Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Nadirov spomenar |
|
NEXHMIJA PAGARUSHA
B i o g r a f i j a
|
Nexhmija Pagarusha
B i o g r a f i j a
Poštovani čitatelji Barikade,
Konačno smo dobili vremenske
koordinate i podatke da krenemo u jednu novu vremensku ekspediciju, u vrijeme
prije Drugog svjetskog rata. Moramo misliti
na to da u tom prošlom vremenu nema mobitela, da nema antibiotika i drugih
sličnih
stvari
na koje smo mi danas naviknuti. Naša ekspedicija je obskrbljena sa svime
što bi nam moglo zatrebati, ali nikada se ne može sve predvidjeti. Naš vremeplov
je spreman da krenemo u žarište aktuelene svjetske politike i, srećom,
mi imamo mogućnost da budemo nevidljivi. Mi krećemo na Kosovo - kratko prije
Drugog svjetskog rata. Dok je upravljač u mojim rukama, pored mene, zbog
jezičnih problema, sjedi jedna Albanka koja dobro poznaje taj teren i ona
je moja prevoditeljica.
Ona je potrebna, jer albanski jezik nema sličnosti sa slavenskim jezicima
koji se govore na ostalim prostorima ex - Jugoslavije.
Kosovo, pretežno naseljeno Albancima, poslije dobivenog Balkanskog
rata protiv turske carevine, 1912. godine, ponovo je postalo sastavni dio Srpske
kraljevine. U
to doba, 1939. godine, u koju mi putujemo, u cijelom svijetu su se osjećale
posljedice svjetske ekonomske krize od koje ni Kraljevina Jugoslavije, sa
Kosovom, nije ostala pošteđena. Tu krizu su poljoprivrednici tako osjećali,
da su za
industrijske
proizvode morali davati mnogo više njihovih poljoprivrednih proizvoda nego
prije krize. U krajnoj liniji, siromašni poljoprivrednici su postali još siromašniji.
|
Nexhmije Pagarusha: "Sy
larushe"
|
|
Pritisak na startno dugme i mi se nalazimo iznad starog grada
Prizrena koji je poznat po razvijenom zanatstvu, posebno po filigranu i zlatarstvu.
Iz daleka
vidimo tri vrste bogomolja koje pripadaju monoteističkim religijama. Letimo
dalje i to prema selu Pagarusha, koje se nalazi u blizini Prizrena.
U tom malom selu nas najviše zanima jedna mala curica, koja
se igra pred njenom kućom, sa ostalom seoskom dječicom. Tu curicu zelenih očiju,
ostala
djeca zovu
Nexhmija. Nexhmija upravo odlazi i nju ljubazno
na vratima kuće dočekuje jedna mlada žena,
koja ju uzima u naručje. Zahvaljujući našim podacima, znamo da se ta mlada
žena Zymryt Pagarusha, mačeha male Nexhmije.
Mala napomena, u to doba, na veoma siromašnom Kosovu su harale
zarazne i ostale bolesti, a kako opće zdravstvena zaštita nije postajala, djeca
su često
ostajala
bez roditelja ili roditelji bez dijece. Davno nestala Kraljevina Jugoslavija
bila je u tome pogledu užasno zaostala i nije poznavala zdravstveno osiguranje.
Tko
je
mogao,
platio je liječnika i lijekove, a siromah je uglavnom trpio i umirao. Jedina
sigurnost koju su ljudi imali u to doba, bila je solidarnost njihove familije.
Za nas je bilo veoma važno da smo čuli, dok ta mala curica
išla prema kući, kako veoma lijepo pjevuši. Važno za nas, jer ta mala curica
nije nitko
drugi, već
poznata pjevačica i umjetnica iz vremena ex-YU, Nexhmija Pagarusha. Bez njenog
znanja, to je bio njen prvi javni nastup, ali na žalost, ona njenu publiku
u vremeplovu tada nije mogla vidjeti.
