Giga |
|
Giga |
SAVJET STRUNJAKA
Ozvuavanje bubnja
By Darko Saraevi - Giga
Semplovani bubnjevi mogu biti jednostavniji i jeftiniji za koritenje na
snimcima, ali postoji ono "neto" kada ivi bubnjar svira prave
bubnjeve. Imali ste tri sedmice za eksperimentisanje sa vaim bubnjem, nali
ste najbolji zvuk i sada je vrijeme da to snimite i pokaete svijetu kako
ste vi to natimali svoj instrument.
Umjetnost i izazov snimanja lei u injenici da je snimanje vjerno prenoenje
zvuka instrumenta na medij. Najoitija osobina kompleta bubnjeva, pogotovu
modernih, jeste da su veoma glasni. Ovo je moda i dobra osobina kada se bubanj
koristi u relativno malom klubu, ali je prava nona mora u studiju. Da biste
napravili pristojan snimak bubnjeva potrebna vam je mogunost kontrole i balansa
pojedinih komponenti i u 9 od 10 sluajeva morat ete na neki nain ograditi
bubanj od drugih instrumenata.
Najbolje rjeenje bi bilo da postavite bubanj u posebno dizajniranu komoru
sa visokim stepenom zvune izolacije, ali u svakom sluaju pomae ako bubnjar
moe vidjeti ostatak benda radi neverbalne komunikacije. Podijeljana su miljenja
o idealnoj akustici komore za bubanj: neki su za kristalno iste i jasne zvuke
drvenog poda i kamenih zidova, drugi su za puno tepiha i drugih upijajuih
povrina na sve strane da bi svaka komponenta bila suha k'o Sahara. Najbolje
akustike osobine komore e, u svakom sluaju, zavisiti od vrste muzike koju
svirate. Za vas e najbolje biti da ponete u relativno akustiki mrtvoj prostoriji,
jer vam to ostavlja veu kontrolu nad pojedinim komponentama i mogunost dodavanja
"ambijenta" tokom miksanja.
Ako ne postoji komora za bubanj, isti ete morati staviti u prostoriju sa
svim ostalim instrumentima i akustiko "ograivanje" e biti neophodno
da se sprijei prolazak zvuka bubnja u mikrofone ostalih instrumenata i obrnuto.
Namjenske akustike ograde moete koristiti da izgradite komoru oko bubnja,
ili drugih instrumenata, ali i ograde kune izrade su efikasne. Ploe od pleksiglasa
veliine 1,8 m x 1,2 m u drvenom okviru napravljenom tako da se ploe mogu
postaviti bilo vertikalno, bilo horizontalno, iznenaujue dobro rade svoj
posao. Umjesto da zatvorite bubanj u "kutiju", radije od pregrada
pravite zvune "sjene" postavljajui ih neposredno iz mikrofona
do kojih dolazi najvie neeljenih zvukova drugih instrumenata.
POSTAVLJANJE MIKROFONA JEDNOSTAVNO JE NAJBOLJE
Najjednostavnija tehnika, jo uvijek u modi, je snimanje sa
tri mikrofona: par overheada za hvatanje zvuka itavog bubnja i trei mikrofon
za dodavanje vie definicije bas bubnju. Iako jednostavna, ova tehnika rezultira
iznenaujue dobrim i veoma prirodnim zvukom. Daak svjeeg vazduha nakon
preprocesiranih, gejtovanih, kompresovanih i sintetizovanih zvukova kojima
smo posljednjih decenija izloeni.
Ova tehnika predstavlja osnovu i za druge, zahtjevnije naine ozvuavanja
bubnja (o ovim tehnikama malo kasnije) i dobro je zapamtiti da overheadi slue
za dobijanje stereo slike kompleta bubnjeva. Zbog dobrog svojstva "hvatanja"
svih frekvencija, najbolji overheadi su kondenzatorski mikrofoni. Postavite
ih iznad lijeve i desne strane bubnja, prema vanjskim krajevima inela, ali
na tolikoj udaljenosti da "vide" svaki svoju polovinu bubnja. Dobar
izbor overheda su AKG C414, C3000 ili C1000, Neumann U87, U89 ili KM184, ili
Beyerdynamic MCE93 ili MCE83. Tano pozicioniranje mikrofona zavisi od mnogo
faktora i morat ete pomjerati mikrofone i do 1 metar ispred ili iza bubnja
(uvijek okrenute tako da "vide" svoju polovinu kompleta) da biste
dobili najbolji balans izmeu inela i ostatka bubnja. Budui da su bubnjevi
po prirodi veoma glasni, dobra ideja je ukljuiti atenuatore na mikrofonima
(ukoliko ih imaju) da biste sprijeili prezasienje mikrofona i, u tom sluaju,
neizbjenu distorziju.
