjesečna plata tada je iznosila dvanaest tisuća. Kada je pomislila
što bi taj honorar značio za njenu porodicu, teškim srcem je pristala. Uz pomoć
članova ansambla naučila je nekoliko pjesama, zabavnih i narodnih.
|
LOLA NOVAKOVIĆ - "Kap veselja"
|
|
UVIJEK SE VRAĆALA / 2. i 3. dio
Feljton o Loli Novaković (Vesta Vanell)
PUT KA PROFESIONALIZMU POČINJE...
U novogodišnjoj noći, koja je značila prijelaz iz 1952. u 1953. godinu, potpuno
nepoznata Zorana Novaković prvi put je stala pred mikrofon. To je bilo u
"Domu JNA" u Smederevu. Imala je strahovitu tremu i bojala se da ne bi nešto
pogriješila.
Ali publika je u čekanju Nove godine nadglasala njen nastup, kojeg se možda
nitko više ne sjeća, osim nje...
Prvi pokušaj pred mikrofonom nije bio baš uspješan, kako kaže
Lola. Nije bio zapažen. Poslije toga nije ozbiljno razmišljala da bi još nastupala.
Ali njeni
su prijatelji, članovi ansambla, imali drugačije mišljenje. Medju njima i već
spomenuti Rade Milivojević. Ustanovili su da ima "nešto" u tom mladom, jakom
glasu.
Tako se dogodilo da je Lola stala na scenu jednog beogradskog
restorana i napustila službu. To je bilo u ono doba dok su još vladali "narodnjaci".
Pjevala
je na plesovima i drugim priredbama, gdje su jazz i zabavna muzika već najavljivali
svoj osvajački pohod. Bila je pionir jugoslovenske zabavne muzike u pravom
smislu te riječi.
Prva scena za jazz muzičare u Beogradu tada je bila u Hotelu
"Bristol". U programu, zvanom "Zabavno muzičke večeri" učestvovali su pjevačica
Olga Nikolić, Vojislav
Simić i Ilija Genić. Njih dvojica su kasnije postali veoma poznati kao dirigenti
i aranžeri. Dirigirali su, svatko u svome orkestru: Vojislav Simić Jazz orkestru
RTB - Radio televizije Beograd, a Ilija Genić Revijskom orkestru RTB.
Vojislav Simić pozvao je Lolu da sudjeluje u njihovom programu. On je bio i
njen prvi učitelj ponašanja na sceni. Kažu da je Vojislav Simić naučio Lolu
prva pravila njenog, kasnije poslovično nenametljivog ponašanja pred mikrofonom,
po kojem je bila poznata čitavu svoju karijeru.
Samo mjesec dana nastupanja u "Bristolu" bilo je dovoljno
da su mnogi Beogradjani dolazili u taj hotel, samo da bi čuli skromno obučenu
djevojku sa čudesnim
glasom i romantičnom kosom, o kojoj se naveliko već govorilo po Beogradu. Potpuno
prirodan, zdrav šarm bio je u sopranu djevojke koja je i sama zračila zdravlje.
Publika voli da sluša pjevače koji se ne muče dok pjevaju. Lola je pjevala
kao da se igra svojim glasom. Nekako nagonski, bez napora, sa nepogrešivom
smislom za ritam i melodiju.
Njen repertoar u to doba bio je skroman: "Žuta ruža iz Teksasa" (Yellow Rose
of Texas), "Jabuke i trešnje", "Jesabel", "U septembru" (September Song),
"Vaya con dios"... ali pjevala je vrlo lijepo i imala veliki uspjeh.
Zbog toga je morala često ponavljati pjesme. Jednom se dogodilo da je zapjevala
pjesmu "Žuta ruža iz Teksasa" sedam puta uzastopce. Kada su je novinari kasnije
pitali da li je to bila istina, Lola im je u svom stilu odgovorila: "Da, to
je istina. Publika je na taj način htjela da me prisili da naučim Tekst ove
pjesme na pamet. Jer uvijek sam u jednoj ruci imala mikrofon, a u drugoj
papirić sa tekstom!"
