Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Muzika je svirala |
|
MUZIKA JE SVIRALA
Prilog: Djordje Garvic, Detroit, Michigan,
USA
|
TUZLA SEZDESETIH - III DIO
Iako je tema ove serije memoarskih napisa Tuzlanska rock scena
nakon osnivanja prvog elektricarskog sastava 1964. godine, smatrao sam potrebnim
da se vratim na predelektricarski period, na pocetak te decenije, pa i dalje,
na kraj pedesetih, i da se osvrnem na muzicke trendove i drustvene prilike u
kojima su stasavali prvi tuzlanski rock muzicari. Isto tako, polazeci od pretpostavke
da posjetioci ovog sajta, mislim na one mlade i na one koji nisu Tuzlaci, ne
znaju mnogo o Tuzli iz tog vremena, odlucio sam da ne pisem samo o muzici, kao
da nista drugo nije postojalo, nego da autobiografske detalje vezane za muziku
provucem kroz sfere sveukupnih drustvenih dogadjanja i da za trenutak zastanem
u njihovim dodirnim tackama, a i da izvucem iz zaborava neke detalje iz zivota
koji nisu uze povezani sa muzikom. Ovaj zapis zasnovan je na sjecanju, pa je
s toga bilo nemoguce obuhvatiti sva desavanja, datume i ljude koji zasluzuju
da budu spomenuti u ovom kontekstu.
Cijela Tuzla jednu kozu muzla.
Cesto sam putujuci i upoznavajuci se sa ljudima od njih slusao
ovaj poznati narodni stih kao asocijaciju na grad iz kojeg dolazim. To mi je
posluzilo kao inspiracija da na tu temu napisem pjesmu sa istoimenim naslovom,
koju sam snimio za potrebe RTV Sarajevo. Goran Bregovic mi je jednom prilikom
udijelio 'kompliment' na racun Tuzle izjavivsi da je to najbezvezniji grad u
kojem je boravio jer nema nikakvu gradsku fizionomiju. Razlozi za to su poznati:
Tuzla decenijama "muze svoju kozu" i s njom bukvalno u zemlju propada.
Potonule su cijele kuce, ulice, gradske cetvrti, dio gradskog centra, kao u
nekoj mitoloskoj kataklizmi. Nisam imao puno argumenata za suprostavljanje Bregovicevom
misljenju, ali je postojalo dosta argumenata za tvrdnju da, suprotno cinjenici
da tlo fizici propada, duhovno, tlo Tuzle opstaje, da je ono plodno i da su
na njemu kao takvom ponikli mnogi umjetnici, slikari i vajari, knjizevnici,
glumci, sportisti..., pa tako i muzicari. Mnogi od njih su u svojim domenima
dostizali u sami elitni vrh u okviru drustva bivse jugoslovenske zajednice.
|
Mevludin Ekmecic - Boric, 1964.
|
|
Kada je Austro-Ugarska dosla da muze, ali i da njeguje tuzlansku
kozu, dovodila je sa sobom radnu snagu iz cijele Carevine. Ti dosljaci su bili
nosioci, odnosno donosioci, evropske kulture u Tuzlu i bez sumnje su ostavili
neizbrisiv pecat na kulturni i opsti prosperitet grada. Oni su, zauzvrat, poprimali
kulturu i obicaje domicilnog stanovnistva tako da danas mnogi gradjani Tuzle,
potomci doseljenika iz raznih krajeva Monarhije, za koje se moze reci da su
autenticni Tuzlaci, imaju prezimena: Baum, Bauer, Rajcer, Rajner, Leder, Fak,
Mot, Kish, Pikoloti, Baticeli, Zamboni, Albahari, Lisonek, Kubicek, Brandalek...
i mnoga druga. Od muzicara to su: Dusek, Krajtmajer, Pecenko, Stuhli, Novak,
Benes, Fiser, Paki i drugi. Mnogi od njih su, sto direktno, sto indirektno,
svjesno ili nesvjesno, svojim djelovanjem, uticali i na formiranje prvih tuzlanskih
rock sastava.
Da l' je istina - "sve bilo je muzika"?,
kako je u pjesmi govorio Arsen Dedic.
Put u svijet Rudarskom ulicom - ulicom
sjecanja.
