Gledam Evroviziju. I kvalifikacije sam gledao. Žao mi što Hrvatska
i Crna Gora nisu u finalu. Da se bar na krovu Evrope okupimo pod krov pjesme,
ljudski, kao
nekad pod zajedničkim. Od Ljiljane Petrović '61. do Tajči '90. Kad počne glasanje
iznenađen sam i dirnut. "Bože moj, kakav smo mi ovo narod?" kukam Azri. "Prvo
se gađamo topovima, a onda evrovizijskim poenima!?" Ponovi usvjetnu da se
kanem
rata i pita koja je po meni naj? "Ti si mi bila naj, naj naj," odgovorim. "Ozbiljno
te pitam," veli. "Ozbiljno ti odgovaram," velim. Jer ljepšu YU
ljubavnu baladu
ne znam. Indeksi je izveli, Duško i Gabi napisali,
k tome smo bili drugari. Par dana prije razgovarah s Gabijem. U Budimpešti je.
Provjerim kako je nastala pjesma,
ispričam Duškovu verziju: "Gabor Lenđel, momci i ja sjedimo u vozu, idemo
prema Trebinju, i oni pjevaju nešto kao laj, laj, laj. Nemojte, kažem, djeco,
laj nije
lijepa riječ u našem jeziku, haj’mo naći neku drugu. I tu negdje u tunelima preko
Popova Polja napišem čuvenu rečenicu koja mi je mnogo važna, a to je: Svi mi
drugi svoju tamu nude, a iz tebe blista vječni sjaj, zato si u svemu za me naj,
naj, naj." Gabi malo ćuti, onda veli: "Tako je bilo. Inspiracija dođe
bez obzira gde si. Svaki kompozitor želi napisati hit. Ja sam napisao Naj, naj
koja je ostala
evergreen i srećan sam da je Davorin otpevao; Indeksi su veliki bend. Duška
Trifunovića sam zvao drugim ocem. Upoznala nas je Jadranka
Stojaković po mom
dolasku u Sarajevo.
Iz saradnje s njim nastao je ogroman muzički opus iz kojeg se rodilo meni puno
dragih pjesama i bend Teška industrija."
Pita, znam li da su snimili CD? Znam. Prije mjesec Vajta zove iz Hamburga, s
muštulukom.
Svašta mi je lijepog ispričao,
mogao bih zgodne memoare ispisati, a čitav CD pustio u slušalicu. Božanstveno.
Ne pitah Seida otkud ideja da se okupe, pa mi Gabi objasni: "U leto pre dve godine
smo bili pozvani na Murter kod basiste Ivice Propadala da privatno proslavimo
30 godina osnivanja Teške Industrije. Pa smo za svoju dušu, u jednom starom bioskopu,
odsvirali par pesama za tamošnju raju i videli da još dobro zvučimo. Bilo je
veoma uspešno i puno emocija, pa je Ivica na sebe preuzeo zadatak da se ponovo
sakupimo. Senad Begović Bega, bubnjar, prodaje automobile u Bostonu, Vedad Hadžiabdić
predaje deci muziku u Ljubljani, bavi studijskim sviranjem, Sanjin Karić je u
Njemačkoj, a za Vajtu znaš gde je kad se javi. Ili je u Hamburgu, Sarajevu, Travniku,
ili negde. I tako smo snimili CD na kojem smu u rokerskoj verziji obnovili i
"Naj, naj. naj". Na evrovizijskoj Opatiji '75. se plasirala druga."
Slušam ga kako govori mješavinom vojvođanske ekavice i sarajevske
raje. Opredjelio sam se da bilježim ekavski, poštujući korijene. "U Subotici
gde sam rođen išao
sam paraleno u muzičku i srednju školu, aktivno se bavio atletikom u Spartaku,
100 metara i stafeta 4x100, i osnovao grupu Entuzijasti. Atletika me odvela
u Beograd, u Partizan, a hteo sam na Muzičku akademiju. Godine '69. istrčao
sam
državni rekord na Prvenstvu Evrope u Atini (39,7). To još niko nije oborio
do danas! Zbog priprema i treninga dve godine nisam uspeo da položim prijemni
i
upišem Akademiju, a kada je trebalo da pokušam i treći put, povredio sam se.