Poslije posjete ovom kosovskom naselju, polazimo vremeplovom za Prištinu,
preskačući Drugi svjetski rat, sa njegovim oblacima barutnog dima, jer znamo
da je Nexhmija Pagarusha kao veoma mlada počela da pjeva na Radio Prištini.
Vratili smo se u 1948. godinu, u blizinu prostorija Radio
Prištine, gdje vidimo dvije mlade djevojke koje su napustile školsku nastavu
i sada zbunjeno
stoje
pred radio stanicom. Na vratima visi mali plakat sa najavom, da je danas audicija
za prijem novih pjevača. One ulaze i nakon izvjesnog vremena izlaze još zbunjenije,
jer su primljene da pjevaju za Rado Prištinu. Posebno je je zbunjena i izvan
sebe od sreće lijepa djevojka sa zelenim očima koju već poznajemo, Nexhmija
Pagarusha. Tim danom, daleke 1948. godine, počela je karijera jedne poznate
pjevačice ex-YU.
Treba reći, da je te iste godine Radio Priština od danas do sutra prestala
da emitira ruske pjesme i muziku, zbog već poznatoga raskida odnosa između
tada
moćnog Sovjetskog Saveza i ex-YU. Iz istog razloga
zatvorena je i granica prema Albaniji koja je bila saveznik Sovjetskog Saveza.
Tim zatvaranjem granice mnoge familije sa Kosova su više desetljeća bile
odvojene
od rođaka u Albaniji. Tadašnji ekonomski bojkot Sovjetskog Savez prema ex-YU,
veoma je otežao život u cijeloj ex-YU, a posebno na već i prije toga siromašnom
Kosovu.
Poslije posjete ovom kosovskom naselju vremeplovom krećemo
za Beograd, tada glavnom gradu ex-YU, jer znamo da je Nexhmija Pagarusha i
pored
teških uslova života uspjela da se probije do muzičke škole za solo pjevanje.
U Beogradu, početkom 50-tih godina, na izlazu iz muzičke škole srećemo jednu
lijepu djevojku, i po njenim zelenim očima ponovo znamo da je to - Nexhmija Pagarusha.
Kako smo iz vremeplova imali priliku vidjeti nekoliko detalja vezanih za mladost
Nexhmije Pagaruse, sada možemo sistematski proći kroz njen život, odnosno kroz
njenu
biografiju.
Nexhmija Pagarusha rođena je 1933. godine u selu Pagarusha
u blizini Prizrena. Njen otac, Vesel Pagarusha, bio je učitelj, a majka, Sehide
Pagarusha, porijeklom
je bila iz susjednog sela, Nishora, bila je domaćica kao što je to bio obićaj
u to doba.
U starosti od 4 godine, Nexhmija Pagarusha i njen mlađi brat izgubili su
majku, što je težak udarac za svako dijete.
Dvije godine kasnije, njen otac Vesel Pagarusha ponovo se je oženio i Nexhmija
Pagarusha je dobila je mačehu, Zymryt, koja je malu Nexhmiju gledala kao vlastito
dijete. U kasnijim godinama, Nexhimija je dobila još 4 polubrata koji su
svi
i danas živi.
|
Nexhmije Pagarusha: "Baresha"
|
|
Kratko prije Drugog svjetskog rata njena familija se preslila
u Prizren gdje je Nexhmija Pagarusha završila osnovnu školu. Nastavila je
školovanje u Gimanziji u Prištini gdje je imala blisku prijateljicu, Melihate
Hasani, koja je veoma lijepo pjevala. Ta prijateljica je ubijedila
Nexhmiju Pagarushu da se prijavi na audiciju Radio Pristine. Po onoj Cezarovoj
uzrečici: "Dođoh, vidjeh i pobjedih", 14-godišnja
Nexhmija Pagarusha postala je solo pjevačica Radio Pristine. To nije bilo
jednostavno jer je Radio Priština imala ukupno tri prostorije od kojih je jedna
bila tonski
studio. Tehnika za snimanje nije postojala i sav
se program emitirao u živo.