Jedna od najduzih tuzlanskih ulica dobila je adekvatan naziv,
bez uobicajene politicke konotacije, po tuzlanskim kopacima crnog zlata, rudarima
Rudnika Kreka, te se tako uklapa u prepoznatljivi simbol tuzlanskog privrednog
imidza. Negdje na zapadnom kraju te ulice, u Solani, stanovalo je moje djetinjstvo.
Odatle, niz tu ulicu, vodili su svi moji putevi u svijet rock and rolla i svega
ostalog. U toj ulici nalazi se osnovna skola koju sam pohadjao, a zvala se prvo
Treca niza gimnazija, pa Peta osmogodisnja skola, pa Osnovna skola Franjo Rezac.
Tu sam ucio prve note od profesora Vojina Komadine, poznatog kompozitora ozbiljne
muzike. Tu sam imao i cast da me prvoj vjestini crtanja uci proslavljeni tuzlanski
kipar Franjo Leder, a potom slikar Milos Lisonek. Koliko su ti ljudi imali uticaja
na moje naknadno bavljenje muzikom i slikarstvom, ne znam, ali znam da je na
moje muzicko djelanje, u izvjesnoj mjeri i indirektno, uticao moj profesor istorije
i tadasnji direktor skole, Bozo Kostic. Kakve veze ima profesor istorije sa
mojim muzicim bitisanjem? Ta tajna veza je postojala, ali ce biti vidljiva tek
za sest godina kada..., ali da prvo kazem ovo: nas cijenjeni direktor i pedagog,
za nas, ucenike sedmog i osmog razreda, povremeno je organizovao igranke na
kojima su se ucili prvi plesni koraci - uglavnom, valcer, tango ili sving. Te,
1959. godine, prvi put sam cuo za rijec 'roken rol' kada je jedna djevojcica,
po imenu Brankica Joketovic, na jednoj skolskoj priredbi najavila da ce na gitari
odsvirati 'roken rol'. Mlada 'rokerka' je 'odsvirala' par neartikulisanih tonova,
a mi, laicka publika, ostali smo u nedoumici, da li je taj 'roken rol' naziv
neke pjesme, igre ili nesto trece. Mi smo, dakle, jos muku mucili da u sebi
odbrojavamo jen-dva-tri, jen-dva-tri, dok slušamo valcer 'Mama Huanita'
sa direktorovog gramofona postavljenog na stolici u uglu ucionice VIII-b razreda
iz kojeg su izbacene klupe. Na ovu igranku, o kojoj je rijec, drug direktor
je doveo i svoje dvoje djece - Ljilju i nekoliko godina mladeg Miodraga. Mi,
grupa cetnaestogodisnjaka, smo se zagledali u lijepu djevojcicu Ljilju, koju
je majka, teta Danica, hrabrila da zaplese i da svojim primjerom okurazi ostale
ucenike. Ljilja (sadasnja supruga Dr. Bozine Radevica) na kraju je otvorila
ples sa ljepuskastim djecakom Jasminkom Priganicom (kasnije prvotimac FK Sloboda},
dok njenog brata Miodraga nismo, takoreci, ni primjecivali. Ali, sest godina
kasnije, taj neprimijeceni djecak Miodrag, bice itekako primijetan na tuzlanskoj
rock sceni. Cinjenica da smo kasnije, Miodrag i ja, zajedno svirali, objasnjava
vezu, odnosno indirektan uticaj profesora istorije na moje bavljenje muzikom.
|
Salih Hadzaric - Stara Solana, 1934.