PREOKRET
Ko zna što bi se dogodilo da nije na početku 1957. godine iz Zagreba u Beograd
stigao pjevač Stjepan Stanić -Jimmy. On je predložio, onako za šalu, da skupa
nastupe u "Stambol kapiji". Tamo su nastupali već dobro poznati muzičari
- pa i oni koji su to htjeli postati. Lola je nekoliko večeri redom nastupala
ovdje i dvorana se tresla od burnih aplauza.
Posle toga, sve se počelo odvijati tako brzo, kao u nekom iskonstruiranom
filmu za kojeg sumnjamo da se bazira na istinitim dogadjajima.
U to vrijeme u Beograd je stigao predstavnik sajma iz Leipziga (tada Istočna
Njemačka) da unajmi naše muzičare za potrebe sajma, koji će se održati u Leipzigu.
Sa orkestrom Vojislava Simića sve je bilo uredjeno. Pjevač Ivo Robić bio je
angažovan još prije - ali na Radiju Beograd nisu imali pjevačice koja bi ih
dostojno predstavljala u inostranstvu. Što sada?
Dogodilo se da je u tim danima Josip Kalčić postao novi glazbeni
urednik na Radiju Beograd. Kada je on čuo Lolu u "Stambol kapiji", odmah je
uzviknuo:
"Ona ide u Leipzig!"
Ali stvari nisu bile tako jednostavne. Jer, neprijatno je bilo za takvu stvar
angažovati pjevačicu koju je Radio Beograd dugo i istrajno ignorirao, koja
nije bila ni članica kolektiva Radija Beograd. Pjevačicu, koja je pjevala po
restoranima, kafanama... Ali, za pjevanje u inostranstvu važila su drugačija
mjerila nego u nas.
Kada je i predstavnik Leipzičkog sajma čuo Lolu, izjavio je: "Nju hoću!" Stvar
je bila zapečaćena! Ugovora nije bilo!
Sada je bio na potezu Radio Beograd! Imali su samo 24 sata
vremena.
Jer oni su morali, htjeli ili ne, da preko noći organizuju audiciju za nove
pjevače, na koju su pozvali i Lolu.
Poslije audicije, koju je, naravno, veoma uspješno završila i postala time
članica Radija Beograd, ona je otišla u Leipzig, gdje je predstavljala taj
isti radio,
na kojem se njen glas još nikada nije čuo...
PRVI VELIKI USPJESI DOLAZE U INOSTRANSTVU
Turneja jugoslovenskih
muzičara po Istočnoj Njemačkoj počela je 4. marta 1957. godine sa nastupom
na sajmu u Leipzigu, u čuvenoj dvorani "Capitol".
A završila 20. marta 1957. godine u Berlinu, gdje su nastupali i na televiziji.
Za gostovanje jugoslovenskih muzičara u Istočnoj Njemačkoj
bilo je veoma veliko interesovanje. Publika bila je prijatno iznenadjena zbog
izvodjača. Muzičari
Istočne Njemačke bili su tako oduševljeni priredbama naših majstora, Vojislava
Simića i Milana Kotlića, da su njih dvojica za vrijeme turneje morali napisati
nekoliko aranžamana njemačkih pjesama koje su Lola Novaković i Ivo Robić snimili
u studiu Radija Berlin.
Lola je zapjevala u Leipzigu samo nekoliko pjesama, ali to
je bilo dovoljno da joj je poznata gramofonska kuća Decca ponudila mogućnost
snimiti ploču.
Tako je Lola svoju prvu ploču snimila u Istočnoj Njemačkoj. Na njoj su bile
pjesme "Babalu" i "Alisa u zemlji čudesa". Te iste snimke kasnije je otkupio
zagrebački Jugoton, pa se je to na početku šezdesetih godina moglo kupiti i
u Jugoslaviji.