Pukao mi je mišić i tada sam rešio i rekao sebi: "Dosta je bilo!". Pokupio
sam se i otišao za Sarajevo. Tamo sam od prve upisao Akademiju, imali su više
sluha
za mene. Batalio sam sport i počeo se baviti isključivo muzikom. Imao sam 19
godina i te godine sam dobio poziv da odem u Ameriku, kao sportista na koledž.
Imao bih sve plaćeno. Nisam otišao. Šta bi bilo da sam otišao? Ko to zna?
Važno je da se nisam pokajao. Sarajevo je sedamdesetih prošlog veka zaista
bilo vodeći
grad na polju muzike i ponosan sam što me beleže jednim od osnivača sarajevske
pop škole. U Skenderiji, u Domu mladih, ljudi koji su to vodili imali su sluha
za mlade bendove i davali im šansu da se razvijaju. Sretnem momke, čudesni
talenti, dragi i marljivi, fali nam solista. Čujemo da ima momak u Travniku,
odlično peva.
Odemo Vedo i ja, nađemo Vajtu i osnujem Tešku industriju, '74. Družili smo
se predivno, međusobno pomagali, puno svirali i nastupali. Snimimo prvi album,
publika nas prihvati. Iz tog zlatnog vremena Teške industrije posebno se sećam
prve turneje
kad smo počinjali. Nastupali smo kao predgrupa Indeksima. I poslednje, koja
je usledila posle trećeg albuma i obuhvatila 300 koncerata - za godinu dana!
Mojih
sedam sarajevskih godina je nešto najlepše što se čoveku može dogoditi u životu
i zato je Sarajevo zauvek moj grad."
Od sedam sarajevskih godina Gabora Lenđela (Lengyel) jedna
je mostarska. Upoznao sam ga kad je došao na odsluženje vojnog roka. Godina
je '70.ta, a koja - pojma
nemam. Ni svoje pod oprtačima više se ne sjećam. Inače, sem drugarstva i vojničkog
graha iz služenja domovini i narodu, sve treba zaboraviti... Sjećam se onog
simpatičnog lalinsko-baščaršijskog, pa kako je Danka vikendom dolazila u posjetu.
Bili su
lijepi, nježni i zaljubljeni. Voljeli su jedno drugo. I cijeli svijet. Osvitali
bi smo na balkonu Eksperimenta gdje stanovah. Pisah mu stihove koje kasnije
nisam razumio kad ih čuh na mađarskom, nešto za Biseru
Valetanlić što je stručni
žiri
Šlagera proglasio pobjedničkom i nešto o majci za prijatelja kojem sad odnese
ružu na grob. Komponovao je za Kiše, pomogao da budu što su bile. I pored povrede,
još je bio najbrži vojnik u JNA, dobijao nagradna odsustva. Tada sam, a i danas
mislim da je brzina, kad zagusti, najpoželjnija vrlina svakog vojnika na svijeta.
Onda je otišao za ljubavlju i poslom. Sjeća se: "Odmah posle vojske sam
se oženio i odselio u Novi Sad gde sam naseo na obećanja da ću dobiti posao
muzičkog
producenta
na radiju, stan i sve što već ide uz to. Od toga nije ispalo ništa. Sa ženom
koja je bila u drugom stanju, ostao sam bez posla. Tada mi je pomogao naš dragi
prijatelj Pero Zubac koji me je zaposlio na Televiziji Novi Sad kao muzičkog
saradnika. Posle šest godina odlazim za Suboticu, za direktora Omladinskog
festivala. Zatim sledi saradnja sa Ljubišom Ristićem, postajem Muzički direktor
Subotičkog
pozorišta i tu sam sve do početka rata. Nisam hteo na Vukovar. Nisam mogao
da pucam ni na koga. Rađe ću biti izbeglica. Pokupio sam decu i ženu i otišao
u
Mađarsku. Bilo je veoma teških momenata i kriza. Doći u jednu novu državu gde
te niko živ ne zna, niti ima pojma ko si, i šta si u životu uradio i postigao...