|
|
Moj prvi kontakt i zaljubljivanje u gitaru vezani su takodje
za ovu skolu. U sedmom razredu, moji skolski drugari StjepanTuka i Josip Hudic
raspolagali su s nekom gitarom na kojoj smo povremeno pokusavali da sviramo
dalmatinske pjesme posto za narodnu muziku nismo puno marili, a dalmatinske
pjesme su nam bile slicne zabavnoj muzici. Krajnji sviracki i repetoarski domet
bio je 'Oj violo' i 'Na brigu kuca mala' - na jednoj zici. To prvo druzenje
sa gitarom bilo je zaista kratkog vijeka, ali je za mene znacajno zbog toga
sto sam tada, za sva vremena, zavolio taj instrument. Moju prvu gitaru kupio
sam u osmom razredu i to za neke sitne pare. Bila je to, doslovno receno, sarena
laza koju mi je prodavac utrapio; gitara je, naime, bila sva nasarana i za oko
primamljiva, a vrat joj se iskrivio tako da su zice bile toliko udaljene od
vrata da je bilo nemoguce odsvirati ni 'oj' od 'Oj violo'. U to vrijeme, muzicke
insrumente je popravljao, a i davao casove gitare, uvazeni strucnjak Viktor
Simunovic iz Mosnika. Meni se, medjutim, nije isplatilo da moju starudiju popravljam,
pa mi je ostalo samo da se poistovjetim sa boemom iz poznate romanse u kojoj
se kaze - "Siromah sam druze, nigdje nista nemam, samo jednu staru skrsenu
gitaru...". Bilo mi je, ipak, zao da je bacim, pa je tako godinama i decenijama,
po mojoj prvoj gitari padala sudbinska prasina na tavanu kuce koje vise nema.
U nemogucnosti da se bavim muzikom, tada sam se bavio gimnastikom, dzudoom i
streljastvom.
Nedaleko od moje skole nalazila se, a i sada se nalazi, glavna
muzilja tuzlanske koze, tj. glavni krivac sto Tuzla propada - Solana. U nasoj
pjesmi o Tuzli, izmedju ostalog, se kaze: 'Cijela Tuzla jednu kozu muzla, Opet
Kreka ostala bez ml'jeka'.
Zacudo da je, i pored tolike soli, ova sala ostala neslana,
jer je poznato da je stara, dobra Solana nahranila i Kreku i Krecane, a i mnoge
druge. Ja joj, pored ostalog, dugujem zahvalnost i zato sto me je, kao srednjoskolca,
pocastila stipendijom.
|
Ismet Mujezinovic - Stara Solana, 1953.
|
|
Rudarskom ulicom odlazili smo kao djeca u Kino Radnik na Ircu
da, u terminu od 4 do 6, gledamo filmove, i to samo provjerene, uglavnom kaubojske,
a nikako ljubavne. Kada je film bio u sinemaskop tehnici, neki su govorili da
je 'preko cijelog beza'. Pred kinom je cesto bio Nijemi Sado, tuzlanski 'kauboj'
mutnog pogleda, tijela pognutog naprijed dok su mu ruke visile na ramenima,
a noge se nespretno trudile da sustignu tijelo, sto je stvaralo utisak da ce
kauboj svakog casa pasti na nos. Na glavi je imao kaubojski sesir, oko pojasa
mu je omlacivao nekakav opasac sa futrolom i 'kobajagi revolverom' koji je cesto
potezao na prolaznike da bi dokazao svoju revolverasku superiornost. Mi, djeca,
smo ga se bojali i klonili, a stariji su se s njim upustali u 'revolveraske
dvoboje'.
Jedan od filmova koji su mi ostali u sjecanju, a bio je 'preko
cijelog beza', bio je film 'Bik koji sjedi' (Sitting Bull) u kojem je pored
ovog slavnog poglavice prikazan i lik, nista manje slavnog poglavice Sijuksa
(Sioux), Crvenog Oblaka (Red Cloud). Tada sam, kao i vecina mojih vrsnjaka,
bio opsjednut kaubojima i Indijancima. Vodjen tom djecackom opsesijom, cetiri
i po decenije kasnije, tacnije, u junu 2003. godine, obreo sam se u rezervatu
Siouxa u Juznoj Dakoti, SAD, na mjestu gdje u vjecnim lovistima, pokraj svoje
skvo Meri, pociva Crveni Oblak, jedini poglavica koji je sa svojim crvenokozcima
dobio rat protiv americke vojske. Na strani bljedolikih posjetio sam groblje
Moriah, iznad legendarnog Deadwooda, koje je osnovano u doba zlatne groznice
u Black Hillsu. Tu, jedno pored drugog, leze bivsi ljubavnici - najpoznatija
zena i najveci revolveras Divljeg Zapada - Kalamiti Dzejn (Calamity Jane) i
Vajld Bil Hikok (Wild Bill Hickok), proslavljeni serif Deadwooda. (Veliko je
pitanje da li bi Vajld Bil Hikok stekao reputaciju koju je imao, da je nas,
gore opisani tuzlanski kauboj, zivio u to vrijeme.) Velikog, nepobjedivog Hikoka
s leda je ubio neki probisvijet dok je u Saloonu10 igrao poker.