Dinamiki mikrofoni se mogu koristiti kao overheadi, ali e zvuati veoma
uplje i zahtijevaju strano puno ekvilajzera (samim tim ve na poetku stvarate
probleme sa fazom ... bla, bla, bla, ... ako ikako moete, izbjegavajte ih).
Veina tonaca izabire mikrofone kardioidnih ili hiperkardioidnih paterni
(sjeate se jednog od prolih tekstova), ali ako nema puno okolnih neeljenih
zvukova, sugeriem mikrofone sa figurom osmice jer hvataju dosta ambijenta,
ali i totalno sprjeavaju prodiranje zvuka lijeve inele u desni mikrofon
i obrnuto.
Ako su i ostali instrumenti u istoj prostoriji sa bubnjem, overheade ete
morati drati relativno blizu bubnja. Zvuk prati matematiko pravilo kvadrata,
ili tako neto. Drugim, jednostavnijim jezikom: duplo blie = etiri puta
glasnije, tj. duplo dalje = etiri puta tie. Pazite da, ipak, ne pribliite
mikrofone suvie inelama. Zvuat e nekako metalno, zvonit e previe i biti
e puno glasnije od ostatka bubnja.
Drugi nain koji daje puno bolje razultate zahtijeva da su bubnjevi u izoliranoj
prostoriji. Overheadi se postave u obliku slova X u visini oiju bubnjara
na 2 - 4 metara ispred bubnja. Svaki mikrofon hvata svoju polovinu bubnja,
nema problema sa faznim pomakom i nema problema sa balansom izmeu inela
i ostatka bubnja. Jedini uslov je da imate dva identina mikrofona.
BAS BUBANJ
Teko je pogrijeiti sa upotrebom bilo kojeg pristojnog dinamikog
mikrofona postavljenog blizu rezonantne opne, ili, jo bolje unutar bas bubnja.
Klasika je AKG D12, ili njegova modernija verzija D112, odlini su i Electrovoice
RE20, Sennheiser MD421 ili Beyerdynamic M88. U stvari, bilo koji robusni,
teki dinamiki mikrofon e posluiti, mada se i sa standardnim Shure SM57
ili SM58 mogu dobiti pristojni rezultati. Imajte u vidu da postavljanje mikrofona
blizu opne bas bubnja uzrokuje ogromne zrane udare na dijafragmu mikrofona
i, ako nemate D112 ili slian bas mikrofon, koristite samo jedan mikrofon
za bas bubanj i nemojte ga koristiti u druge svrhe.
Postoje dvije opcije za ozvuavanje bas bubnja: ispred rezonantne opne ili
unutar bas bubnja, ispred opne po kojoj udara eki pedale. Rezonancija unutar
bas bubnja je izuzetno komplikovana materija i nemogue je odrediti jednu
univerzalnu, najbolju poziciju za mikrofon. Ovdje vrijedi sistem: "probaj
pa vidi ta najbolje zvui". Ipak, postoji par opih principa i poetnih
taki.
Izbjegavajte stavljati mikrofon tano u centar bas bubnja. Na ovom mjestu
veina bas bubnjeva daje beivotan, mrljav zvuk, iako visokog nivoa. Pomjerajui
mikrofon prema vanjskom zidu bas bubnja postiete odgovarajui balans izmeu
bas udara, prvog udarca ekia (attacka) i rezonancije tijela bas bubnja.
Postavljanjem mikrofona blie ekiu postiete vie "klika" u ukupnom
zvuku. Kao i kod podeavanja bubnja, i ovdje vrijedi savjet - eksperimentiite.
BLISKO OZVUAVANJE
Overheadi i mikrofon u bas bubnju obezbjeuju da se sve uje,
kao i veoma popunjenu stereo sliku bubnja, ali moda elite vie napadan bubanj
sa puno definicije doboa i/ili tomova. Moda elite vie fleksibilnosti u
obradi zvuka pojedinih komponenti. Klju je u to boljoj zvunoj izolaciji
pojedinih komponenti bubnja, a nain da to postignete je blisko ozvuavanje.
Problem sa ovim jeste to ete trebati dodatne mikrofone, dodatne kanale na
mikseti, dodatne kanale na snimau, dodatne procesore i ... pripremite se
za eksponencijalnu uzlaznu putanju troenja novca i vremena.
Krenimo sa doboem (bas i overheade ste maloas proradili). Dobro usmjereni,
obino kardioidni ili hiperkardioidni mikrofon je ovdje obavezan. Budui da
je mikrofon postavljen jako blizu opni i proximity efekat je veoma izraen
to rezultira pojaanim bas frekvencijama. Imajte ovo na umu kada podeavate
va dobo. Ista stvar je i sa tomovima. Dinamiki mikrofon e dati pun zvuk
za razliku od kondenzatorskih kojima je problem inercija dijafragme i ne odgovaraju
dobro na brze zvukove doboa. Kondenzatorski mikrofoni e davati dobar attack,
ali veoma otar zvuk doboa.