Ne ponovilo se. Radio sam u fabrici fasadnih cigli dve godine, zatim u Srpskoj
gimnaziji predavao muziku jer sam govorio jezik, radio kao marketing menadžer
u AMC-u i pet godina bio direktor i jedan od osnivača Srpskog manjinskog pozorišta.
I tako, evo već šesnaest godina živim u Budimpešti. Međutim, sada je već drugačije.
Deca velika, završila fakultete, lepi, zdravi, govore po četiri jezika i srećan
sam zbog njih. Radim na TV kanalu 5 kao glavni muzički urednik. Šta da ti kažem?
Ja sam jedan od mnogih iz moje generacije koji su danas veliki YU-nostalgičari.
Strašno me muči nostalgija i najradije bih kući. A onda se pitam: kojoj kući?"
Zamolim ga pa lista muzički album od prve snimljene singlice
Teške industrije - U.F.O. / Karavan. Od stotina i stotina pjesama na autorskoj
top-listi prvo
stavlja "Ti si mi bila naj...". Pa, "Karavan", "Život
je maskenbal", "Ho-ruk",
"Nikola Tesla", obradu
narodne "Kolika je Jahorina planina"... Filmsku, pozorišnu muziku,
autorstvo rock opere, a ima toga još - ne pominje. Pominje saradnju sa Indexima, Čolom,
Balaševićem,
Šerbedžijom, Kemicom, Gabi
Novak, Biserom Veletanlić, Miladinom
Šobićem, Garavim Sokakom... Priča kako je lani bio u Sarajevu na promociji
monogarfije
Indeksi,
kako ga je susret sa gradom i prijateljima obradovao i potresao. Kako je
prije dvije godine, nakon dugo vremena, posjetio Mostar. "Bio sam istinski
veoma
tužan i nesrećan videvši ga onako ranjenog. Ona davna i divna godina u Mostaru,
ono
druženje, predstavljali su pravo zadovoljstvo. Kao da nisam bio vojnik, nego
građanin tog lepog grada." Priča kako su na Krku snimili spot za novi
album
"Kantina" u radničkim odijelima i s parolom: 'Tvornice radnicima
– lova tajkunima'. CD posvećen
Davoru i Indeksima promovisaće 25. / 26. maja u Zagrebu pred prodavnicom
izdavača Croatia Records, s radnim naslovom "Grah na špici". Pa
će dalje s bendom, koliko
mu obaveze dozvole. Ne pitam ko je autor parole i naziva promocije, jer sve
liči na onog čupavog, čudo dragog Vajtu.
Koji veli: "Umjetnici nikad ne idu u penziju,
oni samo u skladu sa svojim godinama mijenanju način rada... Umjetnost je
kao disanje."
Iznenadio me sopstveni vremeplov na Gabijevu godinu u Mostaru.
Kao da u njoj nije bilo jesenjih oluja s grmljavinama ni zimskih buretina.
Kao da je sva
bila ljeto. A kad Gabor Lenđel, laka atletika Teške industrije kaže za
novi CD: "Prašimo
progresivni, žestoki rock," znači da je Teška industrija ponovo upalila
pogašene peći. Arsenova poruka u naslovu
pjesme, s kojom gostuje na CD-u, "Ti si se
nekako smanjio", nije mi do kraja jasna. Gabi, Vajta i momci čine se veći.
Umjetnički
SOUR Teška industrija, od kad je Gabor Lenđel smislio, zapošljava talentovan
muzički proletarijat. Nema škole za talenat, to se ne može naučiti. Ako
si, sve sam odlučuješ. Pa i hoćeš li ikad stariti. Mladost može početi i poslije
pedesete.
Možda je tada "Naj, naj, naj...".