Sa ovog malog izleta na Divlji Zapad iz vremena kada ga je
tresla zlatna groznica, vratimo se izblijedjelim tuzlanskim pejsazima i vremenu
aktuelne groznice kopanja crnog zlata. Naselja Irac, s kraja pedesetih, sjecam
se i po kosarkaskom igralistu i sportskim prostorijama Proletera gdje smo, vireci
kroz prozor, posmatrali kako treniraju bokseri Crnkic, Rus, Dervoz... U blizini
naselja Irac nalazila se istoimena jama Rudnika Kreka. Iz jame, direktno, beskonacni
transporter, kloparajuci iznad Rudarske ulice, prevozio je ugalj do Separacije.
Odatle su ga, separisanog i jos 'vruceg' preuzimali kocijasi i svojim konjskim
zapregama razvozili do tuzlanskih domacinstava, gdje ce u zimskim danima sa
puno snijega, u sporetima tipa fijker ili tis, popularni krecanski 'cumur' grijati
radnicku klasu, peci im pite i prziti kafu u sisu. Pec Kreka - Weso jos nije
bila izumljena.
I gdje je 'rok en rol' u svemu tome? Nije ga bilo. Za rock
and roll su tada znale samo Amerika i Engleska od kojih ni jedna nece postati
'zemlja proleterska'. A na nasem Ircu vidjali smo nase proletere, garave i umorne
rudare sa sljemovima na glavi dok mlatarajuci karabitusama odlaze kuci nakon
smjene, iliti sihte. Na dane predujma, popularnog forslusa, mnogi od njih su
se kasno nocu vracali kucama, nakon sto bi natalozenu ugljenu prasinu u grlu
dugo sapirali tuzlanskim pivom, rumom, ili konjakom, u nekom od usputnih bifea.
Neki od mojih skolskih drugara bili su djeca siromasnih rudara, a jednom od
njih kum je bio, ni manje ni vise, nego Josip Broz Tito, posto ih je bilo devetoro
djece u porodici, a Tito je takvim porodicama bio kum, valjda, s motivom stimulisanja
veceg nataliteta stanovnistva.
U svrhu prosvjecenja svojih radnika, i ubrzanog doziranja socijalisticke
kulture koja je svakom bila dostupna, Rudnicki sindikat je cesto organizovao
kolektivne odlaske u Tuzlansko pozoriste. Bio je to nezgrapan korak polupismenog
rudara - od tame rudnickog okna do prosvjetiteljskog svjetla pozornice. Mnogi
od njih, sasvim izvjesno, umjesto odlaska u pozoriste, radije bi uz meze i rakiju
slusali tadasnje popularne pjevace bosanskog sevdaha - Zaima Imamovica, Nadu
Mamulu i druge, zbog kojih se cesto islo na sijelo kod komsije ciji radio 'dobro
fata' Sarajevo. Radio Tuzla sa par poslijepodnevnih sati eksperimentalnog programa,
krajem pedesetih, jos uvijek je na mala vrata ulazila u tuzlanske domove gdje
ce se uskoro uz dobrodoslicu i odomaciti. U isto vrijeme, dok se u Tuzli slusala
sevdalinka, slusala se takodje, a i izvodila, i svjetska muzika - dzez, diksilend
i ostalo. Znam da je tada postojalo nekoliko sastava koji su svirali na zabavama
i igrankama, ali se ne sjecam kako su se zvali. Neki od tih orkestara i nisu
imali konkretna imena, kao sto je to bio slucaj sa nasim elektricarskim bendovima,
a na reklamnim plakatma je cesto stajalo: 'Svira jazz' ili 'Svira diksilend'.
Prvi dzez orkestar, po mom saznanju, formirao je Cestimir Mirko Dusek, sredinom
pedesetih, a bio je oformljen i simfonijski orkestar. Ovi orkestri su sa zapazenim
uspjehom nastupali i van Tuzle, ali ni jedan od njih na sceni nije opstao dugo.