Poslije ovakvih uspjeha muzičari i pjevači su, naravno, dobili
više ponuda. Ali otišli su prvo u Madjarsku. Tamo su nastupili na dva koncerta
u budimpeštanskoj
"Erkel" operi, u dvorani sa 2600 sjedišta, jednoj od najvećih dvorana
u tom gradu na Dunavu.
Oba koncerta bila su rasprodana, a puno ljudi ostalo je bez ulaznice. Od prvog
do zadnjeg akorda, dvorana se tresla od aplauza, a koncerti su trajali više
od tri sata, jer svaka skladba se morala ponavljati. Najveći uspjeh doživjela
je Lola sa tada veoma popularnom pjesmom "Che sara sara" (iz repertoara
tada svjetske zvijezde, Doris Day).
Od skandiranja i biseva, Lola je jedva mogla da ode sa scene, a oduševljeni
ljudi bacali su joj na scenu cvijeće, rukavice, torbe...
Poslije tih koncerata u budimpeštanskom listu "Nep akarat", izmedju
ostalog su zapisali: "Ogroman uspjeh imala je Lola Novaković, jedinstvena
solistkinja
sa izvanrednim glasom i prijatnim nastupom."
UVIJEK
SE VRAĆALA / 4. dio
Slijedi lista pjesama koje posjedujem, a u izvedbi su Lole Novaković i
jedan
su mali isječak iz njene bogate diskografije.
Lola Novakovic & Djuza
Stoiljkovic_Iza sedmog brda.mp3
Lola Novakovic_Bosanova.mp3
Lola Novakovic_Cemu sad brige.mp3
Lola Novakovic_Ciganska Noc.mp3
Lola Novakovic_Deci Pireja.mp3
Lola Novakovic_Jedna godina ljubavi.mp3
Lola Novakovic_Jednom U Gradu Ko Zna Kom.mp3
Lola Novakovic_Jesi li sada siguran.mp3
Lola Novakovic_Kad nocu place gitara.mp3
Lola Novakovic_Kalemegdan.mp3
Lola Novakovic_Kap veselja.mp3
Lola Novakovic_Ko,ko,da.mp3
Lola Novakovic_Koliko te volim.mp3
Lola Novakovic_Ljubi Me.mp3
Lola Novakovic_Mali decak.mp3
Lola Novakovic_Marike.mp3
Lola Novakovic_Mlin za kafu.mp3
Lola Novakovic_Moj dragi Beograde.mp3
|
Lola Novakovic_My Little One.mp3
Lola Novakovic_Ne daj da te moje ruke grle.mp3
Lola Novakovic_Ne pali svetla u sumrak.mp3
Lola Novakovic_Ne zalim ni zacim.mp3
Lola Novakovic_Neko ko sapce.mp3
Lola Novakovic_Nestvarna prica.mp3
Lola Novakovic_Niko od vas.mp3
Lola Novakovic_Prica o izgubljenoj ljubavi.mp3
Lola Novakovic_Romanticna pesma.mp3
Lola Novakovic_Samo casak.mp3
Lola Novakovic_Svi topli dani.mp3
Lola Novakovic_Ti nisi dosao_Vucer.mp3
Lola Novakovic_To su bili dani srece.mp3
Lola Novakovic_Valentino.mp3
Lola Novakovic_Veruj mi.mp3
Lola Novakovic_Wini wini.mp3
Lola Novakovic_Zaplesimo.mp3 |
Po mom starom običaju, prvoj desetorici čitatelja Barikade koji
mi se jave, e-mailom ću poslati jednu staru pjesmu Lole Novaković u mp3 formatu
i to po njihovom izboru. Mislite samo na vaše telefonske (modem) troškove.
Pjesme birajte iz spiska pjesama navedenog u gornjem okviru!
Srdačno Vas pozdravlja Vaš Nadir Efendić Efendic@gmx.de
Izvor informacija:
Omotnice i prateće brošure njenih gramofonskih ploča Veoma dobro i ugodno sjecanje iz dana moje mladost! Internet
|