Standard za ozvuavanje doboa su Shure SM57 i Beyerdynamic M201, ali bilo
koji robusni dinamiki mikrofon daje dobre rezultate. Po mogunosti, koristite
atenuatore na mikrofonskom pretpojaalu ili mikseti, jer su nivoi signala
koje mikrofon prenosi ogromni.
Mikrofon postavite pri kraju opne jer e na bilo kojem drugom mjestu biti
udaren palicom. Pogledajte sliku 2 ispod ovog teksta. Stvar o kojoj malo ko
razmilja kada postavlja mikrofon na dobo jeste visina na koju bubnjar postavlja
fus inele. Ukoliko se mikrofon doboa nalazi na putanji zraka istisnutog
iz fusa, nikakva oprema ne moe popraviti tako uniten zvuk. Usmjeravanje
mikrofona vie prema centru doboa ili blie kraju mijenja kvalitetu zvuka,
ali ovo je osobna stvar i, kao ve vie puta pomenuto eksperimentiite.
Kod dobrog bubnjara e dobo biti mnogo glasniji od fusa. U tom sluaju je
fus dovoljno uhvaen kroz mikrofone na pojedinim komponentama i putem overheada
i nema potrebe posebno ga ozvuavati. Ukoliko je fus glasniji od doboa, hm
... nisam pametan.
Za neke vrste muzike moe biti korisno dodati drugi mikrofon ispod doboa
radi dodavanje extra zvuka mreice. Ovo moe biti kondenzatorski mikrofon,
ali i dinamiki radi dobro. Kada udarite po dobou, gornja se opna udaljava
od gornjeg mikrofona dajui negativan signal na mikseti. Istovremeno se donja
opna pribliava donjem mikrofonu dajui pozitivan signal na mikseti. Ovo se
zove fazni pomak i rjeava se tako da na jednom od ova dva kanala miksete
pritisnete dugme koje ima oznaku grkog slova fi.
TOMOVI I FUS
Uobiajena tehnika za tomove je postavljanje mikrofona iznad
svakog toma na istom mjestu kao i kod doboa (vidi sliku 2 samo izbacite donji
mikrofon). I opet treba obratiti panju na polarne paterne mikrofona, te najneosjetljiviju
stranu mikrofona okrenuti ka inelama. Hiperkardioidni Beyerdynamic M201 je
bolji za ovu upotrebu od bilo kojeg kardioidnog mikrofona.
Alternativni nain je postaviti mikrofone unutar tomova ukoliko nemaju postavljenu
rezonantnu opnu. Prednost ovakvog naina postavljanja mikrofona je bolja separacija
od ostalih komponenti bubnja, vrlo malo zvuka inela dolazi do mikrofona i
bubnjar je slobodan da radi ta god poeli sa tomovima bez bojazni da e udariti
mikrofone. Na drugu stranu, ovako postavljeni mikrofoni daju ruan zvuk tomova,
kao iz kutije, nedostaje attack i irina zvuka. uje se jako mnogo rezonancije
tijela tomova i potrebno je puno raditi sa ekvilajzerom.
Ukoliko se odluite ozvuiti fus, kondenzatorski mikrofon je pravi za taj
posao. Postavite ga iznad fusa i okrenite ravno prema dolje. Nikada ga ne
stavljajte sa strane usmjerenog ka otvoru kroz koji izlazi zrak. Postavljanje
mikrofona ka rubu fusa daje veoma irok, fussss zvuk, dok pomjeranje mikrofona
ka zvonu daje vie metalni zvuk zvonjave. I opet pazite na polarne karakteristike
mikrofona da biste umanjili neeljeni prolazak zvuka doboa i inela.
IZGRADITE STEREO SLIKU
Bas bubanj je uvijek postavljen u centar miksa. Ovo je u principu
stvar naslijea iz doba gramofonskih ploa. Glasan bas bubanj postavljen lijevo
ili desno u miksu mogao je izbaciti gramofonsku iglicu iz brazde ploe. Iako
danas ne postoje tehniki razlozi za postavljanje bas bubnja u centar, valjda
smo naviknuti na to i svi tako rade. Osim ako nemate dva bas bubnja :)
Nepisano pravilo je da bubanj na snimku zvui iz perspektive sluaoca, a
ne bubnjara. Znai, kod bunjara denjaka, fus ujete sa desne strane, a floor
tom (indijaner, kacu) sa lijeve. Krenite sa overheadima. Pojaajte ih i okrenite
panorame lijevo i desno. NE DO KRAJA. Pa nemate komplet bubnjeva koji je 20
metara irok. Ovo je esta greka kod miksanja bubnjeva. Na poetku ovog teksta
sam rekao da je poenta snimiti instrument VJERNO. Ako imate bubanj koji u
prostoru zauzima oko 2,5 metara nema razloga da ga rairite odavde do Zanzibara.