U Tuzli su se, medjutim, uvijek formirali razliciti sastavi koji su svirali
raznovrsnu muziku, od latino-americke, preko dzeza i diksilenda, do domace,
festivalske. Iz djecackih dana ostalo mi je u sjecanju ime pjevaca Ede i pjevacice
Vesne, koji su povremeno nastupali u Vatrogasnom domu u Solani uz muzicare Zdravka
Dadu Stuhlija, Izudina Cavrkovica i druge. Za pjevacicu Vesnu sam naknadno saznao
da se preziva Mikacic i da je nastupala sa vrsnim tuzlanskim muzicarima s kraja
pedesetih i pocetka sezdesetih, od kojih sam vecinu kasnije upoznao, a s nekim
i svirao. Evo imena nekih od tadasnjih muzicara: Vinko Krajtmajer, Gradimir
Grado Krajtmajer, Branislav
Stumf, Branko Stuhli, Zdravko Novak, Zoran Paki, Muhamed Beslagic, Nenad
Hudic, Dragan Gojo, Dusko Ikic, Eko Bukovac, Esad Prcic, Mustafa Kiko Kicic,
Vlado Ceric, bubnjari Bosko, Sento i Mufa (cija mi puna imena nisu poznata)
i drugi. O nesto mladjim muzicarima bice rijeci kasnije.
Da l' sve bilo je muzika?
Bilo je tu i sporta. U Rudarskoj ulici nalazilo se igraliste,
do tada najboljeg tuzlanskog fudbalskog kluba, Proletera, a onda je 1957. godine
za FK Sloboda napravljen Gradski stadion u Tusnju. Zahvaljujuci velikim drustvenim
parama i kupovini fudbalera, u par poteza, takoreci, preko noci, od nizerazrednog
kluba, FK Sloboda postaje drugoligas, a odmah zatim, naredne godine, i prvoligas
- na veliku radost Tuzlaka. Svoj ogromni doprinos napredovanju tuzlanskog sporta,
u vidu novca znojem zaradenog u tuzlanskom 'podzemlju', dali su i rudari, a
da to nisu ni znali. Bilo kako bilo, grad je time puno dobio. Ja, licno, nisam
propustao ni jednu Slobodinu utakmicu, a cak sam jedno vrijeme i trcao za 'bubamarom'
na stadionu u Tusnju, trenirajuci u podmlatku Slobode kod trenera Ismeta Prcica.
Na stadionu se odrzavao i omladinski slet povodom Dana mladosti, a vezano za
to, duz Rudarske ulice je svake godine, jednog majskog dana, stotine i hiljade
gradjana odusevljeno aplaudiralo i mahalo zastavicama dok su omladinci i omladinke
u crnim sorcevima i bijelim majicama, uz pratnju komitetlija, nosili Stafetu
mladosti u svjetliju buducnost. I ja sam, naravno, bio jedan od njih.
Prvi televizor, jedan mali portabl, to cudo nevidjeno, vidio
sam kao dijete, 1957. godine, u Narodnoj biblioteci u Domu Mosa Pijade u Tuzli.
Nisam se nesto posebno odusevio tim prizorom; slika me asocirala na skolsku
lektiru, na pricu Petra Kocica - "Kroz mecavu" - zbog onolikog snijega
na ekranu. Ne sjecam se da je iko imao TV prijemnik u nekoliko narednih godina.
Tada smo jos uvijek slusali radio prenose Opatijskog i drugih muzickih festivala.
Festivalske zvijezde su bili Ivo
Robic, Lola
Novakovic, Zdenka
Vuckovic, Dusan
Jaksic, Vice
Vukov, Marko Novosel, Nada Knezevic, Gabi
Novak, Anica
Zubovic, Beti Jurkovic, Senka Veletanlic, Blaga Videc i drugi. Popularne
festivalske melodije iz tog doba bile su - "Kucica u cvijecu", "Moja
mala djevojcica" (Zdenka Vuckovic i Ivo Robic), "Autobus kalipso"
(Ivo Robic i Beti Jurkovic), "Mirno teku rijeke" (Vice Vukov), "Ciganska
noc" (Nada Knezevic), "Kad si kupim mali motorin" (Marko Novosel),
"Juliana" (Dusan Jaksic), "Podimo zovu nas polja" (Zdenka
Vuckovic) itd. Sampion Opatije, Ivo Robic, u to vrijeme je pjevao i svoju nezaboravnu
melodiju - "Samo jednom se ljubi", koja je i danas aktuelna.