Nexhmija Pagarusha je u studio dolazila oko 5 sati ujutro,
prije škole, i na putu do škole odpjevala je njene radne zadatke (tako
se govorilo u ex-YU). Osim tih tehničkih problema i velikog opterećenja,
za mladu djevojku, za Nexhmiju Pagarushu, nastao je jedan drugi duševni
problem. U strogo
patrijahalnoj
sredini kao što je to Kosovo, bila je velika sramota da jedna mlada djevojka
pjeva na radiju i ona je odmah proglašena nemoralnom osobom. U toj veoma
teškoj situaciji, pogotovo za jednu neiskusnu djevojku, pokazao se i roditeljski
odnos Vesela
Pagarushe prema njegovoj kčerci. On, koji je za tadašnje doba na Kosovu
bio veoma liberalan, potpuno je podržao njegovu kčerku na njenom umjetničkom
putu. Mačeha Nexhmije Pagarushe, također je podržala Nexhmiju i pomogla
joj je da se
odupre pritisku te veoma konzervativne i zaostale sredine.
Završetkom gimnazije, postaje vidljiv univerzalni umjetnicki talent Nexhmije
Pagarushe, jer ona postaje i kazališna glumica. U novom kazalištu u Prištini
Nexhmija Pagarusa, Katarina Josipi i Meribane Shala postaju prve glumice tog
kazališta. Njen prvi nastup u kazalištu bio
je u drami "Vatra i pepeo", ruskog pisca Antona Čehova. Poznati
glumac ex-YU, Ljubo Tadić, bezuspjesno je od nje tražio da glumi
u "Koštani", Bore Stankovića .
Po nagovoru više umjetnika ex-YU koji su cijenili njene glasovne
mogućnosti, Nexhmija Pagarusha, u starosti do 18 godina, odlazi u Beograd gdje
se upisuje
u srednju muzičku školu, smijer solo pjevanja. Njena profesorica solo pjevanja
bila je Inka Đukić i zbog neslaganja s istom, Nexhmija Pagarusha je nakon tri
godine napustila muzičku školu. U to doba je
bilo tako, učenicima klasičnog pjevanja bilo je strogo zabranjeno da pjevaju
zabavne melodije. Otprilike, u isto doba, poznata pjevačica ex-YU, Lola
Novaković,
morala je napustiti školu kada se saznalo da ona
na plesnjacima pjeva zabavne melodije.
U međuvremnu, Nexhmija Pagarusha je uspješno uzela učešća
u jednoj audiciji koja je bila organizirana u njenom beogradskom internatu
i bila je primljena
u Kulturno umjetničko društvo "Ivo Lola Ribar". U tom internatu
bila je poznata po tome da je po cijeli dan pjevala. U okviru tog društva
održao se prvi nastup na kojem je ona pjevala jednu starogradsku pjesmu,
"Dashnor tu bana" ("Ljubav tvoja postala sam ja") i dvije
narodne pjesme:
"Po vijne krushqit" ("Dolaze svatovi") i "Ani mori
nuse" ("Hajde
mori snaho"). Svije prve uspjehe postigla je u Beogradu i pomalo postaje
i poznata. Može se reći da je Beograd bio prva stanica
na putu njenog uspjeha u ex-YU.
|
Nexhmije Pagarusha: "E
kujtoj at takim"
|
|
U toku 1953. godine, Nexhmija Pagarusha se iz Beograda vratila
u Prištinu i tu je održala svoj prvi koncert klasične muzike. Pjevala je arije
iz opere "Traviata", "A perfido" (Ludwig van Beethoven), "Jednog
lijepog dana" (opera "Madame Butterfly",
Giacomo Puccini)... Zatim je pjevala operne arije uz najbolje kosovske
soliste tog vremena, a to su bili: Mile Jovanović (veterinar po profesiji,
ali i izuzetan
bariton),
Jordan
Nikolić (tenor), Qazim Dushku (bas). Na tom koncertu Simfonijski orkestar vodio
je Oliver Ristić. O tom umjetniku znamo tek toliko da je, kada je
1942. godine u Sarajevu osnovana
radio stanica, da je on (Oliver Ristić) vodio mali orkestar te radio stanice.