Nastavimo sa doboem. Pojaavajte kanal doboa i primijetit ete kako zvuk
poinje da eta u prostoru. Panoramu doboa postavite na mjesto gdje e zvuk
dolaziti sa istog mjesta kao i kod samih overheada. Smanjite kanal doboa
i ponite pojaavati ponovo. Onog trenutka kada dovoljno pojaate dobo, a
on ostane uvijek na istom mjestu u miksu, zavrili ste sa panoramom. Ovo ponovite
za svaki pojedinani mikrofon / kanal.
EKVALIZACIJA, REVERB I DINAMIKA
Ako trebate primijeniti mnogo ekvilajzera na pojedinom dijelu
bubnja, koristili ste pogrean mikrofon. Ili ste ga stavili na pogreno mjesto.
Ili taj dio bubnja nije podeen kako treba. Ekvilajzer je zadnja stvar u lancu
koju treba mijenjati. Na ve pomenutom primjeru doboa i usmjerenog mikrofona
i proximiti efekta: mikrofon postavljen blizu daje dosta bas frekvencija dobou.
Umjesto da pojaavate srednje i visoke frekvencije na ekvilajzeru, udaljite
malo mikrofon ili podesite dobo da daje manje basova. Ili ukljuite Lo-Cut
filter na kanalu doboa.
Kada su overheadi koriteni ne za kompletnu stereo sliku, ve samo za inele
sve ispod 700HZ moete rezati da sprijeite prolazak bas bubnja i tomova.
Isto vrijedi i za fus. Na drugom kraju spektra, sve preko 5kHz moete skinuti
sa bas bubnja da sprijeite prolazak inela i fusa. Pojaavanje oko 80Hz daje
"disko" zvuk bas bubnju, dok ovla pojaanih oko 2kHz dodaje zvuk
ekia. Na kraju serijala o ozvuavanju svih instrumenata u bendu stavit u
detaljnu tabelu sa zvaenjem svakog frekventnog pojasa.
Kratak, jasan reverb je dobar za bubnjeve - "plate" ili "small
room" programi su dobra polazna taka, ali nemojte dodavati reverb dok
ne zavrite miks itavog benda. Reverb koji vam se uini grandioznim na samom
bubnju moe totalno unititi zvuk miksa kompletnog benda. Duinu trajanja
reverba ete odrediti na osnovu brzine pjesme, ali sve preko 2s je previe.
Jo jedno pravilo jeste da nikada ne primjenjujete razliite reverbe za razliite
komponente bubnja. To daje veoma nejasnu finalnu sliku bubnja. I finalno nepisano
pravilo: pojaavajte reverb dok ne postane oit, onda ga smanjite za oko 5-6dB.
Malo kompresije na dobou i bas bubnju pomoi e da nivoi budu konstantni,
ali ne pretjerujte. Svaki put kada kompresor zavri svoj posao, okolni zvukovi
na tom kanalu se pojaavaju. Ako pretjerate, dobit ete utisak kao da neko
"pumpa" itav bubanj gore-dolje u kontraritmu doboa. Kompresija
u omjeru 3:1 do 5:1 sa blagom redukcijom od 8dB bi trebala biti dovoljnja.
Ako nije, neka bubnjar vjeba konstantnost jaine udaraca. Sporiji attack
na kompresoru e omoguiti nesmetan prolazak prvih zvukova doboa i bas bubnja,
samim tim i definicije ovih instrumenata u miksu, dok e brzo vrijeme otputanja
kompresora stvoriti utisak vee glasnoe. Ali, na kraju krajeva, ni ovdje
ne postoje pisana pravila. Eksperimentiite.
Gateovi pomau u otklanjanju neeljenih zvukova, ali i unitavaju attack
instrumenta. Postavljanje jaine gate-ovanja na -15dB smanjuje unitavanje
attacka instrumenta dok ostavlja dobru kontrolu nad neeljenim zvukovima.
Uvijek gateujte prije kompresije ako morate koristiti oba procesora.
Slika 1 |
Slika 2 |
G i g a
Preuzeto sa web stranice www.demobands.com
uz odobrenje autora teksta i gl. urednika web stranice:
Ivan Demoli (091/5957-922)
idemoli@demobands.com
www.demobands.com
Vezani linkovi:
Kako napraviti promotivni
paket za bend
Istina o demo snimku - I dio
Istina o demo snimku - II dio
Vrlo malo o mikrofonima i jo manje o DI
kutijama
Kako promovirati bend
Podeavanje bubnja
Ozvuavanje bubnja
Podeavanje i odravanje gitare