U to vrijeme smo pratili i festival San Remo gdje su dominirali
Domeniko Modunjo, pobjednik tog festivala 1958. godine ("Volare" i
"Ciao bambina"), zatim Roko Granata, Mina, Milva, Tonny Dallara, Pino
Donaggio i drugi, a zalet je hvatao najveci urlator vremena koje tek dolazi
- Adriano Celentano koji ce 1961. pobijediti na San Remu sa pjesmom - "Dvadeseticetiri
hiljade poljubaca" ("24.000 baci") . Italijanska i latinoamericka
muzika nam je, inace, bila bliza nego anglo-saksonska, ali ce se sa povecanjem
broja gramofona i ugradnjom prozora u svijet - televizora, odnos snaga ubrzo
promijeniti. Krajem pedesetih, jos uvijek je bio popularan italijanski belkanto
i Claudio Vila sa nenadmasnim interpretacijama pjesama - "Arivederchi Roma",
"Granada", "Bongiorno Tristeza", "O sole mio",
"Santa Lucia", "Mama" i drugih.
Na djelimicno pokockanom kolovozu Rudarske i drugih tuzlanskih
ulica, od kojih su mnoge jos bile pod makadamom, sredinom pedesetih, pojavili
su se dvospratni londonski autobusi!!!, prava atrakcija za nas klince. Prvo
su saobracali na liniji Brcanska Malta - Solana, a kasnije i na drugim linijama.
Odakle 'londonci' u Tuzli? Ko ce to znati? Svejedno, kada smo postali srednjoskolci,
voljeli smo ih zbog voznje na spratu i zbog toga sto smo mogli da ih sustignemo
i uskocimo na njihovu platformu, odnosno, iskocimo na nekom zgodnom mjestu kada
uspore, narocito, ako je bilo nemoguce ubijediti kontrolora da smo 'zaboravili'
mjesecnu. "Je l' ba, majstore? Kud ide ovi gornji sprat?" - pitao
je jedan prigradski putnik sofera, ako je vjerovati anegdoti koja je kruzila
gradom: "Kroz Tusanj, preko podvoznjaka!... Mamlaze" - rekao je, promrmljavsi
posljednju rijec sebi u njedra, mrzovoljni vozac autobusa, koji inace, nije
saobracao kroz Tusanj, jer navodno, dvospratni 'londonac' nije mogao da se provuce
ispod podvozjaka.
(-:-)
Pored dvospratnjaka, na tuzlanskim kolovozima su se mogli vidjeti
i poneki mopedi Tomos, motocikli BMV, Puch, Java, slucajno i neka Vespa, a od
automobila, uglavnom, istocnoevropski 'luksuz'; Moskvich, Skoda, Zaporozec itd.
i cudo od auta domace proizvodnje koji je tek stupao na scenu, a jos i danas
se moz zaobici na putu - legendarni Fico. Registracija na ovim vozilima nije
bila tuzlanska - TZ, nego bosanskohercegovacka - BH. Na dijelu Rudarske u Solani,
mogao se vidjeti i fijaker dok direktoricu Solane, drugaricu Kristu, vozi s
posla i na posao. Fijaker ce uskoro zamijeniti Mercedes. Jedna od ludosti pristiglih
sa Zapada 1959. bio je hula hop.
(-:-)
U Rudarskoj ulici je tih godina otvoren Rudarski fakultet na
koji cu se kasnije upisati, a nakon godinu dana ispisati, i poceti baviti muzikom.