Nažalost, sa tog jedinog, prvog
i zadnjeg koncerta Nexhmije Pagarusha, te vrste, pred punom salom Narodnog
kazališta u Prištini, ne postoji tonski snimak. Kratko poslije toga Radio Priština
zapošljava Nexhmiju Pagarushu i to prvo u diskoteci, a nešto kasnije kao solisticu
Radio Prištine.
U to doba Nexhmija Pagarushi upoznaje školovanog muzičara
i kompozitora - Rexho Mulliqia (Redžo Mulići) koji postaje njen suprug. Oni
su od tada postali
nerazdvojni par. Najpopularnija pjesma koju je ona pjevala, pjesma "Baresha"
("Čobanica") bila je kompozicija njenog supruga.
U tome braku iz 1955. godine, njih dvoje imaju jednog sina, Leonarda i taj
sin
danas živi sa njegovom familijom u Švicarskoj.
Nastupima u folklornom društvu "Shota", Nexhmija
Pagarusha kreće na turneje po ex-YU, Evropi i svijetu, tako da postaje sve
popularnija
izvan granica Kosova. Njen repertoar postaje sve širi i teško se može reći
gdje leži težište njenog pjevanja. Nexhmija Pagarusha pjeva zabavne, izvorne,
narodne pjesme i operne arije tako da se nju ne može svrstati u neku određenu
grupu pjevača.
Izvanredan glas i veoma graciozne kretnje na pozornici, doveli su do toga
da je ta mlada pjevačica postala veoma poznata. Došli su i prvi internacionalni
uspjesi, kao na primjer: Nexhmija Pagarusha je u Izraelu dobila nagradu
kao najbolji strani izvođač poznatog hebrejskog tradicionala, "Havana
gila".
Krajem pedestih godina, Nexhmije Pararusha se angažuje
i na filmu. Njen prvi film bio je "Makedonska krvava svadba". U tom
filmu glumio je i poznati pjevač ex-YU, Zafir
Hadžimanov. Ona glumi i u televizijskoj drami: "E kafshoja terrin" ("Ugriz
mraka", režija Ekrem Kryeziu). Za taj nastup, na Festivalu u Portorožu, Nexhmija
dobija nagradu,
"Najbolja glumica". Zatim slijede televizijske drame: "Lepuri me pese kembe"
("Zec s 5 nogu"), "Rruga pa kthim" ("Ulica bez povratka"), "Fidani", "Daullja
e cmendur" ("Luda tarabuka", režija Isa Qosja).
U 60-tim godinama sa Kulturno umjetničkim društvom "Shota",
Nexhmija Pagarusha bila je na turnejama u Austriji, Belgiji, Bugarskoj, Engleskoj,
Njemačkoj,
Holandiji, Švedskoj... Stigla je do Amerike i do srednjeg istoka.
Bila je učesnik, t.j pjevala je i na poznatom putujućem festivalu "Pjesma
ljeta" i na tom festivalu je prvi puta zapjevala, već pomenutu pjesmu, "Baresha"
("Čobanica"). Autor teksta te pjesme bio je Rifat Kukaj. Nexhmije
Pagarusha učestvoavala je na svim muzičkom takmičenjima festivala "Akorde
Kosova".
Krajem 60-tih i početkom 70-tih godina prošlog stoljeća, svake
godine u Domu Sindikata u Beogradu, održavao se koncert gdje su pjevači uz
pratnju Simfonijskog
orkestra RTB
pjevali obrađene narodne pjesme. Najtraženija Nexhmijina pjesma bila
je "Nje lule" ("Jedan cvjet"), starogradska pjesma za čiji
se aranžman pobrinuo kompozitor i njen suprug, Rexho Mulić.