Na mjestu sadasnjeg naselja Slatina bila je vojna kasarna - Zapadni logor i
pripadajuce fudbalsko igraliste, a preko puta njega stocna pijaca koja je kasnije
izmjestena. Na tom mjestu ce niknuti Kino Mladost, na cije smo matinee odlazili,
bjezeci sa skolskih casova. Tu je otvorena i Uciteljska skola, u kojoj ce profesor
Ban uliti solidno muzicko znanje buducim uciteljima, od kojih ce njih nekolicina
formirati prvi omladinski sastav, popularni orkestar - Mladi. Tu je otvorena
i Visa pedagoska skola gdje cu studirati engleski jezik i knjizevnost kod profesora
Ljubomira Azdajica i Zagorke Mladenovic. Tu je i Ekonomska skola gdje sam jedne
godine svakodnevno pred kraj poslijepodnevne nastave cekao djevojku Miru. Jedno
vece, tu sam upoznao sarmantnog, od mene nesto starijeg momka, koji je cekao
djevojku iz istog razreda. O njemu sam tada znao samo da je rukometas, a mnogo
godina kasnije saznacu da je postao gradonacelnik Tuzle - Selim Beslagic. Uzgred
receno, u Rudarskoj ulici stanovali su i buduci rockeri - pjevac Aleksandar
Sasa Miokovic, gitarista Miodrag Bato Kostic, bubnjari Savo i Pedja Martinovic.
Na pocetku sezdesetih nismo se medjusobno poznavali, a kasnije cemo skupa svirati
u grupi Terusi i u nekim drugim tuzlanskim grupama.
Na pocetku sezdesetih, tamo gdje se sa Rudarskom ulicom zavrsava
zapadni dio grada i pocinje carsija, kod skvera, tu je jos uvijek stajala stara,
prva tuzlanska Gimnazija ciji su ucenici oduvijek vazili za avangardu. E, tu
vec pocinje rock and roll. Tu sam prvi put zavirio na srednjoskolsku igranku.
Bilo je to u jesen 1960. godine. Moj drugar Stevan Vasiljevic i ja, ucenici
drugog razreda Masinske tehnicke skole, stigli smo medju prvima na igranku jer
smo se morali rano vratiti kuci, posto nam to nije bio legalni izlazak, a i
legalni je bio samo do 22:00. Omladina je tek pocela da se okuplja i da sjeda
na stolice poredane sa strane sale. Ulaze djevojke u stiklama i najlon carapama
sa savom. Na njima su haljine sa faltnama ili siroke suknje sa ziponima ispod
njih. Frizure su natapirane a la Zdenka Vuckovic ili drugarica Jovanka Broz.
Mladici su nosili stroge crne simike (kostale su oko 2.500 dinara), pantalone
zvonarice od somota (ja sam moje kupio 1959. godine u prodavnici Jadran u pasazu
za 3.000 dinara.), ili od vrazije koze, a gore, lake dzempere na kopcanje i
prugaste majice sa 'camac' izrezom. Frizure su bile zalizane cickovim uljem.
Na bini je par gimnazijalaca oko magnetofona trakasa sa kojeg dopiru jedna za
drugom poznate melodije Bili Vona (Billy Vaughan) - "La Paloma", "Mjesece
srebreni" ("Sail Along Silvery Moon"), "Mali cvjet"
("Petite Fleur")... i druge.
Kada se sala malo napunila, mladici su poceli prilaziti djevojkama
i uljudno, u finom maniru, cak i poklonivsi se i uz izvinjenje, zamolili bi
ih za ples. To je kritican momenat od kojeg su mnogi mladici zazirali jer je
uvijek postojala opasnost da ce naocigled mnogobrojnih posmatraca dobiti 'korpu'
od neke izbirljive djevojke koja ocekuje neku svoju tajnu simpatiju, ili od
neke koja jednostavno ne plese. U oba slucaja, cuo bi se kratak neprijatan odgovor
- "Ne plesem". Taj cin dobijanja 'korpe' bio je isto tako kritican
momenat, jer su neki maco momci davali sebi za pravo da na korpu odgovore samarom.
To se desilo poznatoj pjevacici Biseri Veletanlic kada je jednom prilikom, gostujuci
u Tuzli, odbila da plese sa jednim nestasnim tuzlanskim momkom koji je, inace,
i ove veceri bio prisutan na igranci. O tome ce drugom prilikom biti jos rijeci.
Parovi su, dakle, jedan po jedan, izlazili i nasred sale plesali tango, foxtrot,
swing... nisam znao tada kako se sta zove, ali to je otprilike bilo to. Mnoge
od izvodjenih melodija su mi bile poznate zahvaljujuci Radio Tuzli koja ih je
cesto emitovala. Evo nekih od njih: "Ti si moja sudbina" ("You
Are My Destiny"), "Luda ljubav" ("Crazy Love") u izvodjenju
Pol Enke (Paul Anka), "Zelena polja" ("Greenfields") - The
Four Brothers, "Voli me njezno" ("Love Me Tender") - Elvis
Presley, "Fascination" - Nat King Cole, "Alamo"...
Muzika je svirala, a publika igrala svoj
omiljeni sentis.
Sljedeci blok - sve bilo je rock. Iz magnetofona dopire glas
vrlo popularnog Pol Enke i pjesme "Dajana" ("Diana") i "I
Love You Baby", zatim neka pjesma od Elvisa Prislija, pa "Rock Around
The Clock" i "Bernadine" od Pat Boona, "Tutti Frutti"
od Little Richarda.... Parovi koji nisu znali da igraju rock, a oni su bili
u velikoj vecini, napustili su prostor za ples, a onih nekoliko parova sto je
ostalo, dali su se na posao. Stevan i ja smo sirom otvorenih ociju, a vjerovatno
i usta, gledali sta se desava, a nase laicko vidjenje je otprilike bilo ovakvo:
plesaci su pocinjali drzeci se za ruke, napravili bi par uvodnih koraka u mjestu
uz mrdanje koljenima lijevo i desno, onda partner ispusta partnerku iz desne
ruke, a lijevom je drzi (valjda joj nije dao da se udalji i mozda odustane,
nego ju je privukao), pa ju je onda pustio iz lijeve, a drzao desnom, (ona ga
sve slusa) provlaci mu se ispod ruke, vrti kao cigra, pa se onda i on provlaci
njoj ispod ruke, onda ju je zavrnuo i pritegao tako da mu je ona dosla uz bok
dok ju njegova ruka grli oko struka, (ona se ne otima), onda ju je odvrnuo i
odbacio od sebe kao iz katapulta (i zamalo mu se nije otkacila i razbila na
podu premazan izradjenim uljem), suknja joj se visoko zadigla, ali zipon cuva
cast, ona mu se zdrava i citava vraca, (polomice one lijepe noge na tim visokim
stiklama), on ju je uhvatio za obje ruke, smirio igru, promrdao koljenima lijevo,
desno, onda su se ponovo provlacili i nadvlacili, zavrtali i odvrtali. Jedan
dugalija je cak prekoracio svoju omalenu partnerku u okretu, a onda ju je provukao
izmedju nogu... Pogledao sam u Stevana i spazio da su mu usta stvarno otvorena.
'Dje ovo naucise, majku im', prokomentarisa moj drugar i, vrativsi se u nasu
realnost, trze se i upita - 'Hej, kol'ko je sati'? 'Vec je pola devet!', rekoh.
'Uh, brišimo'! 'Brisali' smo niz Rudarsku ulicu prema Kreki - pjeske; nismo
uspjeli da uskocimo na platformu naseg dvospratnog autobusa.
Neki od plesaca kojih se sjecam od te veceri su Ibriska, Djapo,
Rade i Mijat Jeftic... a najbolji medju njima bio je momak u crnim somotnim
zvonaricama i crvenom dzemperu i, naravno, simikama, kojeg tada nisam poznavao.
Furiozno je igrao uz "Tutti Frutti", a tu pjesmu ce uspjesno pjevati
par godina kasnije u Partizanu kao bubnjar grupe Amori - Enver Jahic.
To je bila moja prva i poslednja posjeta gimnazijskoj igranci
jer ce uskoro poceti igranke u masinskoj i drugim srednjim skolama gdje ce se
svirati manje rocka, a vise ostaloga jer ce nastupati zivi orkestri, joc uvijek
nevicni rock and rollu. Gimnazijalci ce, cini mi se, vec naredne 1961. godine
preseliti u zgradu bivseg klostera u ulici 17. septembra u Tuzli, a staru zgradu
Gimnazije progutace nevidljiva tuzlanska koza koja je halapljivo pobrstila i
stari DTV Partizan, Hotel Bristol na korzou (1961), a potom i Kameni sud, Postu...
i redom - sve oko sebe. Ali, srecom, kolikogod se rusilo, jos vise se gradilo.
Tuzla se selila na istok i zapad i bila je u zamahu dinamicnog ekonomskog i
kulturnog razvoja.
|
Zdravko Micanovic - Ostaci barokne zgrade (detalj), 1984.
|
|
|