Početkom 70-tih godina Nexhmija Pagarusha doživjela je veliku
čast, da je poznati engleski radio, BBC, s njom vodio i emitovao jedan opširni
razgovor.
U martu 1973. godine ona učestvuje na takmičenju "Jugovizija
1973",
u Opatiji. To je bilo izborno takmičenje za nastup na Pjesmi Eurovizije. Interesantno
je pogledati listu ucesnika, tko je tada, uz Nexhmiju Pagarushu, sve
pjevao u "Kristalnoj dvorani" poznatog opatijskog hotela "Kvarner":
Nevjerovatno, i pored
velike popularnosti, Nexhmija Pagarusha nikada nije objavila ni jedan album.
Jedinu njenu ploču objavio je Turistički savez Kosova,
ali ta ploča nije bila u prodaji, već se kao poklon davala različitim delgacijama.
Njeni pojedinačni snimci nalaze se u arhivama Croatia Recordsa i RTB Beograd
i nisu joj dostupni. Veći dio pjesama iz arhiva Radio
Prištine uništen je u ratnim dejstvima na Kosovu. Srećom, jedan dio njenih
snimaka ipak je ostao sačuvan.
Zadnji javni nastup Nexhmije Pagarushe bio je u Sarajevu,
za vrijeme Olimpijade 1984. godine. Ona je zabavljala goste u poznatom lokalu "Hamam" i
onda je donijela odluku da zbog zdravstvenih teškoća sa grlom, prestane pjevati.
Nexhmija Pagarusha je sa bošnjačkim pjevačima narodne muzike imala posebno
srdačan odnos, kao na primjer sa pokojnim Himzom Polovinom i Safetom Isovićem.
Zadnji rat, sa svim njegovim strahotama, Nexhmija je preživjela
sama na Kosovu, t.j. u Prištini, jer je njen suprug umro prije početka rata.
Veliko
olakšanje joj
je bio njen brat Tarik koji živi u njenom direktnom susjedstvu, tako da nije
bila potpuno sama. Umjetnički talenat Nexhmije Pagarushe naslijedila
su i njena braća. Najstariji, Abdulkader
je slikar, a najmlađi, Fitim je restaurator umjetničkih slika. Ta dva njena
brata žive u Belgiji.
Na današnjem Kosovu koje je postalo centar svjetske politike,
Nexhmija Pagarusha živi u dvosobnom stanu. Još uvijek je aktivna. Radi kao
muzički savjetnik
Radio Prištine. Nexhmija Pagarusha i danas uživa slušajući pjesme
Anice Zubović (koja živi u Domu penzionera
u Zagrebu), Arsena Dedića, Olivera
Dragojevića i Tereze Kesovije,
kao i ostalih pjevača ex-YU. Njena omiljena operna pjevačica je poznata Maria
Calas.
Poštovani čitatelji Barikade, kao i uvijek do sada, spreman sam prvoj desetorici
čitatelja Barikade koji mi se jave, preko e-maila, poslati pjesmu "Baresha"
(u mp3 formatu), koja je snimak sa festivala "Pesma ljeta".
Mislite samo na vaše telefonske (modem) troškove. Ukoliko možda želite poslati
e-mail
gospodji Pagarushi,
Stevanu Zariću ili Zafiru
Hadžimanovu, pošaljite ga meni, a ja ću se pobrinuti
da Vaš e-mail dođe u prave ruke.
Izvori informacija su mi bili:
Internet /
Nexhmija Pagarusha preko posrednika /
telefonski razgovor sa gospođom Pagarushom / telefonski interview sa gospođom
Pagarushom od strane Radio Tuzle, iz februara 2008. godine / lično gledanje
nastupa gospođe Pagarushe u kinu "Partizan" u Rijeci, krajem
50-tih godina
Uz srdačan pozdrav, Vaš, Nadir Efendić
Efendic@gmx.de
|